آیا آدرس IP روی سئو سایت تأثیر دارد؟

مقالات بهینه سازی و سئو سایت

  • 1858
  • 1516 مرتبه
آیا آدرس IP روی سئو سایت تأثیر دارد؟

آیا آدرس IP روی سئو سایت تأثیر دارد؟

چهار شنبه 14 اسفند 1398

صاحبان کسب‌وکارها هنگام راه‌اندازی وب سایت برای مجموعه خود، در پی یافتن تیمی حرفه‌ای و کاربلد جهت طراحی و پیاده‌سازی نیازهایشان هستند، اما اغلب آن‌ها به اجاره میزبان (Host) مناسب و قدرتمند برای فعال‌سازی وب سایت فکر نمی‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند موضوع میزبانی وب و آدرس IP تا چه اندازه در بهبود سرعت سایت و دریافت نتایج بهتر در الگوریتم‌های جستجوی گوگل تاثیر گذار است. بارگذاری وب سایت به روی یک هاست معتبر، خدمات بهتری برای شما فراهم می‌آورد و می‌تواند امنیت وب سایتتان را افزایش دهد. ضمن این‌که گزینه‌های بیشتری از آدرس‌های IP در اختیار شما می‌گذارد. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با تاثیرات آدرس IP بر روی سئو وب سایت در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. 

 

 

 

تعریف آدرس IP

آدرس IP، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در دنیای تکنولوژی و اینترنت است، زیرا به کمک آن می‌توان با دیگر دیوایس‌های فعال در شبکه نت و یا دیگر شبکه‌های کامپیوتری ارتباط برقرار نمود. به عبارت دیگر آدرس IP معرف شما در میان فن‌آوری‌ها است. تمام دستگاه‌های فعال بر روی شبکه‌های کامپیوتری و یا فضای اینترنت اعم از کامپیوترها، تلفن‌های همراه، سرورها و ... دارای یک آدرس IP هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد فارغ از مکان جغرافیایی، تحت اینترنت با یک‌دیگر ارتباط داشته باشند.

آدرس IP مخفف عبارت Internet Protocol است و رشته‌ای 4 بخشی، از اعداد 3 رقمی (در IPv6، 8 بخشِ 4 رقمی خواهیم داشت.) است که با نقطه از یک‌دیگر جدا شده‌اند. هرکدام از این بخش‌های 3 رقمی در بازه ۰ تا ۲۵۵ قرار می‌گیرند. یک آدرس IP ممکن است چیزی شبیه این ۲۳.۱۳۵.۰.12۶ باشد.

در صورتی که آدرس IP وجود نداشته باشد یک سیستم نمی‌داند به کجا باید اطلاعات ارسال کند و یا از کجا آن‌ها را دریافت کند. یک پاکت نامه سفید را در نظر بگیرید که درون صندوق پستی انداخته باشند. آیا می‌دانید آن را نامه را چه کسی فرستاده است؟ آیا می‌دانید مقصد نامه کجاست؟ بسته‌های داده و اطلاعات در دنیای اینترنت بدون آدرس IP دقیقا مانند همین پاکت نامه است که مقصد و مبدا مشخصی ندارد. به زبان ساده، بدون آدرس IP ما نمی‌توانیم از اینترنت استفاده کنیم!

 

آدرس IP برای یافتن بمدا و مقصد یک بسته مهم است.

 

تغییرات آدرس IP در طول تاریخ

همان‌طور که آموختیم هر دیوایسی که در یک شبکه مبتنی بر نت فعالیت می‌کند، توسط یک آدرس IP منحصربه‌فرد شناخته می‌شود. اولین باری که این کدها طراحی شدند، از یک آدرس 32bit استفاده می‌کردند که به آن‌ها IPv4 می‌گویند. با گذشت زمان متخصصان حوزه شبکه دریافتند تعداد آدرس‌های IPv4 رو به اتمام است و به زودی با مشکل کمبود آدرس IP مواجهه خواهیم شد. از این رو در سال 1995، یک نسخه جدید به نام پروتکل اینترنت نسخه 6 (IPv6) طراحی نمودند که آخرین به روزرسانی آن در سال 2017 منتشر شد که از آن زمان تا به الان مورد استفاده قرار گرفته است. آدرس‌های IPv6 دارای 128bit هستند و از 8 بخش 16bit تشکیل شده‌اند. 

نقش آدرس IP در بهبود سئو سایت

جالب است بدانید هر وب‌سایت نیز دارای آدرس IP است که به کمک آن شناخته می‌شود. این IP توسط سرورهای میزبان سایت تعیین می‌شوند. وب‌سایت‌ها می‌‌توانند یک آدرس IP اختصاصی برای خود داشته باشند و یا این‌که از آدرس IP های اشتراکی با دیگر سایت‌های موجود بر روی هاست خود استفاده نمایند. 

