گوگل آنالیز؛ مزایا؛‌ معایب؛ و ناگفته هایی در مورد آن

مقالات بهینه سازی و سئو سایت

  • 1670
  • 1370 مرتبه
گوگل آنالیز؛ مزایا؛‌ معایب؛ و ناگفته هایی در مورد آن

گوگل آنالیز؛ مزایا؛‌ معایب؛ و ناگفته هایی در مورد آن

دوشنبه 15 مرداد 1397

گوگل آنالیز جزئی اصلی برای وب سایت ها تلقی می شود. اما این موضوع فقط به خاطر اعتبار این شرکت نیست. اگر درباره همه ی کسب و کارها نگوئیم؛ لااقل اکثر آن ها نیازمند اطلاعاتی هستند که گوگل آنالیز در اختیارشان قرار می دهد. گوگل آنالیز ابزاری مشهور، در دسترس، پر از اطلاعات و رایگان است. اما این روزها سایت ها به اطلاعاتی بیش از این چیزی که گوگل آنالیز جمع آوری می کند نیاز دارند. درست است که گوگل آنالیز یک پلتفرم بسیار قوی برای کسب و کارها محسوب می شود؛ ولی هنوز برای تفحص کردن در تجربه واقعی ای که کاربران با آن رو به رو می شوند کافی نیست.

 

 

 

 

تاریخچه ای مختصر از گوگل آنالیز

در ابتدا باید بدانیم که چطور گوگل آنالیز به چنین قدرتی در زمینه تحلیل اطلاعات تبدیل شده است. در سال ۱۹۹۵، وقتی که آمازون اولین کتاب خود را فروخت یا همان زمانی که از تلفن های همراه فقط برای تماس های تلفنی استفاده میشد؛ شرکتی برای مشاوره و میزبانی وب به نام Web Depot در سن فرانسیسکو تاسیس شد. چند سال پس از تاسیس آن مدیر عامل و مدرس فنی شرکت،Paul Muret  توسعه اولین نسخه از نرم افزار تجزیه و تحلیل خود با نام Urchin را آغاز کرد. مدتی بعد با توجه به اینکه یکی از مشتریان بزرگ آن شرکت درگیر زمان طولانی پردازش اطلاعات روزانه سایت خود(زمانی در حدود یک شبانه روز) بود، تلاششان را برای کم کردن این زمان آغاز کردند و توانستند این زمان را به ۱۵ دقیقه کاهش دهند.

 

در سال ۲۰۰۴ و در جریان برگزاری یک نمایشگاه تجاری، با ملاقات نمایندگان گوگل و تیم سازنده Urchin مذاکرات برای خرید این نرم افزار شروع شد. در سال ۲۰۰۵ نرم افزار توسط گوگل خریداری شد و اینجا بود که گوگل آنالیز متولد شد. در هفته اول ۱۰۰هزار حساب کاربری جدید برای این نرم افزار ایجاد شد و ۱۰ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۵، ۳۰ تا ۵۰ میلیون کاربر در حال استفاده از این نرم افزار هستند. اما چرا؟

 

 

مزایا:کارهایی که گوگل آنالیز برای شما انجام می دهد.

گوگل آنالیز اطلاعات بسیار زیادی در اختیار شما قرار می دهد. برای مثال با کمک آن می توانید:

۱. گزارش های سفارشی ایجاد کنید.

۲. با ابزارهای دیگر ترکیبش کنید.

۳. ترافیک اطلاعات را در زمان های واقعی نمایش دهید.

۴. منبع اصلی ترافیک را پیدا کنید.

۵. صفحات سایت خود را نسبت به محبوبیتشان مرتب کنید.

۶. مسیر هایی که کاربران در سایت شما طی کرده اند را مشخص کنید.

۷. اطلاعات را به اکسل انتقال دهید.  

