معیارهای مهم در بررسی کیفیت بک لینک چیست؟

مقالات بهینه سازی و سئو سایت

  • 1838
  • 1618 مرتبه
معیارهای مهم در بررسی کیفیت بک لینک چیست؟

معیارهای مهم در بررسی کیفیت بک لینک چیست؟

یک شنبه 17 شهریور 1398

شهرها در دنیای واقعی از طریق جاده به یکدیگر متصل شده و مناطق مختلف یک شهر توسط خیابان ها بهم مرتبط هستند. در دنیای اینترنت وب سایت ها همچون شهر هستند که به وسیله لینک ها به یکدیگر پیوند داده می شوند و درون هر وبسایت از یک صفحه به صفحه دیگر نیز لینک ها مسیر عبور و مرور هستند. لینک هایی که از یک وبسایت به دیگر وبسایت ها و یا از یک صفحه وبسایت به سایر صفحات آن متصل می شود، بک لینک (Backlink) می خوانند. در واقع بک لینک ها سبب برقراری ارتباط قوی میان صفحات مختلف وب شده و به موتورهای جستجو در راه یافتن دیگر صفحات یاری می رساند.

بک لینک ها از اولین معیارهای موتورهای جستجو همچون گوگل بوده اند و همچنان در زمره سه معیار برتر برای دست یابی به صفحه اول نتایج جستجو به شمار می آیند. لینک ها در رابطه با میزان کیفیت و ارزش یک صفحه وب اطلاعات مناسبی در اختیار گوگل قرار می دهند و برای رتبه بندی سئو خارجی مهم می باشند. در گذشته هر چه تعداد لینک های یک صفحه بیشتر بود، ارزش مطالب صفحه در نظر گوگل بالاتر می شد اما این رویه موجب افزایش سوء استفاده برخی سایت ها شد. به طوری که آن ها بدون قرار دادن محتوای مفید و تنها با استفاده از لینک های بی شمار خود را به صفحه اول نتایج گوگل می رساندند و از این فرصت برای تبلیغات اینترنتی استفاده می کردند. در چنین مواقعی کاربران قادر به یافتن محتوای مورد نیاز خود نبودند و موجبات نارضایتی آنان فراهم می آمد. طی سال های اخیر گوگل تغییرات فراوانی در الگوریتم های خود داشته است. یکی از این الگوریتم ها با نام پنگوئن، بر روی بک لینک ها تمرکز دارد. طبق این الگوریتم امروزه کیفیت هر لینک بیش از کمیت آن مورد توجه قرار می گیرد.

منظور از کیفیت بک لینک چیست؟

لازمه استفاده از بک لینک در یک صفحه، مرتبط بودن محتوای صفحه مقصد و صفحه مبدا می باشد. از این جمله در میابیم تنها زمانی که از صفحات مرتبط و هم محتوا با موضوع مورد نظر خود لینک دریافت کنیم و یا به آن ها لینک ارجاع دهیم، تاثیر مثبت در سئو سایت حاصل می شود. ضمن اینکه متن لینک باید هماهنگ با موضوع بوده و بهتر است کلمات کلیدی هدف را در آن ها به کار ببریم.

به نظر شما چرا گوگل کیفیت بک لینک را مهم تلقی نموده و تمرکز خود را بر ارزیابی کیفیت بک لینک ها گذاشته است؟

در جواب این سوال باید بگوییم کیفیت Backlink نشان از میزان اعتبار یک صفحه (Link juice) آن دارد.

همانطور که گفتیم در گذشته سیستم رتبه بندی گوگل بر اساس تعداد لینک های یک وب سایت عمل می کرد و این مسئله موجب بروز پدیده سایت های اسپم شده بود. این روش برخی از صاحبان وب سایت ها را به سوی استفاده از تکنیک های کلاه سیاه سئو سوق داده و آن ها با ترفندهایی همچون خرید لینک، نمایش آگهی های مطبوعاتی بیش از اندازه بهینه شده، انتشار کامنت های اسپم به صورت خودکار، لینک های پنهان درون ویجت ها، استفاده از چرخه های لینک و اشتراک گذاری محتوای تکراری بر روی وب سایت های مختلف تلاش می کردند خود را به صفحه SERP گوگل برسانند.

