کامپیوترهای هوآوی با سیستم عامل HarmonyOS وارد بازار خواهند شد!

اخبار فناوری

  • 1867
  • 1760 مرتبه
کامپیوترهای هوآوی با سیستم عامل HarmonyOS وارد بازار خواهند شد!

کامپیوترهای هوآوی با سیستم عامل HarmonyOS وارد بازار خواهند شد!

چهار شنبه 14 خرداد 1399

حتما به خاطر دارید که سال گذشته وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا، محصولات مخابراتی شرکت هوآوی را جاسوس‌افزار تلقی نمود و در پی آن این کمپانی را در لیست سیاه خود قرار داد. بنابراین محصولات این شرکت بزرگ مخابراتی تحریم شده و قادر به دریافت خدمات نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری نبودند. در آن زمان شرکت هوآوی اعلام نمود در حال توسعه سیستم عامل انحصاری خود، با نام هارمونی‌او‌اس (HarmonyOS) است. 

حال این برند چینی‌تبار با گذشت چندین ماه، در گزارش اخیر خود خبر از به کارگیری هارمونی او اس 2.0 در کامپیوترهای جدیدش داده است و قصد دارد این سیستم عامل را جایگزین ویندوز 10 نماید. 

 

 

 

خبرگزاری Huaweicentral اعلام نموده، کامپیوترهای شخصی هوآوی از این پس با سیستم عامل هارمونی وارد بازار چین خواهند شد. این خبرگزاری اذعان داشته پردازنده Kunpeng به عنوان هسته این کامپیوترها خواهد بود و وظیفه پردازش کارها را به عهده دارد. 

همچنین یکی از منابع داخلی سازمان هوآوی در شبکه اجتماعی ویبو (این شبکه اجتماعی مختص چین می‌باشد.) مطالبی در راستای تایید خبر استفاده از هارمونی او اس در کامپیوترهای جدید داده و گفته است چندین شهر و منطقه در چین به طور کامل برای تامین قطعات سیستم‌های کامپیوتری شخصی ساخت هوآوی در حال فعالیت هستند. 

سیستم‌ عامل هارمونی ۲.۰ یک نرم‌افزار کراس پلتفرم خواهد بود!

هوآوی هنگامی که خبر از توسعه سیستم عامل انحصاری خود داده بود، آن را یک نرم‌افزار کراس پلتفرم معرفی نمود. نرم‌افزار کراس پلتفرم به این معنا است که می‌توان آن را انواع گجت‌های هوشمند نظیر کامپیوترهای شخصی، ساعت‌های هوشمند، ماشین‌های خودران و ... مورد استفاده قرار داد. اما وضعیت برای تلفن های هوشمند این کمپانی به این صورت نیست و اوضاع کمی پیچیده‌تر می‌شود. 

بر اساس تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا هوآوی قادر به استفاده از خدمات شرکت‌های آمریکایی در محصولات خود نیست. در نتیجه این کمپانی چینی نمی‌تواند از محصولات گوگل از جمله سرویس‌های موبایل آن در دستگاه‌های هوشمندش استفاده نماید؛ اما سیستم عامل اندروید بر اساس ماهیت متن‌باز بودن از این قاعده مستثنی است. 

مسئله دیگر همسو شدن گرایشات اغلب کاربران اسمارت فون ها با سیستم عامل های iOS و Android است. از این رو هوآوی باید از سیستم عاملی در گجت‌های هوشمندش استفاده نماید که علاوه بر رفع نیازهای کاربران، ممنوعیت‌های قانونی نداشته باشد. به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفته محصولات خود را مجهز به اندروید نماید اما برای سرویس‌های موبایل گوگل جایگزینی به نام Huawei mobile services طراحی کرده است. دیگر محصولی که هوآوی برای مقابله با تحریم‌های پیش آمده، طراحی نموده است مربوط به فروشگاه نرم‌افزاری می‌باشد که با نام AppGallery شناخته می‌شود. 

 

سیستم عامل انحصاری هوآوی با نام هارمونی او اس معرفی شد.

 

در کنار تمام تلاش‌های این کمپانی، هنوز راه طولانی برای کنارگذاری محصولات گوگل پیش روی چینی‌ها است. رن ژنگفی بنیان‌گذار هوآوی چندی پیش در مصاحبه با مجله Dragon گفته است: 

فروش گوشی های دارای سیستم عامل اندروید و اپل در جهان بسیار عظیم است و هواوی اخیرا به این رقابت اضافه شده است. برای خریداران بسیار سخت است که سیستم عامل دیگری را قبول کنند، بنابراین سیستم عامل هواوی زمان زیادی نیاز دارد تا اندروید و اپل را کنار بگذارد، اما این موضوع بیشتر از ۳۰۰ سال طول نخواهد کشید! 

اظهارات اخیر رن ژنگفی شوک بزرگی برای کامندان این مجموعه الکترونیکی و طرفدارانش در سراسر جهان به همراه داشته است. 

هوآوی برای عبور از موانع در چه مرحله‌ای به سر می‌برد؟

ریچارد یو، مدیر عامل بخش تجارت مصرف‌کنندگان در شرکت هوآوی است. او عقیده دارد سرویس‌های موبایل هوآوی (به اختصار HMS) پس از سرویس‌های نرم‌افزاری گوگل و اپل، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است و دلیل صحبت‌هایش را آمار کاربران فعال در این سرویس‌ها می‌داند. وی اذعان داشته در حال حاضر در بیش از 170 کشور و منطقه، سرویس‌های HMS مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن این‌که کاربران فعال در این سرویس‌ها را به صورت ماهانه 400 میلیون نفر اعلام نموده است. همچنین حدود یک میلیون و 300 هزار نفر توسعه‌دهنده و شریک تجاری برای گسترش این سرویس‌های نرم‌افزاری در حال فعالیت هستند. 

در مقایسه گوگل پلی و اپ گالری هوآوی نیز باید بگوییم در حال حاضر بیش از 2 میلیون و 100 هزار اپلیکیشن به روی سرورهای گوگل پلی فعال هستند. اما اپ گالری تنها دارای 55 هزار اپلیکیشن می‌باشد. 

 

هوآوی نرم افزارهای جایگزین سرویس های گوگل را طراحی نمود.

 

سخن پایانی

بر اساس این آمار دریافت این نکته که هوآوی مسیر طولانی برای پشت سر گذاشتن گوگل پیش رو دارد، سخت نیست. این کمپانی برای رسیدن به کمیت نرم‌افزارهای فعال در گوگل تلاش بسیاری باید داشته باشد حال کیفیت ویژگی دیگری است که خود به تنهایی غول بزرگی خواهد بود. هوآوی برای عبور از اندروید و جایگزینی سیستم عامل انحصاری خود، یعنی هارمونی 2.0 نیازمند تلاش و صبر زیادی است.

 

منبع:

faratechdp.com

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.