گوگل پلی استور یک برنامه عرضه اپلیکیشن است یا پلتفرمی فراتر از آن؟

اخبار فناوری

  • 1864
  • 1662 مرتبه
گوگل پلی استور یک برنامه عرضه اپلیکیشن است یا پلتفرمی فراتر از آن؟

گوگل پلی استور یک برنامه عرضه اپلیکیشن است یا پلتفرمی فراتر از آن؟

چهار شنبه 24 اردیبهشت 1399

اگر کاربر گوشی‌های اندرویدی باشید حتما یک‌بار با گوگل پلی استور (Google Play Store) کار کرده‌اید و به خوبی می‌دانید این نرم‌افزار، بازاری بزرگ از سایر نرم‌افزارهای مناسب تلفن همراهتان است. اما آیا گوگل پلی استور تنها به ارائه اپلیکیشن‌های متعدد بسنده کرده است؟ خیر؛ این برنامه، یک پلتفرم عظیم است که محصولات متنوعی نظیر انواع اپلیکیشن‌های اندرویدی، بازی، آهنگ، کتاب، فیلم و ... را به کاربرانش عرضه می‌کند.  از این رو آن را نمی‌توان تنها یک اپلیکیشن ساده دانست بلکه این برنامه یک پلتفرم حرفه‌ای در جهت رفع نیازهای کاربران گوشی‌های مبتنی بر Android است. 

گوگل پلی استور در ابتدا با هدف ارائه اپلیکیشن‌های اندرویدی طراحی شد اما با گذشت زمان دامنه فعالیت خود را وسیع‌تر نموده و ارائه فیلم، کتاب و موسیقی را نیز در خود گنجاند. اغلب اپلیکیشن‌ها بازی‌ها در گوگل پلی استور به صورت رایگان عرضه می‌شوند اما برای دریافت آهنگ از این برنامه لازم است ماهانه مبلغ مشخصی را پرداخت نمایید و یا این‌که آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را از آن خریداری نمایید. فیلم‌ها و کتاب‌ها نیز در این پلتفرم برای فروش عرضه شده‌اند و برای دریافت آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید. البته باید ذکر کنیم خرید فیلم از طریق این برنامه در کشورهای زیادی نیاز به صرف هزینه بالا دارد و نسبتا گران‌قیمت محسوب می‌شود. 

در ادامه برخی از ویژگی‌ها و مفاهیم مرتبط با گوگل پلی استور را با هم بررسی می‌کنیم:

1- آیا تنها منبع دریافت نرم‌افزار در اندروید گوگل پلی استور است؟

پلی استور گوگل برای ارائه یک نرم‌افزار، قوانین و معیارهای سخت‌گیرانه‌ای اعمال می‌کند و تمام اپلیکیشن‌ها را تحت بررسی دقیق قرار می‌دهد تا از این طریق مانع از ورود بدافزارها به گوشی کاربر شوند. ضمن این‌که این برنامه دارای قابلیت Google Play Protect است که همچون یک آنتی‌ویروس تمام نرم‌افزارهای گوشی را اسکن نموده و بدافزارها و اپلیکیشن‌های مشکوک را شناسایی می‌کند. از این رو گوگل به تمام کاربران اندروید توصیه می‌کند اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را از طریق گوگل پلی استور نصب نمایند تا امنیت سیستم خود را تضمین کنند. 

معرفی سایر بسترهای دریافت اپلیکیشن در اندروید:

در راستا باید بگوییم گوگل پلی استور تنها منبع برای دریافت نرم‌افزار در گوشی‌های مبتنی بر اندروید نیست و این امکان برای کاربران فراهم است تا در صورت نیاز از سایر منابع برای دریافت اپ مورد نظر اقدام نمایند که برای این‌کار کافی است به آن منبع اطمینان داشته و گزینه نصب برنامه از منابع ناشناس را در تنظیمات تلفن هوشمند خود فعال کنند.

 

اپلیکیشن های جایگزین گوگل پلی استور

 

- اپلیکیشن‌های رقیب

در این حوزه برنامه‌های متعددی تاکنون طراحی شده‌اند که برخی از آن‌ها بسیار مشهور شده و در میان کاربران شناخته شده هستند. AppGallery پلتفرم شرکت هوآوی است که برای دریافت اپلیکیشن در گوشی‌های ساخت این برند به صورت پیش‌فرض قرار دارد. شرکت‌های دیگری همچون سامسونگ، آمازون و ... در طول سال‌های اخیر اپ استورهای اختصاصی خود را طراحی نموده‌اند تا نیاز کاربران را برای دریافت اپ‌های کاربردی مرتفع سازند. 

اپ استورهای دیگری همچون F-Droid و XDA Labs وجود دارند که از اپلیکیشن‌های رد صلاحیت شده توسط پلی استور گوگل میزبانی می‌کنند. زیرا بسیاری از این اپلیکیشن‌ها نه تنها مشکل امنیتی نداشته‌اند بلکه صرفا به خاطر زیر پا گذاشتن قوانین انحصاری گوگل در اپ استور این شرکت جای ندارند. از این رو با استفاده از اپ استورهای دیگر می‌توانید با نرم‌افزارهای جالبی رو به رو شوید که در گوگل پلی استور اثری از آن‌ها نیست. 

