اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

مقالات بازاریابی، فروش و موفقیت

  • 1887
  • 1319 مرتبه
اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

چهار شنبه 04 تیر 1399

این روزها اغلب مردم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت گسترده‌ای دارند. اینستاگرام یکی از این شبکه‌های پرکاربرد است. این شبکه برای اولین بار در سال 2010 رونمایی شد و پس از کسب موفقیت‌های فراوان در سال 2012 فیسبوک اقدام به خرید آن نمود. 

در حال حاضر اینستاگرم بیش از یک میلیارد کاربر فعال به صورت ماهانه داشته و روزانه استوری‌های آن را 500 میلیون کاربر مشاهده می‌کنند. 

 

 

 

 

 

در ادامه برخی از آمار و ارقام جالب توجه اینستاگرام را با هم می‌بینیم: 

1. حدود 60% از بزرگسالان از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
2. حدودا 80% از کاربران این شبکه حداقل یک تجارت را دنبال می‌کنند.
3. 72% کاربران آن اذعان کرده‌اند، نسبت به خرید محصولی که در اینستاگرام تبلیغات شده است، اقدام نموده‌اند.
4. 35% از کاربران گفته‌اند چندین بار در روز آن را بررسی می‌کنند.
5. 70% کاربران اینستاگرام وقتشان را صرف جستجوی یک برند در این شبکه اجتماعی کرده‌اند.

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در سراسر دنیا است و در حال حاضر در ایران بیش از 24 میلیون کاربر دارد. این تعداد کاربر با ملیت ایرانی، رتبه هفتم را در استفاده از این شبکه اجتماعی به ایران اختصاص داده است. 

این حجم از کاربران ایرانی در اینستاگرام، حاکی از بازاری بزرگ و پویا برای کسب و کارهای فعال در ایران است و تجارتی فوق‌العاده برای آن‌ها فراهم می‌آورد. 

استراتژی بازاریابی در اینستاگرام

برای معرفی کسب و کار در فضای اینستاگرام استراتژی‌های مختلفی وجود دارد. ما در این مقاله تنها به بررسی یکی از این استراتژی‌ها می‌پردازیم.

مراحل این استراتژی بازاریابی در اینستاگرام به صورت ذیل می‌باشد:

1. تعیین اهداف
2. تعیین مخاطب هدف
3. تجزیه و تحلیل رقابتی
4. تنظیم تقویم فعالیت در اینستاگرام
5. ساخت یک برند سازگار با شرایط مختلف در اینستاگرام
6. گسترش فالوورها و تبدیل آن‌ها به مشتری بالفعل

اولین گام؛ تعیین اهداف فعالیت در اینستاگرام

راه‌اندازی یک بیزینس در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام نیازمند داشتن اهداف مشخص است. زیرا زمان و انرژی خود را در راه رسیدن به هدفتان خرج می‌کنید و موجب بهینه‌سازی در صرف زمان و هزینه‌هایتان می‌گردد. 

هر کسب و کاری در اینستاگرام می‌تواند اهداف مختلفی را دنبال کند که مهمترینشان عبارتند از:

1. معرفی نوع کسب و کار، محصول و یا خدماتی که ارائه می‌دهید.
2. افزایش میزان فروش محصول و یا خدمت به روش یادآوری آن به مشتری
3. تثبیت برند به جهت حفظ ارزش‌های مرتبط با آن برند

 

تعیین هدف در استراتژی بازاریابی اینستاگرام

 

گام دوم؛ مخاطبان هدف در اینستاگرام

تهیه برنامه مدون و اصولی برای رسیدن به اهداف یاد شده، نیاز هر کسب و کاری است. برای طرح‌ریزی این برنامه شما باید مخاطبان خود را بشناسید و تعیین کنید کدام گروه از افراد مشتریان شما خواهند بود. سپس با شناسایی نیازهایشان، روش‌های بازاریابی خود را مشخص کنید. 

بنابراین لازم است پیش از شروع بازاریابی در اینستاگرام مخاطبان هدف خود را تعیین کنید و با توجه به ویژگی‌های آنان برنامه بازاریابی خود را تدوین نمایید. 

