مقدمه ای بر طراحی سایت

مقالات طراحی وب سایت

  • 1619
  • 13628 مرتبه
مقدمه ای بر طراحی سایت

مقدمه ای بر طراحی سایت

یک شنبه 06 فروردین 1396

عناوین مهم این مقاله:
● هدف از ساخت وب سایت 
● کجا و چگونه سایت را راه اندازی کنید 
● اهمیت طراحی وب سایت


برای یادگیری HTML به چه چیزهایی نیاز دارید :
تمامی این عناصر (elements) که در بخش قبل ذکر شد می توان همگی یا تک تک آنها را در میان کدهای html بکار برد. لازم بذکر است که کلیه کدها و عناصر مربوط به زبان html توسط یک کنسرسیوم و انجمنی به نام W3C تأیید و به رسمیت شناخته می شود. انجمن W3C که مخفف World Wide Web Consortium می باشد، به غیر از Html بر کدهای Style sheet, xml, xhtml هم نظارت دارد. این انجمن پس از بررسی کدهای جدید آنها را در سایت رسمی خود www.w3.orgاعلام می نماید. در حال حاضر آخرین نسخه html، نسخه html 4.01 میباشد و بعد از آن نسخه های Xhtml به وب معرفی شده است.

هدف از ساخت وب سایت :
قبل از هر کاری شما باید هدف مشخصی داشته باشید تا مصمم تر آن را دنبال کنید، پس برای ساختن یک وب سایت هم هدف از ساخت آنرا مشخص کنید به طور مثال موضوع آن چیست یا چه طرحی می خواهید داشته باشه با چه تعداد صفحه. بد نیست که نوع مخاطبین و بیننده ها را هم مشخص کنید که چه کسانی قرار است از سایت شما استفاده کنند. شما می توانید در ابتدا از یک سایت شخصی شروع کنید، فکر کنم با پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر و اینترنت در آینده نزدیک هر کسی مانند شناسنامه باید یک سایت برای معرفی خود داشته باشه. همیشه سعی کنید تا مطالب را متناسب با مضمون سایت انتخاب کنید و در هر قسمت یک هدف را دنبال کنید که بیننده گیج و فراری نشود. اگر سایت شما شخصی است و در آن خاطرات ، عکسهای خود یا دوستانتان را گذاشته اید پس دیگرنباید تبلیغ محصولات تولیدی را اضافه کنید یا بالعکس.

کجا و چگونه سایت را راه اندازی کنید :
ابتدا باید یک اسم مناسب برای سایت انتخاب کنید که به این اسم domain می گویند، اسم یک وب سایت از سه قسمت تشکیل می شود: www که مخفف World Wide Web میباشد، اسم منتخب شما یا همان Domain و در آخر پسوندهای مشخص مانند: .ir, .com, .net, .org, .info 
پس از انتخاب اسم که باید یک هماهنگی با مطالب سایت داشته باشد، نوبت به ثبت آن میرسد که شما مجبورهستید با یک شرکت خدمات اینترنت قرار داد ببندید، برای ثبت اسم و اجاره فضا تا اطلاعات شما را در اینترنت به معرض نمایش بگذارند. بعد از اینکه تنظیمات اولیه انجام شد، شما می توانید با استفاده از سرویسهایی مانند FTP که مخفف File Transfer Protocol میباشد اطلاعات سایت را حذف ، اضافه یا تغییر دهید که در مورد این سرویس در بخش دیگری توضیح خواهم داد. 
البته سابتهایی هستند که شما میتوانید به طور رایگان سایت خود را راه اندازی کنید اما معایبی هم دارند که یکی از آنها پخش تبلیغات در صفحات شما میباشد و دیگر اینکه امکانات محدود آنها است ولی برای شروع کار و آشنایی با نصب و راه اندازی یک وب سایت بسیار مناسب میباشند

اهمیت طراحی وب سایت :
یک وب سایت موفق در مرحله طراحی جان می گیرد چون چند چیز مهم در این قسمت مشخص میشود مانند، قالب بندی، رنگ، محتوا ومدیریت اطلاعات سایت. اگر ما درست کردن وب سایت را به ساختن یک خانه تشبیه کنیم، میبینید که انسان منطقی خانه را بدون نقشه و طرح نمی سازد، پس بیایید به این قسمت اهمیت بیشتری بدهیم تا در پایان کار احساس رضایت بکنیم. در ساخت یک خانه نکات مهم دیگری هم هست، ظاهر و نمای آن، مواد ومصالح که قرار است بکار برده شود، در ضمن به راحتی کسانی که میخواهند از آن استفاده کنند هم باید فکر کرد. پس شما هم این نکات را مد نظر داشته باشید که ظاهر صفحات چه شکلی داشته باشد از چه رنگهایی استفاده کنید و چه مطالبی را بکار برید تا مخاطبین را مجذوب کرده وهمچنین بتوانند به کلیه قسمتهای سایت دسترسی داشته باشند در هربخشی که هستند. زمان بیشتری را صرف این قسمت کنید تا نیازی به تغییرات اساسی در آینده نداشته باشید.

برای یادگیری HTML به چه چیزهایی نیاز دارید :
برای دیدن صفحاتی که طراحی می کنید نیاز به یک مرورگر وب web browser دارید اگر شما این صفحه را می بینید پس یکی از این مرورگرها را دارید. اما برای نوشتن کدهای html در حال حاضر به برنامه ساده notepad که درکلیه سیستمهای عامل ویندوز وجود دارد نیاز دارید، برنامه های پیشرفته دیگری هم هست که محیط گرافیکی دارند مانند: Microsoft frontpage , Macromedia Dreamweaver ولی برای شروع بهتر است که از همان Notepad استفاده کنید. پس مهمترین چیزی که نیاز دارید کمی وقت و علاقه و تخصص هست.

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.