بررسی قابلیت های جدید سیستم عامل iOS 13 در سال 2019

اخبار فناوری

  • 1842
  • 1303 مرتبه
بررسی قابلیت های جدید سیستم عامل iOS 13 در سال 2019

بررسی قابلیت های جدید سیستم عامل iOS 13 در سال 2019

چهار شنبه 03 مهر 1398

در دنیای نرم افزار، شرکت ها تغییرات و نسخه های جدید خود را ابتدا به صورت آزمایشی در اختیار کاربران قرار می دهند تا پس از رفع مشکلات و ایرادات احتمالی، نسخه اصلی و نهایی آن را در اختیار تمام کاربران گجت مورد نظر قرار دهند. اپل نیز جهت ارائه نسخه شماره 13 از سیستم عامل iOS، چندین ورژن بتا منتشر نمود. سپس با انجام تغییرات لازم نسخه نهایی iOS 13 را برای کابران گجت های مورد نظر ارائه نمود. در این مقاله برخی از قابلیت ها و تغییرات جدید این سیستم عامل موبایلی را با یکدیگر بررسی می نماییم.

 

 

 

 

1. Dark Mode

استفاده از تلفن همراه در شرایط محیطی و نوری مختلف تاثیر شگرفی بر میزان دید و راحتی کاربر می گذارد. از این جهت اپل به عنوان یکی از برترین شرکت های سازنده تلفن همراه درصدد رفع این مشکل برآمده و در نسخه جدید سیستم عامل خود قابلیت Dark Mode (حالت تاریک) را برای کاربران فراهم آورده است. شما می توانید به صورت دستی و یا اتوماتیک اقدام به فعالسازی این ویژگی نمایید تا زمانیکه در شرایط نوری مختلف قرار می گیرید، آیفون شما حالت مناسب و استاندارد آن محیط را فعال نماید. راه اندازی این قابلیت در زمان پیکربندی گوشی امکان پذیر است. ضمن اینکه می توان آن را از طریق کنترل سنتر نیز فعال و یا غیرفعال نمود. اپل راهکار دیگری نیز جهت فعالسازی حالت تاریک در نظر گرفته است. در این روش شما می توانید با مراجعه به بخش تنظیمات Display and Brightness، گزینه Automatic را روشن نمایید تا همانطور که گفتیم گوشی تلفن همراهتان با توجه به محیط حالت تاریک و یا روشن را برگزیند.

2. ساخت اکانت در اپلیکیشن iMessage

از این پس کاربران آیفون با سیستم عامل iOS 13 می توانند در iMessage خود یک پروفایل ایجاد نموده و در آن نام، نام خانوادگی و عکس آواتار قرار دهند. سپس دیگر کاربران این اپلیکیشن قادر هستند با وارد نمودن شماره همراه شخص مورد نظرشان، از اطلاعات پروفایل وی جهت به روزرسانی لیست مخاطبین استفاده نمایند. این ویژگی در بخش تنظیمات مربوط به Messages با نام Share Name and Photo قرار گرفته است.

3. شخصی سازی مموجی ها

کاربران دنیای مدرن همواره در پی ساختن هویتی متعلق به خودشان هستند و می کوشند آواتارهایشان نیز آثاری از ویژگی های شخصیتی مربوط به خودشان را به نمایش بگذارد. حال اپل این امکان را برای دارندگان آیفون فراهم آورده تا مموجی های درون اپلیکیشن Messages را شخصی سازی نمایند. ویژگی تازه ای که در iOS 13 برای کاربران تدارک دیده شده، قادر است جزئیاتی همچون مدل های مختلف ایرپاد را نیز به مموجی بیفزاید و هر چه بیشتر آن ها را به ظاهر افراد شبیه سازد. مواردی همچون افزودن گوشواره، آرایش و ... نیز در اختیار صاحبان گجت های هوشمند اپل قرار گرفته است.

4. تنظیم اعلانات در Apple Mail

از دیگر قابلیت های iOS 13 می توان به ویژگی قطع نوتیفیکیشن های مخصوص به گروهی از ایمیل ها در Apple Mail است. به کمک این ویژگی شما می توانید اعلانات مربوط مجموعه ای پیوسته از ایمیل هایی که می خواهید در زمان دیگری بخوانید یا اصلا قصد مطالعه آن ها را ندارید، قطع کنید تا هنگام استفاده از گوشی مزاحم شما نگردند. برای فعالسازی این امکان لازم است در رشته ایمیل مورد نظر خود را به سمت چپ سوایپ کنید و وارد قسمت More شوید. در این بخش امکان Mute و یا Unmute کردن اعلانات فراهم آمده است.