با مراجعه به مقاله اشتباهات رایج در دریافت بک لینک با روش های نادرست جهت کسب Backlink آشنا شوید.

گوگل به جهت جلوگیری از این رفتارها و در راستای کاربردی نمودن محتوای وب سایت ها، الگوریتم پنگوئن را طراحی نمود. پنگوئن با شناسایی سایت های سوء استفاده کننده و افرادی که از ترفندهای لینک سازی استفاده می کنند، آن ها را جریمه نموده و حتی از صفحه نتایج پنالتی می نماید.

عوامل موثر بر کیفیت بک لینک چیست؟

کیفیت بک لینک بر اساس شاخص های متعددی سنجیده می شود. البته باید بدانید یک لینک با کیفیت لزوما تمام معیارها کیفی را با خود حمل نمی کند. به عبارت دیگر به ندرت ممکن است لینکی درون یک وب سایت بیشتر از دو معیار از شاخص های کیفیت را داشته باشد.

امروزه 5 معیار مهم در تعیین کیفیت بک لینک مهم به شمار می آیند. این معیارها عبارتند از:

- هماهنگ بودن متن لینک

- هماهنگ بودن محتوای صفحه لینک شده و دامنه مقصد

- کیفیت و ارزشمند بودن محتوای صفحه لینک شده و دامنه مقصد

- معتبر بودن آدرس IP سرور مقصد

- موقعیت لینک در صفحه مبدا

در حال حاضر برنامه مشخصی جهت تعیین میزان ارزش گذاری لینک ها توسط 5 مورد نام برده وجود ندارد و هنوز اطلاع دقیقی از نحوه کارکرد الگوریتم های گوگل در دسترس توسعه دهندگان وب قرار نگرفته است. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله "چطور بک لینک های ارزشمند ایجاد کنیم؟" مراجعه کنید.)

با ما همراه باشید تا با معنای درست شاخص های بک لینک با کیفیت آشنا شوید.

 

تشخیص بک لینک با کیفیت

1. هماهنگ بودن متن لینک

متن لینک در واقع همان متنی است که کاربر با کلیک روی آن، به صفحه مقصد انتقال داده می شود. این متن اغلب به رنگ آبی و خط دار است.

بات های موتور جستجو گوگل زمانی که به لینکی در صفحه برخورد می کنند، متن ارجاع دهنده آن را به عنوان یکی از معیارهای شناسایی موضوع انتخاب می کنند و در پی یافتن ارتباط میان متن لینک و موضوع صفحه لینک شده می گردند. استفاده از عبارات و کلمات کلیدی در متن لینک در بهبود سئو سایت تاثیر شگرفی دارد. بهتر است از عبارات هم خانواده و هم معنا کمک بگیرید و جمله ای طبیعی برای لینک برگزینید. برای مثال اگر مقاله شما در رابطه با طراحی سایت نوشته شده است و می خواهید از این مقاله به صفحه ای با موضوع زبان های برنامه نویسی وب لینک دهید، بهتر است کلماتی همچون "زبان برنامه نویسی"، "طراحی سایت"، "PHP"، "ASP.Net"، "وردپرس" و ... در متن لینک به کار بگیرید.

بک لینک هایی که دارای کلمات کلیدی صحیح در متن لینک خود هستند، لینک های باکیفیت و ارزشمند وبسایت شما به شمار می آیند. عبارات مناسب برای استفاده در متن لینک شامل موارد زیر می باشند:

- عبارات دارای کلمات کلیدی هدف

- عبارات دارای کلماتی با نام برند، شرکت و یا وبسایت شما

- استفاده از عبارات عمومی همچون "اینجا کلیک کنید" و "این صفحه"

2. هماهنگ بودن محتوای صفحه لینک شده و دامنه مقصد

همانطور که باید میان محتوای مقاله و متن استفاده شده در لینک های آن ارتباط مشخص وجود داشته باشد. لازم است صفحاتی که از طریق لینک ها به مقاله متصل شده اند هم دارای ارتباط معنایی و مشخصی با محتوای مقاله باشند. در مثال بالا اگر مقاله شما در رابطه با طراحی سایت باشد و متن لینک آن زبان های برنامه نویسی وب انتخاب شده باشد، ولی به صفحه ای در رابطه با روش های تولید کاغذ لینک شده باشد، بک لینک مورد نظر بی کیفیت خواهد بود. چنین لینک هایی نه تنها برای شما مفید نیستند بلکه ممکن است به رتبه سایت شما صدمه بزنند.

