استفاده از شیشه کوارتز به جای دیسک های ذخیره سازی توسط مایکروسافت

اخبار فناوری

  • 1847
  • 1909 مرتبه
استفاده از شیشه کوارتز به جای دیسک های ذخیره سازی توسط مایکروسافت

استفاده از شیشه کوارتز به جای دیسک های ذخیره سازی توسط مایکروسافت

یک شنبه 19 آبان 1398

امروزه استفاده از وسایل ذخیره سازی اطلاعات در میان عوام مردم رواج بالایی داشته و اغلب آن ها برای به یادگار نگاه داشتن لحظات زندگی و یا اطلاعات مرتبط با فعالیت های شغلی خود از این وسایل استفاده می کنند. تاکنون انواع مختلفی دستگاه به جهت ذخیره سازی داده ها طراحی شده اند که می توان فلاپی، دیسک های نوری، هارد دیسک های HDD و در نهایت SSD اشاره نمود اما این دستگاه ها هر یک مشکلات مختص به خود را دارند و در طول زمان دچار آسیب می شوند. شاید برایتان پیش آمده که پس از مدتی شاهد رنگ پریدگی عکس ها و تصویر چاپی خود بوده اید و یا پس از مدتی CDها و DVDهایتان دچار خط و خش شده و به درستی محتوای خود را به نمایش نمی گذارند. حتی ممکن است هارد دیسک HDD شما ضربه دیده و دیگر هیچ اطلاعاتی به شما نشان نمی دهد. این مسائل سبب شده شرکت های بسیاری در سراسر دنیا در پی یافتن راهی جدید برای به ثبت رساندن اطلاعات باشند.

محققان مایکروسافت حدود پنج سال گذشته را صرف رسیدن به روشی نوین برای ذخیره سازی داده ها نموده و به تازگی پرده از پروژه ای هیجان انگیز با نام سیلیکا (Silica) برداشته اند. در کنفرانس ایگنایت سال 2019، ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت اعلام کرد با همکاری شرکت فیلم سازی برادران وارنر موفق شده اند فیلم سوپر من را به روی قطعه ای شیشه ای ذخیره و آرشیو نمایند. ردموندی های هدف خود را بر توسعه سیستم های ذخیره سازی بنا نموده و در تلاش هستند راهی برای دستیابی به ابزارهای قدرتمند برای به ثبت رساندن اطلاعات بیابند.

به جرات می توان اظهار داشت Project Silica انقلابی در عرصه فناوری ذخیره سازی به وجود آورده است. مایکروسافت موفق شده نسخه کامل فیلم سوپر من که محصول سال 1987 است را به روی تکه شیشه ای از جنس کوارتز به ثبت برساند. این شیشه دارای ابعادی حدود 75*75*2 میلی متر می باشد.

ساتیا نادلا به عنوان مدیر عامل این شرکت بزرگ فناوری اعلام نمود:

تمام سیستم از نوع سیستم های ذخیره سازی سرد و یا همان Cold Storage System می باشد.

 

استفاده از شیشه برای ذخیره سازی اطلاعات در پروژه سیلیکا

 

ردموندی ها هدف خود را از انجام تحقیقات گسترده بر روی شیشه، دست یابی به سیستم های ذخیره سازی قدرتمند و مقاوم در طول زمان می دانند. آن  ها سعی دارند به روشی بیابند تا عمر حافظه های جانبی افزایش یافته و بتوان در طول زمان از آسیب دیدن داده ها در امان بود. از این بابت شیشه کوارتز مورد استفاده مورد آزمایشات و بررسی های متعددی قرار گرفته است. هم اکنون گروه تحقیقاتی مایکروسافت با اطمینان می گوید شیشه کوارتز در برابر جوشیدن، حرارت دیدن و خراشیدگی مقاوم بوده و آسیب پذیر نیست.

در پروژه سیلیکا شاهد همکاری تنگاتنگ مایکروسافت و شرکت فیلم سازی برادران وارنر هستیم. این شرکت فیلم سازی در تلاش است مجموعه ویدئوهای ارزشمند خود را به بهترین نحو آرشیو نماید تا در طول زمان دچار فرسودگی و آسیب نگردند. آن ها ابتدا فیلم های آنالوگ خود را به داده های دیجیتالی تبدیل نموده و سپس با تجزیه این داده ها به سه عنصر اصلی، فیلم هایشان را به نگاتیوهای سیاه و سفید تبدیل می کنند. این روش باعث افزایش ماندگاری فیلم ها شده و از رنگ پریدگی آن در طول زمان جلوگیری می کند. اما این فرآیند کمی سخت و پیچیده است از این جهت محققان مایکروسافت می کوشند روال کار را ساده سازی نموده و از هزینه های آن بکاهند. مدیر ارشد بخش فناوری شرکت برادران وارنر، ویکی ولف معتقد است:

در صورتی که راهکار ذخیره سازی بر روی شیشه توسط پروژه سیلیکا، به ایده ای مقرون به صرفه تبدیل شود، سایر استودیوهای فیلم سازی نیز در کنار دیگر صنایع، از آن استقبال خواهند نمود. اگر ذخیره بر روی شیشه بتواند به خوبی پاسخگوی نیازها باشد، می تواند حجم زیادی از محتوای شرکت را به درستی ثبت نموده و در طول زمان از آن ها محافظت نماید.

 

ذخیره سازی داده بر روی شیشه کوارتز

 

مایکروسافت به کمک لیزرهای مادون قرمز برای رمزگذاری داده ها به واکسل (Voxels) استفاده می کند. Voxels، توضیح دهنده یک نقطه در فضای سه بندی است و در واقع می توان آن را معادل سه بعدی پیکسل های دو بعدی دانست که قبلا روی نمایشگر می دیدیم. داده ها درون شیشه ذخیره می گردند. سپس برای بازخوانی آن ها الگوریتم های یادگیری ماشین به کار گرفته می شوند تا داده های رمزگذاری شده را رمزگشایی نمایند. در حال حاضر مایکروسافت در حال توسعه این فناوری کاربردی است و تا به امروز مقالات متعددی در رابطه با نحوه کار آن ارائه شده است. اما باید در نظر داشت با موفقیت این راهکار ذخیره سازی تحولی عظیم در ثبت داده ها به وجود خواهد آمد.

نظر شما در این باره چیست؟ گمان می کنید ردموندی ها موفق این میدان خواهند بود؟

منبع:

faratechdp.com

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.