 

تغییرات در iOS 13

5. کاربردی سازی برنامه Reminders

نسخه جدید سیستم عامل موبایلی اپل تغییرات بسیاری را به خود دیده است. در این میان اپلیکیشن Reminders هم دچار تحولات کاربردی جالب توجهی گردیده تا تجربه کاربری بهتر و روانتری ارائه نماید. برای مثال می توان به ساده شدن فرآیند افزودن زمان و مکان در این برنامه اشاره نمود.

6. امکان ایجاد مجموعه ای مکان های مورد علاقه در Apple Map

برنامه گوگل مپ مدت زیادی است که امکان افزودن مکان های مورد علاقه را در اختیار کاربران اندرویدی قرار داده است. اپل نیز به پیروی از این برنامه محبوب اندرویدی ها، ویژگی دوست داشتنی فوق را در Apple Map خود قرار داده است. ضمن اینکه شما می توانید هنگام مسافرت مجموعه ای از مکان های مورد نظرتان را در این برنامه تشکیل دهید تا در زمان سفر تجربه بهتری به دست آورید. این ویژگی از طریق سوایپ نمودن روی نمایشگر و به سمت بالا در اختیارتان قرار می گیرد.

7. افزودن Street View در اپل مپ

از دیگر ویژگی های جذاب Google Map که به برنامه نقشه و مسیریابی iOS 13 راه یافته است، ویژگی Look Around می باشد. البته اپل برای این قابلیت نام Street View را برگزیده است و در حال حاضر تنها در شهرهای سانفرانسیسکو، لاس وگاس و هونولو این قابلیت برای کاربران ایجاد شده است.

8. کاهش میزان مصرف داده اینترنت

ویژگی Low Data Mode، به کاربران کمک می کند مصرف داده اینترنت خود را در حالت های استفاده از اینترنت موبایل و یا وای فای کاهش دهند. این ویژگی منجر به کاهش مصرف داده توسط اپلیکیشن های مختلف می گردد که از جمله آن ها می توان به قطع موقت آپلود عکس ها در iCloude اشاره نمود. برای راه اندازی این ویژگی در حالت استفاده از داده اینترنت موبایل لازم است به تنظیمات Cellular رفته و سپس گزینه Cellular Data Options را انتخاب نمایید. هنگام استفاده از وای فای نیز باید وارد تنظیمات Wi-Fi شوید و بر نام شبکه مورد نظر تپ نمایید. حال به دنبال گزینه Low Data Mode باشید.

9. بهینه سازی برنامه تصاویر و ویدئوها

برنامه Photos یکی دیگر از اپلیکیشن های بهبود یافته در نسخه جدید iOS می باشد. این برنامه با تحولاتی از قبیل بهبود نوار ناوبری، قابلیت ترکیب کلیدواژه های جستجو،  قابلیت دسته بندی عکس ها برحسب موضوع، مدیریت بهتر فیلترها و امکان ویرایش جامع تر ویدئوها همراه گردیده است.

10. Sign in with Apple

تا چندماه پیش شما می توانستید به کمک اکانت های فیسبوک و یا گوگل خود وارد حسابتان در سایر سایت ها و اپلیکیشن ها شوید. حال اپل نیز به این جرگه پیوسته و قابلیتی فراهم آورده تا با Apple ID بتوانید وارد سایت ها و برنامه های دیگر شوید. در این روش اپل ایمیل ثالثی به سرویس مورد نظر معرفی می کند تا آن ها به ایمیل اصلی شما دسترسی نداشته باشند.

 

تغییرات در iOS 13

11. امکان استفاده رایگان یک ماهه از Apple Arcade

اپل آرکید سرویسی نرم افزاری است که اپل در اختیار کاربرانش قرار داده و در آن مجموعه ای از بازی ها و عنوان های اختصاصی فراهم آورده است. جهت استفاده از این سرویس در شرایط معمولی لازم است ماهانه مبلغی معادل 5 دلار بپردازید. در iOS 13 امکان استفاده رایگان از این برنامه به مدت یک ماه برای کاربران برقرار است.

12. فرمان های حرکتی جدید

پیش از این برای کپی کردن بخشی از متن نیازمند تپ کردن بر روی گزینه های Copy، Cut و Past بودید اما در آپدیت جدید اپل شما می توانید به کمک فرمان های حرکتی این عمل را اجرا نمایید. در این روش پس از انتخاب متن مورد نظر کافی است سه انگشت خود را بر روی صفحه نمایش به یکدیگر نزدیک کنید تا متن کپی شود. حال اگر این عمل را مجدد تکرار کنید ویژگی کات کردن فعال می شود. برای Past نمودن هم کافی است در محل مورد نظر سه انگشت را روی صفحه نمایش از یکدیگر دور سازید. ضمن اینکه برای اجرای فرمان های Undo و Redo می توانید به ترتیب به سه انگشت به سمت چپ و به سمت راست سوایپ نمایید.