در ادامه می‌خواهیم تاثیر آدرس IP را بر روی سئو یک وب سایت بررسی نماییم!

در سال‌های گذشته عده‌ای معتقد بودند که داشتن آدرس IP اشتراکی با دیگر وب سایت های بارگذاری شده روی یک هاست در رتبه سئو تاثیرگذار است. بنابراین اگر یک هاست دارای تعداد بالایی سایت غیراخلاقی، کلاه سیاه و یا اسپم باشد، دیگر وب سایتهای روی آن نیز مورد خشم گوگل واقع شده و جریمه می‌شوند. اگر این فرضیه درست باشد و گوگل چنین میزبان‌هایی را بلاک کند، وب‌سایت‌های اسپم، کلاه سیاه و یا غیراخلاقی به روی میزبان دیگری کوچ کرده و مجددا موجب بلاک شدن میزبان جدید می‌شوند. این روال یک بازی قایم موشک تمام نشدنی به وجود می‌آورد که باعث ایجاد مشکلات عدیده در هاست‌ها و الگوریتم‌های گوگل خواهد شد. اما گوگل بسیار باهوش بوده و مطمئنا در چنین لوپ‌هایی گرفتار نمی‌شود. در سال 2003 گوگل بیانیه‌ای صادر کرد و این باور را غلط خواند. او گفت:

"گوگل متوجه می‌شود که میزبانی اشتراکی وب، امری متداول است و صاحبان وب سایت ها واقعاً نمی‌توانند دیگر سایت‌هایی که در آدرس IP مشترکشان و یا در subnet Class C وجود دارند را تحت کنترل درآورند. ضمن این‌که ما می‌دانیم اگر بخواهیم رتبه سایت‌ها را بر اساس آدرس IP و یا زیرشبکه کلاس C تعیین کنیم، اسپم‌ها به آدرس IP دیگر مهاجرت می‌کنند. در نتیجه این راه‌حل درستی برای رفع این مشکل نخواهد بود."

از این رو درمیابیم آدرس IP وب‌سایت تأثیر مستقیم زیادی روی سئو نخواهد داشت؛ اما نباید از تاثیر غیرمستقیم آن غافل شد. زیرا داشتن یک آدرس IP اختصاصی می‌تواند بر روی موارد دیگری تاثیر گذاشته و به صورت غیرمستقیم سئو وب سایت شما را بهبود بخشد. 

 

مزایای آدرس IP اختصاصی در مقابل آدرس IP اشتراکی

 

مزایای داشتن آدرس IP اختصاصی برای سئو

- گوگل وب سایت هایی که دارای گواهینامه SSL باشند را بهتر می‌داند و آن‌ها را نسبت به دیگر وب سایت ها ترجیح می‌دهد. داشتن یک آدرس IP اختصاصی، امکان دریافت گواهینامه SSL (SSL Certificate) خصوصی را راحت‌تر می‌کند. بهتر است بدانید وب سایت‌هایی که دارای آدرس IP اشتراکی هستند تا سال 2007 نمی‌توانستند گواهینامه SSL دریافت کنند. 

- آدرس‌های IP اختصاصی اغلب از سرعت بالایی برخوردارند و وب سایت هایی که بر روی این IP ها بارگذاری می‌شوند نسبت به سایتهایی که از IP اشتراکی استفاده می کنند، سریع‌تر لود می‌شوند. بنابراین کاربران و گوگل در زمان کوتاهتری می‌توانند به آن وارد شوند که این مورد علاوه بر افزایش احساس رضایت کاربران، امتیاز بهتری از سوی الگوریتم‌های گوگل به سایت می‌دهد. 

- بهتر است از سرورهای محلی کمک بگیرید زیرا هر چه فاصله جغرافیایی شما با سرورتان کمتر باشد، سرعت بارگذاری وب سایت بهتر خواهد بود. 

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم آدرس IP وب سایت شما چه اختصاصی باشد و چه اشتراکی، تاثیر مستقیمی بر سئوی سایتتان نخواهد داشت، اما بهره گرفتن از آدرس IP اختصاصی، با ارائه خدمات بهتر، سرعت و پهنای باند بیشتر و ایجاد سطح امنیتی بالاتر می‌تواند سئو سایت را بهبود دهد. از این جهت به وب سایت ها و فروشگاه های بزرگ توصیه می‌شود از آدرس‌های اختصاصی استفاده نمایند. در نهایت برای داشتن بهترین پلن میزبانی برای کسب‌وکارتان بهتر است یک شرکت هاستینگ معتبر انتخاب نموده و تمرکز اصلی خود را بر روی تیم طراحی سایت و اجرای سیاست‌های موثر در سئو همچون محتوای غنی و کاربردی بگذارید. 
 

منبع:

faratechdp.com

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.