گوگل آنالیز نه تنها یک ابزار قدرتمند است بلکه دقیقا همان چیزی است که اکثر مردم مخصوصا آن هایی که در یک سازمان بازاریابی دیجیتال کار می کنند باید روش کار با آن را بیاموزند. در یک سازمان دیجیتال، کار با گوگل آنالیز وظیفه همه است؛ چه با آن آشنا باشید چه نباشید؛ در این سازمان ها از گوگل آنالیز برای کمک به مشتریان به جهت فهم بهتر اطلاعات و نحوه ی تاثیر آن بر کسب و کارشان استفاده می کنند. 

حتی اگر نیازی به ارائه گزارش به مشتریان خود ندارید باز هم می توانید از گوگل آنالیز برای پاسخ به سوالات خود استفاده کنید. مانند اینکه آمار بازدیدکنندگان سایت شما چقدر است؟ چه سایت هایی برای سایت شما بازدیدکننده میفرستند؟ یا اینکه بازدیدکنندگان چه نوع محتوایی را بیشتر میپسندند؟

شاید عجیب به نظر برسد اما هرقدر گوگل آنالیز برای سایت شما در هر زمینه و شاخه ای ضروری است اما نباید تنها ابزار دیجیتال شما باشد.

 

معایب:کارهایی که گوگل آنالیز برای سایت شما انجام نمی دهد.

گوگل آنالیز به شما می گوید که کاربر با دیدن چه صفحه ای بازدید سایت شما را آغاز کرده است و بعد از دیدن چه صفحه ای از سایت شما خارج شده است. و در این زمینه بهترین عملکرد را دارد. اما میانه راه کاربران برای بستن و خروج از سایت کمی مبهم است.

گوگل آنالیز به شما می گوید چه تعداد افراد از سایت شما بازدید کرده اند؛ در چه صفحه ای از سایت خارج شده اند؛ حتی می گوید چه مسیری موفق ترین مسیر عبوری برای کاربران بوده است. این ها همه اطلاعات مفیدی است اما آیا می تواند توضیح دهد چرا کاربران آن کارها را انجام داده اند. اکثر افراد از گوگل آنالیز برای کشف همین نکته استفاده می کنند. درست است که اگر یک صفحه نرخ خروج بالایی داشته باشد نشان دهنده این است که مشکلی در آن صفحه وجود دارد. اما چه مشکلی؟ آیا به دلیل درخواست شما بوده است؟ آیا به دلیل ظاهر نامناسب آن در موبایل بوده است؟ آیا لینک خرابی در آن صفحه وجود دارد؟ شاید کاربران فقط به دنبال اطلاعات تماس بوده اند! با استفاده از گوگل آنالیز نمی توانید دلیل اصلی میزان خروج بالای سایت خود در صورتی که دلیل خروج همچین مواردی بوده باشد را پیدا کنید.

فرض کنید شما مهمانخانه ای را اداره می کنید و میخواهید بدانید مهمانان شما در زمانی که در مهمانخانه هستند دقیقا چه کاری انجام می دهند. می توانید برای ورودی هر اتاق فردی را درنظر بگیرید که اطلاعات ورود و خروج مهمانان را ثبت کنند. برای مثال چند نفر وارد آن اتاق شده اند؛ چند نفر خارج شده اند؛ چند نفر به اتاق های دیگر مراجعه کرده اند و .... از این طریق متوجه می شوید برای مثال محبوب ترین اتاق مهمان خانه ی شما کدام است؟ ولی آیا می دانید چرا آن اتاق محبوب ترین است؟ آیا می دانید ورودی بسته و غیر قابل استفاده ای در مهمانخانه شما وجود دارد؟

حال با استفاده از از ابزاری مانند Lucky Orange علاوه بر افراد خود در ورودی اتاق ها، شما دوربین های امنیتی در هر اتاق نصب کرده اید که واکنش های همه مهمانان شما را ضبط می کند. مهمانان کدام سمت اتاق می روند؛ کدام بخش هر اتاق محبوب ترین بخش آن است و ....