13. قابلیت های جدید در برنامه Notes

برنامه Notes با ویژگی های جدید خود قادر است یادداشت های گوناگون کاربر را همچون گالری به نمایش درآورد. همچنین کاربران می توانند با راحتی بیشتر به صورت گروهی در این اپلیکیشن فعالیت نمایند. ارائه چک لیست نیز از جمله دیگر ویژگی های جدید معرفی شده در این نسخه است. ضمن اینکه اپل این برنامه را طوری طراحی نموده تا بتواند میان متون شناسایی شده در تصاویر نیز به جستجو بپردازد.

14. بستن تب های اضافی در سافاری

گاهی پیش می آید هنگام استفاده از مرورگرها تب های زیادی را باز می کنید که پس از مدتی فراموش می کنید آن ها را ببندید. این عمل بخشی از RAM گجت هوشمند شما را درگیر می کند و در دراز مدت موجب کاهش سرعت می گردد. اپل به مرورگر سافاری خود این امکان را داده است که بر حسب سلیقه مشتری در طول بازه های یک روزه، یک هفته ای و یک ماهه اقدام به بستن صفحات بلااستفاده نماید. شما می توانید به مراجعه به تنظیمات و سپس به Safari رفته و در آن Close Tab را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است در این قسمت امکان انتخاب حالت دستی نیز وجود دارد.

15. یافتن گوشی ها در صورت آفلاین بودن

برنامه Find My در نسخه شماره 13 سیستم عامل iOS این امکان را به شما می دهد تا دوستانتان را از طریق گجت هایشان بیابید. این برنامه طبق شبکه بلوتوثی جدیدی که اپل توسعه داده است، می تواند با وجود آفلاین بودن دستگاه های ثبت شده نیز آن ها را بیابد. شما می توانید با رفتن به تنظیمات و بخش Find My، گزینه Find My Phone را فعال و یا غیرفعال نمایید.

 

تغییرات در iOS 13

16. مود جدید عکاسی

دوربین آیفون در iOS 13 حالت تازه ای به نام Hirht-Key Light Mono دارد که با کمک آن می توان تمام سوژه مورد نظر را (نه فقط چهره شخص) از پس زمینه تصویر جدا نماید. این حالت سوژه را به صورت سیاه و سفید رنگ آمیزی می کند و پس زمینه تماما سفید برای آن در نظر می گیرد. برای فعالسازی این گزینه لازم است پس از انتخاب Portrait mode گردانه نورپردازی را به سمت چپ حرکت داده و گزینه آخر آن را انتخاب نمایید. این روش عکاسی نمایی از استودیو در تصویر ثبت می کند.

17. مشخص نمودن میزان مطالعه

اپلیکیشن Books در اپل، کتاب های گوناگونی در اختیار کاربران قرار می دهد تا مطالعه نمایند. این برنامه از ویژگی جدیدی برای هدف گذاری میزان مطالعه بهره می برد که طبق آن می توانید مقدار مطالعه مورد نظر خود را تعیین نمایید. سپس در طول زمان به بررسی رفتار مطالعه خود پرداخته و تلاش کنید تا به هدف مورد نظرتان دست یابید.

18. نوشتن متن به کمک سوایپ نمودن

کیبوردها مدت زیادی است که قادر هستند به کمک سوایپ کردن کلمات را تایپ نمایند. کیبورد پیش فرض iOS 13 نیز به این قابلیت مجهز شده است و کاربران می توانند با سوایپ نمودن روی حروف متن مورد نظرشان را با سرعت بیشتری تایپ نمایند. البته در صورت عدم تمایل به استفاده از این روش می توان همانند گذشته بر روی نمایشگر تپ نمود. اگر قصد دارید این ویژگی را به طور کامل قطع نمایید باید به تنظیمات General گوشی رفته و در قسمت Keyboard آن را غیرفعال سازید.

19. انتخاب راحت تر شبکه Wi-Fi

در نسخه جدید سیستم عامل اپل می توانید برای تغییر شبکه وای فای مورد نظرتان از بخش کنترل سنتر استفاده نمایید. بدین منظور شما می توانید با نگه داشتن انگشت خود روی گزینه Wi-Fi پنلی را باز نمایید که با تکرار مجدد حرکت پیشین روی آیکون وای فای، فهرستی از شبکه های موجود به نمایش در می آیند.

منبع:

faratechdp.com

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.