CIO کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

مقالات بازاریابی، فروش و موفقیت

  • 1831
  • 4783 مرتبه
CIO کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

CIO کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

یک شنبه 06 مرداد 1398

در سال های اخیر، شاهد تاثیرات عمیق فناوری و تکنولوژی بر روند کسب و کارها هستیم. پیشرفت های تکنولوژی و در هم تنیدن آن با امور سازمان، مسئولیت های مدیر ارشد فناوری اطلاعات را افزایش داده است. مدیر ارشد فناوری اطلاعات در یک سازمان با نام Chief Information Officers شناخته می شود که به اختصار CIO می خوانند.

مدیر اجرای CIO، وظیفه هدایت کارمندان بخش فناوری اطلاعات سازمان را برعهده دارد و باید استراتژی های سازمان را همسو با تغییرات تکنولوژی پیش ببرد. اهمیت این نقش در سازمان زمانی نمود می یابد که شما متوجه می شوید بدون استفاده از تکنولوژی نمی توان هیچ محصولی را توسعه داد. مدیر ارشد فناوری اطلاعات باید بتواند روند رشد محصول را با استراتژی های تکنولوژیک همراه نموده و تصمیمات مهمی در حوزه تجارت بر پایه اطلاعات و دانشی که از پیشرفت تکنولوژی دارد، اخذ نماید.

 

آیا مدیر CIO همان وظایف مدیر CTO را بر عهده دارد؟

پیش از این در رابطه با وظایف مدیران CTO در سازمان با یکدیگر صحبت نمودیم و دریافتیم این مدیران اجرایی موظفند در رابطه با هماهنگی میان استراتژی های فناوری شرکت و اهداف و نیازهای آن اطمینان حاصل نمایند. در واقع می توان اظهار داشت مدیر ارشد فناوری (CTO) برای موفقیت باید از دانش بالایی در حوزه فناوری برخوردار باشد و بداند آینده آن چه خواهد بود!

اما مدیر CIO (مدیر ارشد فناوری اطلاعات) مسئول زیرساخت های سازمان در حوزه فناوری اطلاعات است. این شخص نیازمند اطلاعات جامع در رابطه با یک تکنولوژی و روال انجام کار آن نیست اما باید از مزایای آن برای بهبود عملکرد شرکت به خوبی مطلع باشد. وی موظف است رهبری و مدیریت بخش فناوری اطلاعات یک شرکت را برعهده بگیرد.

نقش مدیر ارشد فناوری اطلاعات در یک سازمان بسیار مهم است و این امر به پیشرفت فناوری در سال های اخیر ارتباط دارد. مدیر CIO باید اطلاعات تجاری را در رابطه با یک فناوری و تاثیرات آن در پیشبرد کسب و کار شرکت، به زبان ساده برای سایر مدیران تصمیم گیرنده سازمان ترجمه نماید. این فرد وظیفه ای کلیدی در سازمان برعهده دارد و برای هدایت کسب و کار به مراحل بالاتر بسیار مهم است. مدیر اجرایی فناوری اطلاعات باید در حوزه فناوری و مدیریت، متخصص و متبحر باشد.

سلسله مراتب بخش فناوری اطلاعات در یک سازمان به این صورت است که CTO گزارشات خود را به CIO می دهد و او نیز این گزارش هایش را به CEO و یا مدیر اجرایی مرتبط دیگری تحویل می دهد.

 

وظایف مدیر ارشد فناوری اطلاعات

راز موفقیت در مقام مدیر ارشد فناوری اطلاعات

اگر بخواهیم مسئولیت های CIO را به تفکیک بیان نماییم باید آن ها را در دو گروه اصلی مهارت های مدیریتی و مهارت های مرتبط با IT تقسیم نماییم. برای موفقیت در این شغل باید در هر دو حوزه نام برده مهارت کافی داشته باشید. به عبارت دیگر اگر تنها اطلاعات جامع و کامل در رابطه با فناوری داشته باشید و راه های به کارگیری درست آن را در جهت موفقیت شرکت بدانید کافی نیست. شما باید علاوه بر داشتن تخصص فنی، مدیری حرفه ای و کاربلد باشید. داشتن مهارت های ارتباطی سطح بالا در این مقام، تاثیر بسزایی در موفقیتتان خواهد داشت.

از جمله این مهارت های ارتباطی می توان به توانایی برقرار کردن ارتباطات قوی و اطلاع از روانشناسی عمومی اشاره نمود. مدیر ارشد فناوری اطلاعات باید با دیگر مدیران و کارمندان شرکت در ارتباط باشد. وی باید قادر به بیان اطلاعات فنی با زبانی ساده و تاثیرگذار باشد تا مدیران را برای پیشنهادهایش مجاب کند. این افراد باید علاوه بر مدیریت و رهبری تیم IT سازمان، انرژی و انگیزه لازم را به دیگر اعضای مجموعه تزریق کنند تا سیستمی یکپارچه و هماهنگ فراهم آورند. به عبارت ساده تر، موفقیت در شغل مدیر ارشد فناوری اطلاعات، نیازمند هوش بالا در حوزه فناوری و رهبری تیم می باشد.

 

موفقیت در شغل CIO

سخن پایانی

حضور مدیر ارشد فناوری اطلاعات در یک سازمان بسیار مهم و ضروری است. این فرد قادر است فرصت های کسب و کار را به راهکارهای قابل پیاده سازی توسط تکنولوژی تبدیل می کند و کارمندان را به تیمی هماهنگ و همدل بدل می سازد. آن ها قادرند چالش های پیش روی سازمان را به خوبی مدیریت نموده و برای آن ها نیز راه حل هایی توسط فناوری پیدا می کنند. اینجاست که ارزشمندی مدیران CIO در سازمان نمود پیدا می کند.

منبع:

faratechdp.com

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.