پس برای یک وب سایت شما به چیزی بیشتر از صرفا اعداد و ارقام و نمودارها نیاز دارید.

 

ناگفته های گوگل آنالیز و راه حل

چیزی که باید درباره گوگل آنالیز بدانید این است که این ابزار کاملا هم رایگان نیست. گوگل آنالیز برای شرکت های کوچکی که قصد پرداخت هزینه ندارند خوب است. ولی کسانی که مایل به دریافت ویژگی های پیشرفته تر و یا امکانات بیشتر از این نرم افزار هستند باید خود را برای پرداخت های دوره ای آماده کنند. گوگل آنالیز ۳۶۰ هزینه ای در حدود ۱۵۰ هزار دلار به صورت سالیانه دارد.

همچنین اطلاعاتی که گوگل آنالیز در اختیار شما قرار می دهد نمونه ای از کل اطلاعات است. برای مثال به جای در اختیار قرار دادن آمار کل ۵میلیون نفری که در بازه ای مشخص از سایت شما بازدید کرده اند؛ اطلاعات ۴۰۰هزار نفر یا به عبارتی ۸ درصد از بازدیدکنندگان را در اختیار شما قرار می دهد. البته درست است که نمونه گیری پاسخ سریع تری به شما می دهد اما باز هم ۹۲ درصد از اطلاعات بازدیدکنندگان شما از دست رفته است.

شاید کسب و کار شما به گونه ای باشد که صرفا تعداد بازدیدکنندگان برای شما اهمیت نداشته باشد؛ بلکه به عنوان یک فروشنده باید با پاسخ گویی به سوالات مشتریانتان کار خود را پیش ببرید. و این دقیقا همان مرحله ای است که گوگل آنالیز دیگر جوابگو نیازهای شما نخواهد بود. راه حل این مشکل استفاده از ابزار های بهینه سازی برای تبدیل اطلاعات است. البته شاید این ابزارها کمی گران یا پیچیده باشند ولی در حقیقت فقط ابزارهایی برای ضبط اعمال بازدید کنندکان یا گفتگوی زنده یا آنالیز فرم هستند که اطلاعات گوگل آنالیز را به بهترین نحو کامل می کنند.

 

اما چطور این ابزارها می تواند در سایت شما تغییر بوجود آورد؟

اول از همه می توانند تعاملات را اندازه گیری کنند. با توجه به مثال مهمانخانه که قبلا گفته شد؛ با این ابزار می توان اندازه گیری کرد که کدام قسمت اتاق ها بیشترین تجمع مهمانان را داشته است. یا اینکه کدام بخش از اتاق ها نادیده گرفته می شوند. و البته با توجه به اینکه این اطلاعات نمونه گیری نمی شوند شما متوجه خواهید شد که کجا و چرا بازدید کنندگان قصد ترک اتاق را کرده اند. همچنین این ابزار می توانند با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنند. برای مثال یکی از بازدیدکنندگان با بخشی از سایت درگیر شده است. با استفاده از این ابزار می توانید رفتار بازدیدکنندگان را به صورت زنده مشاهده کنید. می توانید با کاربران به صورت زنده گفتگو کنید تا با رفع مشکلات مانع خروج آن ها از سایت شوید. همچنین می توانید با ایجاد یک نظرسنجی از نظرات و طرز فکر بازدیدکنندگان خود نیز مطلع شوید.

حرف آخر اینکه گوگل آنالیز جزئی از ابزار دیجیتال شماست اما نباید از آن به عنوان تنها ابزار در سایت خود استفاده کنید. استفاده از ابزار تبدیل اطلاعات در کنار گوگل آنالیز راه های جدیدی برای جلب نظر مشتریان مقابل شما قرار می دهد.

 

منبع: سایت www.impactbnd.com

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.