دامنه مقصد نیز باید با محتوای مقاله شما ارتباط موضوعی داشته باشد. به عبارت دیگر سایتی که به یکی از صفحات آن ارجاع می دهید باید در حوزه مطالب درج شده درون مقاله شما فعال باشد. برای مثال اگر مقاله شما در رابطه با طراحی سایت است باید به وب سایتی که در زمینه طراحی سایت و یا آموزش آن فعال است لینک دهید. در این مثال اگر به وب سایتی با زمینه فعالیت اخبار لینک دهید که در آن تنها یک مقاله مرتبط با طراحی سایت وجود دارد، لینک شما از اعتبار کمی برخوردار خواهد بود.

 

تشخیص بک لینک با کیفیت

3. کیفیت و ارزشمند بودن محتوای صفحه لینک شده و دامنه مقصد

در کنار موارد بالا باید در نظر داشته باشید صفحه و دامنه ای که به آن لینک می دهید، ارزشمند و با کیفیت باشند. متاسفانه تشخیص میزان کیفیت یک صفحه و دامنه آن امری سخت بوده و در بسیاری از مواقع سلیقه ای خواهد بود. در حال حاضر ابزارهایی همچون MOZ، Ahrefs و Majestic در تشخیص کیفیت یک صفحه و یا دامنه وب سایت به شما کمک می کنند. همچنین می توانید خودتان هم ارزیابی کیفیت محتوای صفحات و دامنه آن ها را انجام دهید. برای این منظور بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

- آیا ارتباط و هماهنگی لازم میان موضوع صفحه با موضوع وب سایت برقرار است؟

- میزان تبلیغات صفحه موجب آزار بازدیدکنندگان نشده است؟ در نظر داشته باشید وجود تعداد معقولی تبلیغات به روی صفحه مشکلی ایجاد نمی کند اما اگر این تعداد زیاد بوده و مانع از راحتی کاربران می گردد، انتخاب مناسبی برای لینک دهی نخواهد بود.  

- محتوای قرار گرفته درون وب سایت برای کاربران مفید است؟ برخی وب سایت ها بدون توجه به نیاز کاربر و تنها با رعایت اصول سئو اقدام به انتشار محتوا می کنند. چنین محتواهایی به شدت بهینه شده هستند و در جهت کمک به کاربر تهیه نشده اند. لینک گرفتن از این دست صفحات و سایت ها زنگ خطری برای سئو شما خواهند بود.

- سرور سایت مورد نظر چه آدرس IP دارد؟ برخی سرورها مملو از محتوای اسپم شده هستند. چنین سرورهایی توسط گوگل بلاک می شوند. متاسفانه هیچ راهی برای شناسایی این سرورها وجود ندارد اما به طور کلی برخی از سرورهای مستقر در کشورهایی همچون روسیه، چین و هند در این دسته قرار می گیرند. اگر تعدادی لینک از دامنه های متفاوت با آدرس IP سرور یکسان دریافت می کنید باید مراقب باشید، زیرا به احتمال زیاد محتوای این وب سایت ها اسپم هستند.

- از دامنه های مختلف لینک دریافت کنید. هرچه تعداد لینک های دریافتی از یک دامنه مشخص بیشتر باشد، ارزش آن بک لینک کمتر می شود. بهتر است در حد معقولی از یک دامنه لینک دریافت کنید.

- آیا دامنه که از آن لینک دریافت کرده اید، نزدیک به وبسایت های مورد اعتماد گوگل می باشد؟ برخی وب سایت ها در نظر گوگل معتبر هستند که از جمله آن ها می توان به ویکی پدیا اشاره نمود. اگر سایتی که از آن لینک گرفته اید مستقیما از ویکیپدیا لینک دریافت کرده باشد ارزش و اعتبار بیشتری نسیب شما می شود نسبت به زمانی که از وب سایتی لینک دریافت می کنید که حدودا 10 تا 20 لینک با ویکی پدیا فاصله دارد. هر چه این فاصله کوتاه تر باشد، بک لینک شما از کیفیت بیشتری برخوردار است.