ب- وب‌سایت‌های رقیب

گاهی برخی نرم‌افزارها در برای یک منطقه عرضه نمی‌شوند و یا هنوز عرضه نشده‌اند در صورتی‌که کاربر به آن نیاز دارد. در چنین شرایطی می‌توان وارد وب‌سایت‌های عرضه اپلیکیشن‌ها شده و فایل APK آن برنامه را دانلود نموده و به صورت دستی در گوشی نصب نمود. البته بسیار مهم است که نرم‌افزار را از سایت‌های معتبر و شناخته شده دریافت نمایید تا گجت شما مورد حمله بدافزارها قرار نگیرد. وب‌سایت APKMirror یکی از مراجع معتبر در این زمینه است و برای نصب نسخه‌های آزمایشی نرم‌افزارها نیز کاربرد فراوانی دارد. 

نصب نرم افزار از طریق وب‌سایت‌های واسطه، روش sideloading نام دارد و برای اجرای آن لازم است در تنظیمات گوشی، گزینه نصب نرم‌افزار از منابع ناشناس را فعال نمایید. 

2- آیا امکان نصب گوگل پلی استور در تمام گوشی‌های اندرویدی وجود دارد؟

برای استفاده از گوگل پلی استور، باید مجوز مربوط به سرویس‌های موبایل گوگل با GMS را گوشی شما دریافت کرده باشد. در این صورت پلی استور به صورت پیش‌فرض روی گوشی شما نصب خواهد بود. در حال حاضر اغلب گوشی‌های اندرویدی این مجوز را دارند اما برخی از آن‌ها همچون گوشی‌های ساخت شرکت هوآوی پس از سال 2019 به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان استفاده از سرویس‌های موبایل گوگل را از دست دادند و به همین دلیل گوگل پلی استور و بسیاری از نرم‌افزارهای این شرکت را ندارند. اما سیستم عامل اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز است و شرکت‌ها می‌توانند از آن برای گوشی‌های خود استفاده کنند بدون این‌که نیاز به نصب سرویس‌های و برنامه‌های مخصوص گوگل داشته باشند. 

 

گوگل پلی استور

 

3- تاکنون چه تعداد اپلیکیشن در پلی استور ارائه شده است؟

تا پیش از تابستان سال 2018 تعداد اپلیکیشن‌های در حال ارائه در پلی استور گوگل بیش از 3.5 میلیون بود اما با به روزرسانی قوانین مربوط به توسعه‌دهندگان اپ توسط گوگل، تعداد بالایی از برنامه‌ها از این پلتفرم حذف شدند و در نهایت حدود 2.5 میلیون اپ از طریق پلی استور در دسترس کاربران قرار گرفت. در حال حاضر و بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی گوگل، بیش از 2.8 میلیون اپلیکیشن در پلتفرم پلی استور این شرکت حضور دارد. این آمار حاکی از افزایش حدودا 300 هزار نرم‌افزار طی دو سال اخیر در گوگل پلی استور استور است. 

4- قابلیت‌های گوگل پلی استور

پلتفرم Google Play Store امکانات متعددی در اختیار کاربران خود گذاشته است که برخی از آن‌ها را در ابتدای این مقاله معرفی نمودیم. اما سه مورد از بهترین ویژگی‌های این برنامه را در ادامه این بخش بررسی خواهیم نمود:

- پشتیبانی از حالت تاریک

حالت تاریک یکی از ویژگی‌های نسبتا جدید و جذاب در اندروید است. گوگل این ویژگی را ابتدا در سال 2019 برای کاربران گوشی‌های اندروید 10 ارائه نمود. اما با گذشت زمان و در ماه مارس 2020 قابلیت حالت تاریک برای تمام کاربران اندروید با هر نسخه‌ای فعال شد. برای فعال و غیر فعال کردن این مشخصه، در قسمت تنظیمات به بخش Theme وارد شده و می‌توان از بین سه گزینه روشن، تاریک و وضعیت پیش‌فرض سیستم بر اساس سلیقه خود دست به انتخاب زد.

 

پشتیبانی از حالت تاریک در گوگل پلی استور

 

- نحوه به‌روزرسانی نرم‌افزارها

آپدیت و به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها در گوگل پلی استور به دو صورت خودکار و دستی انجام می‌شود. در روش خودکار زمانی‌که گوشی شما به شبکه وای‌فای متصل شود نرم‌افزارها شروع به آپدیت شدن می‌کنند. اما در صورتی‌که تمایل به فعال‌سازی روش دستی دارید، ابتدا باید به بخش تنظیمات پلی استور رفته و آپدیت خودکار را غیرفعال نمایید. سپس هر زمان که آپدیت جدیدی برای نرم‌افزارها ارائه شود، پلی استور نوتیفیکیشنی در گوشی نمایش می‌دهد که می‌توان با ضریه زدن بر آن وارد صفحه آپدیت نرم‌افزارها شد و یا این‌که پس از ورود به برنامه پلی استور گزینه My apps & games را انتخاب نمود تا به بخش به روز رسانی هدایت شوید. 

- نحوه حذف نرم‌افزارها

در گوشی‌های اندروید برای حذف یک اپلیکیشن لازم است وارد تنظیمات تلفن همراه شده و سپس به مدیریت اپ‌ها بروید تا یک اپلیکیشن را حذف نمایید. همچنین قابلیت app drawer این امکان را فراهم می‌آورد. اما جالب است بدانید در پلی استور گوگل نیز می‌توان به حذف نرم‌افزارهای غیرکاربردی پرداخت. برای این‌کار تنها کافی است به بخش آپدیت نرم‌افزارها وارد شده و سپس میان تب‌های Updates، Installed و Library سوئیچ نمایید تا در تب Installed لیستی از اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی خود را مشاهده نمایید. در این بخش با زدن دکمه Open می‌توان مستقیما وارد برنامه مورد نظر شد و یا با ضربه زدن بر نام اپلیکیشن وارد صفحه جدیدی شده که گزینه Uninstall در آن وجود دارد. 
 

منبع:

faratechdp.com

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.