گام سوم؛ انجام یک تحلیل رقابتی

رقابایتان را بشناسید و صفحات کاری آنان را دنبال کنید. بررسی کنید کدام پست‌ها و یا استوری‌های رقبا برای مخاطب جذاب‌تر است و با استقبال بیشتری مواجه می‌گردد. این یک استراتژی برای رسیدن به موفقیت است.

زمانی‌که شما به خوبی رفتار رقیب خود را درک کرده و بازخورد مخاطب را بدانید، ایده‌های ناب و هیجان‌انگیزی برای کسب و کار خود خواهید یافت. ایده‌هایی که مشتریان را به سوی شما روانه نموده و یک سود کلان در پی خواهد داشت. 

گام چهارم؛ ایجاد تقویم فعالیت برای بازاریابی در اینستاگرام

آیا در پی رسیدن به موفقیت بیشتر هستید؟ پس زمان بیشتری را صرف کار خود کنید. به طور میانگین صفحات کسب و کارهای موفق و برندها در اینستاگرام در هفته 6 پست می‌گذارند. این عدد یعنی آن‌ها سالانه 300 پست در پیج کاری خود ثبت می‌کنند و روزانه یادآور محصولشان به مشتری می‌شوند. 

بهتر است تقویمی دقیق برای کسب و کارتان بچینید و فعالیت در اینستاگرام همچون ارسال پست، استوری و ... را به طور دقیق برنامه‌ریزی و زمان‌بندی نمایید. 

گام پنجم؛ ایجاد برندی سازگار با شرایط مختلف در اینستاگرام

برند شما باید با شرایط جامعه هدف سازگار باشد و در موقعیت‌های مختلف ری‌اکشن مناسب داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از پست‌های مناسبتی موجب ایجاد احساس همدردی و صمیمیت بیشتر شما و مخاطب خواهد شد. آن‌ها در این شرایط احساس بهتری از پیج شما دریافت می‌کنند و علاقه بیشتری به آن نشان می‌دهند. 

گام ششم؛ تبدیل فالوورها به مشتری بالفعل

برخی از اقدامات می‌تواند تعداد فالوورهای شما را افزایش دهد و آن‌ها را به مشتری وفادار و بالفعل تبدیل می‌کند. برای مثال استفاده از مسابقات اینستاگرامی و یا تبلیغات از طریق پیج‌های مورد علاقه مخاطب هدف.

اما نباید در این کار افراط کنید، زیرا مخاطب از تکرار زیاد خسته خواهد شد و به زودی صفحه شما را ترک می‌کند. 

تا اینجا با یکی از استراتژی‌های بازاریابی در اینستاگرام آشنا شدید. حال برخی از نکات مهم در راه رسیدن به موفقیت را با هم مرور می‌کنیم.

 

پروفایل اینستاگرام خود را حرفه ای طراحی کنید.

 

حساب کاربری خود را حرفه‌ای طراحی کنید!

حساب کاربری حرفه‌ای به منزله یک شناسنامه کاری برای کسب و کار شما است. بنابراین باید بیو، پست‌ها، اسم حساب کاربری و… نشان دهد که این حساب مربوط به یک تجارت است. به یاد داشته باشید که اکانت حرفه‌ای با شخصی متفاوت است.

نامی که برای حساب کاربری در نظر می‌گیرد بهتر است با حوزه فعالیتتان مرتبط باشد و به راحتی در ذهن بماند. 

تصویر پروفایل حساب کاربری کسب و کارتان باید به صورت عمومی انتخاب شود و از عکس‌های شخصی استفاده نکنید. برای مثال می‌توانید از لوگو برندتان استفاده نمایید. 

نوشتن بیو اکانت یکی از بخش‌های مهم کارتان است. در این قسمت مختصری در رابطه با فعالیتتان توضیح دهید و از نوشتن مطالب گنگ و نامشخص دوری کنید. بهتر است آدرس دیگر حساب‌های کاربری در سایر شبکه‌های اجتماعی و یا آدرس سایت خود را در این قسمت درج کنید. 