- نکته دیگر محل قرار گرفتن صفحه مورد نظر درون دامنه وب سایت می باشد. برخی از صفحات Orphan بوده و از دیگر صفحه های وب سایت هیچ لینک داخلی دریافت نکرده اند. این پیج ها ارزش کمی دارند و لینک گرفتن از آن ها تاثیر مفیدی در سئو وب سایت شما نخواهد داشت. اما در مقابل آن صفحاتی که لینک سازی داخلی قوی دارند، ارزشمند بوده و تبادل لینک با آن ها نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت.

 

تشخیص بک لینک با کیفیت

4. معتبر بودن آدرس IP سرور مقصد

در بخش قبلی به اختصار در رابطه با این موضوع صحبت کردیم. همانطور که می دانید محتوای وب سایت ها درون سرورهای جهانی ذخیره می شوند و سپس از طریق این سرورها به روی مرورگر کاربر بارگذاری می گردند. این سرورها دارای آدرس IP های مشخصی هستند. هر چه سرور وب سایت لینک دهنده اعتبار بیشتری نزد گوگل داشته باشد، کیفیت بک لینک شما بیشتر خواهد بود. البته تشخیص میزان کیفیت IP سرورها قابل انجام نیست و این مهم تنها توسط الگوریتم های گوگل تعیین می گردد.

به طور کلی توصیه می شود از لینک هایی که با دامنه های مختلف اما آدرس IP یکسان به وب سایت شما ارجاع داده می شوند، دوری کنید.

5. موقعیت لینک در صفحه مبدا

تمام لینک های روی یک صفحه می توانند برای وب سایت شما اعتبار به دست آوردند اما همه آن ها اعتبار و ارزش یکسانی به همراه نخواهند داشت. بلکه لینک ها با توجه به محل قرارگیری در صفحه (Location)، می توانند تاثیرات متفاوتی در سئو داشته باشند.

هر صفحه ساده وب از بخش های هدر (Header)، فوتر (Footer)، ستون سمت راست (right sidebar)، ستون سمت چپ (left sidebar) و محتوای اصلی (body content) تشکیل شده است. هر یک از این بخش ها می توانند دارای بک لینک باشند که اعتباری برای صفحه های مقصد منتقل می کنند. در این میان تنها لینک هایی که از دل محتوای اصلی خارج می شوند مفید بوده و برای سئو ارزشمند محسوب می شود. جالب است بدانید مکان لینک های درون محتوا نیز در میزان ارزش آن ها تاثیر می گذارد. به عبارت دیگر هر چه لینک خارجی در قسمت های بالایی متن و صفحه قرار داشته باشد، بک لینک معتبرتری به شمار می آید.

اگر بخواهیم به طور دقیق میزان اعتبار یک لینک را بسنجیم باید مجموع اعتبار یک صفحه را بر تعداد لینک های آن نماییم. لازم به ذکر است لینک های nofollow هم در این محاسبه، شمارش می شوند. بنابراین هر چه تعداد لینک های یک صفحه بیشتر باشد ارزش لینک های خروجی آن کمتر خواهد بود. دقت داشته باشید صفحاتی با بیش از 200 لینک در نظر گوگل مختص فروش بک لینک بوده و دریافت لینک از آن صدماتی بر سئو وبسایتتان وارد می کند.

مورد دیگر تاثیر لینک ها و کلمات به کار رفته در اطراف بک لینک می باشد. اگر بک لینک شما در کنار لینک های معتبری همچون CNN و Wikipedia قرار بگیرد، ارزش بالاتری نسبت به دیگر لینک ها خواهد داشت.

سخن پایانی

کیفیت بک لینک ها به شاخص های مختلفی بستگی دارد و تنها به صرف دریافت هر بک لینکی نباید انتظار بهبود سئو وب سایت را داشته باشیم. بلکه برخی از آن ها می توانند برای وب سایت شما مضر بوده و تاثیر منفی در رتبه بندی شما داشته باشند. بهتر است هنگام دریافت بک لینک به دقت آن ها را بررسی نموده و سپس به آن ها اجازه حضور در صفحات وب سایتتان را بدهید.

 

منبع:

faratechdp.com

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.