با مسئولیت های مدیر ارشد عملیاتی آشنا شویم!

مقالات بازاریابی، فروش و موفقیت

  • 1828
  • 3571 مرتبه
با مسئولیت های مدیر ارشد عملیاتی آشنا شویم!

با مسئولیت های مدیر ارشد عملیاتی آشنا شویم!

یک شنبه 23 تیر 1398

در یک سازمان شخص اول تصمیم گیرنده، مدیرعامل آن سازمان است و مدیر ارشد عملیاتی در رده دوم هرم سازمان قرار می گیرد. این شخص که عنوان معاون بخش عملیات را با خود حمل می کنند، موظف است فعالیت های روزانه سازمان را مدیریت نماید.

در حقیقت می توان اظهار داشت، مدیر ارشد عملیاتی (Chief operating officer) یا به صورت اختصار COO، نیروی محرکه یک سازمان است. این افراد در کنار محافظت از برند سازمان، همواره در پی یافتن راه حل هایی برای ساده سازی روال کار و سیستمی کردن آن هستند. ما در این مقاله تلاش نموده ایم اطلاعاتی پیرامون وظایف یک مدیر ارشد عملیاتی گرد هم آوریم تا شما را با این شغل آشنا سازیم.

 

 

وظایف مدیر ارشد عملیاتی

سازمان ها بنا بر حوزه کاری خود، کارهای متعددی در یک روز انجام می دهند. از این رو مدیر ارشد عملیاتی به عنوان هدایت کننده فعالیت های روزانه، در هر سازمانی وظایف مختلف دارد. این فرد در نبود مدیرعامل پیشبرنده امور سازمان است و در واقع می توان او را دست راست مدیرعامل دانست. کسی که شغل COO را بر می گزیند، باید قادر باشد در تصمیمات مهم سازمان، مدیرعامل را راهنمایی کرده و با یک دیگر مشورت نمایند.

مدیر ارشد عملیاتی شرکت Morey جناب Whittier، می گوید: "ما عملیات روزانه شرکت را کنترل کرده و هدایت آن ها را به عهده داریم تا اطمینان یابیم فرآیند شرکت در مسیر درست حرکت نموده و بهبود می یابد."

این مدیران در جهت کنترل روند کاری شرکت، با سایر مدیران اجرایی نظیر مدیر ارشد بخش فناوری اطلاعات و مدیر ارشد مالی سازمان در تعامل هستند تا از جهت درست حرکت دیگر بخش ها در مسیر اهداف تعیین شده شرکت، مطمئن گردند.

تجربه کاری چه تاثیری بر موفقیت مدیر ارشد عملیاتی دارد؟

اغلب افرادی که در سازمان ها شغل مدیر ارشد عملیاتی را بر عهده می گیرند، دارای تجربه مفید در زمینه مدیریت نیروی انسانی و پیشبرد اهداف شرکت دارند. برای موفقیت در این شغل لازم است دنیای تجارت را به خوبی شناخت و درک درستی از وظایف هر یک از کارکنان شرکت داشت. از این رو توصیه می شود مدیران ارشد اجرایی در هر سازمانی تلاش کنند نیازهای کارکنان را شناخته و وظایف و نوع فعالیت آن ها را به درستی درک نمایند. این عمل کمک می کند شکاف های موجود در سازمان را بیابند و در جهت رفع آن ها تلاش کنند.

 

تیم سازی توسط مدیر ارشد عملیاتی

 

داشتن مدرک معتبری در تجارت و یا سابقه کاری مفید در زمینه تیم سازی و مدیریت افراد تاثیر به سزایی در موفقیت مدیر ارشد عملیاتی خواهد داشت. در کنار این ها باید بگوییم داشتن مدرک دانشگاهی خاصی در این شغل نیاز نیست اما در صورتی که دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت تجارت (MBA) باشید، به دلیل آشنایی با قوانین و مباحث تجارت و مدیریت مالی، به پیشرفت شغلی شما کمک شایان توجهی می کند.

در نهایت باید بگوییم راه موفقیت مدیران ارشد عملیاتی، رسیدن به درک عمیق و گسترده از مدیریت افراد، صنعت و تجارت می باشد.

توانایی های فردی تاثیرگذار در موفقیت مدیر ارشد عملیاتی

یک مدیر ارشد عملیاتی باید قادر باشد سازمان و کارکنان آن را به درستی رهبری و مدیریت نماید. و برای موفقیت در این کار باید ویژگی های شخصیتی قوی و کارآمدی داشته باشد. در ادامه برخی از این خصوصیات را با هم بررسی می کنیم:

- او باید بتواند راه کار درست و بهینه را از میان صدها ایده نادرست و یا غیرکاربردی شناسایی نماید.

- داشتن روحیه انعطاف پذیر و فعال موجب می شود، کارکنان شرکت با او همقدم شوند و بدین رو ترمیم کننده روابط میان کارکنان و مدیرعامل گردد.

این فرد باید قدرت تصمیم گیری صحیح در شرایط دشوار را داشته باشد تا بتواند فرآیند کاری شرکت را رهبری نماید.

- مدیر ارشد عملیاتی موفق کسی است که علاوه بر قدرت رهبری و مدیریت درست پروژه، مهارت های ارتباطی قوی داشته و بتواند تیمی همدل و هماهنگ در شرکت ایجاد نماید.

- او باید تفکری استراتژیک داشته و با تیزهوشی شرایط تجاری را بسنجد.

- مدیران ارشد اجرایی اغلب از توانایی مذاکره قابل قبولی بهره می برد. آن ها می توانند شرکا تجاری خود را تحت تاثیر قرار داده و آن ها را به کار مدنظرشان وادار سازند.

- این افراد اغلب با تمام بخش های سازمان در ارتباط هستند، بدین رو باید درک درستی از فعالیت هر یک از تیم ها داشته باشند.

 

مدیران ارشد عملیاتی

 

روابط خارجی خود را گسترده کنید.

مدیران ارشد عملیاتی موفق می دانند علاوه بر رهبری کارکنان سازمان، لازم است دیگر افراد هم رتبه خود را در سایر شرکت ها شناسایی کرده و با آن ها تعاملات نزدیکی داشته باشند. این افراد باید زمانی که به ساختن تیم هماهنگ در شرکت مشغول هستند و فعالیت شرکت را به درستی کنترل می کنند، با دیگر افرادی که در سمت هایی همچون استخدام کننده نیرو انسانی و یا دیگر مدیران اجرایی در سایر شرکت ها ارتباط برقرار کنند. آن ها باید شبکه خارجی خود را با افراد موفق در دیگر شرکت ها حفظ کرده و تعاملات بهینه با آن ها داشته باشند.

منبع:

faratechdp.com

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.