چه در وب‌سایت و چه در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با تولید محتوای با کیفیت نوعی مزیت رقابتی ایجاد کنید و بین رقیبان متعدد، ارزشمند باشید. در این صورت قبل از تبلیغات برای محصولات و خدمات خود، نوعی تعامل تاثیرگذار میان خود و مخاطب ایجاد کرده‌اید. بازاریابی در اینستاگرام نیز از این قاعده مستثنی نیست.

پست‌های جذاب در اینستاگرام ارسال کنید!

در اینستاگرام دو نوع پست داریم: پست‌های تصویری و ویدئو

رایج‌ترین پست‌ها عکس هستند. بنابراین برای جذب مخاطب باید از تصاویر با کیفیت استفاده کنید. بهتر است در این تصویر لوگو و یا نام برند خود را درج کنید. عکس‌ها را بر طبق زمان‌بندی مشخص ارسال کنید و از افراط در ارسال تصاویر مشابه پرهیز کنید. همچنین بهتر است محتوای عکس‌ها تمام تبلیغات نباشد. شما با معرفی صحیح محصول (خدمت) می‌توانید تاثیر زیادی در ذهن مخاطب بگذارید. 

همان‌طور که گفتیم پست‌ها می‌توانند محتوای ویدئو داشته باشند. ویدئوها باید دارای موضوع مشخص بوده و در زمان مناسب و با کیفیت بالا در رابطه با آن موضوع توضیح دهند. موضوعات ویدئو می‌تواند شامل آموزش سفارش، استفاده از محصول، نصب و راه‌اندازی آن، معرفی یک خدمت مجموعه و یا آموزشی در رابطه با حوزه فعالیتتان باشد. 

کپشن جذاب و تاثیرگذار برای پست‌ها در نظر بگیرید! 

در اینستاگرام امکان نوشتن 2200 کاراکتر در هر کپشن وجود دارد. اما تنها دو یا سه خط ابتدایی آن در لحظه اول قابل رویت است. بنابراین باید سطرهای ابتدایی به قدری جذاب باشد که مخاطب را به خواندن ادامه کپشن تشویق کند. 

هم‌چنین در کپشن‌های خود می‌توانید از توضیحات اضافه بپرهیزید و از کاربران بخواهید از لینکی که در بیوی حساب شما است استفاده کنند و به وب‌سایت و یا کانال تلگرام شما مراجعه کنند و توضیح کامل‌تر را در آنجا مشاهده کنند.

 

استراتژی مشخص به جهت موفقیت در بازاریابی اینستاگرام داشته باشید.

 

استفاده از هشتگ در پست‌ها را فراموش نکنید! 

هشتگ‌ها بخش مهمی در اینستاگرام هستند که می‌توانند فالوورهای شما را افزایش دهند. آن‌ها در واقع پل ارتباطی میان شما و کاربرانی هستند که وجود پیج شما در اینستاگرام بی‌خبر هستند. 

برای استفاده مفید از هشتگ لازم است پیج شما عمومی باشد. در این صورت زمانی‌که کاربر هشتگ به خصوصی که شما در کپشن گذاشتید را جستجو می‌کند، شما را یافته و مخاطبانتان بیشتر خواهد شد. 

استوری، ایده‌ای عالی برای ارتباط با مخاطب است! 

استفاده از استوری قابلیتی است که برای رقابت با اسنپ‌چت به این شبکه اجتماعی اضافه شد. 

استوری‌ها به مدت 24 ساعت قابل مشاهده هستند. (البته با هایلایت کردن می‌توانید آن‌ها برای همیشه در صفحه خود نگه دارید.) استوری می‌تواند ارتباط شما و مخاطب را صمیمی نموده و آن‌ها را به مشتری وفادار تبدیل نماید. 

سخن پایانی

امروزه شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام جایگاه ویژه‌ای میان مردم به دست آورده است و می‌تواند بستر مناسبی برای رشد کسب و کار شما باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم فعالیت در این شبکه‌ها را به طور جدی دنبال کنید. در این راه از تقلید دوری کرده و سبک مخصوص به خود را داشته باشید تا مخاطبانی واقعی به دست آورید. 

در اینستاگرام خلاق و خاص باشید تا نتیجه‌های بی‌نظیر آن را ببینید.
 

منبع:

faratechdp.com

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.