اخبار فناوری

  • 1863
  • 2504 مرتبه
افزونه‌های مناسب و کاربردی برای گوگل کروم را بشناسید!

افزونه‌های مناسب و کاربردی برای گوگل کروم را بشناسید!

چهار شنبه 17 اردیبهشت 1399

مرورگرها یکی از مهم‌ترین ابزارهای جستجو در اینترنت هستند که در هر سیستم عاملی با یک‌دیگر متفاوت بوده و از امکانات مختلفی بهره‌مند هستند. تمامی این نرم‌افزارهای جستجو در اینترنت، به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا در همه شرایط نیاز کاربرانشان را رفع سازند؛ اما برخی از کاربران نیاز به سرعت بالاتر هنگام انجام یکسری کارها دارند. برای مثال اگر بتوانیم امکانی را فراهم آوریم تا بدون نیاز به استفاده از برنامه‌های شخص ثالث، کاربر کارهایش را در همان مرورگر انجام دهد، سرعت نهایی بالاتر خواهد بود. در چنین شرایطی افزونه‌ها کارساز هستند. افزونه به قابلیت‌هایی گفته می‌شود که مرورگر در قالب برنامه‌های افزودنی در خود دارد. این برنامه‌ها فروشگاه به خصوصی دارند و می‌توان به راحتی آن‌ها را فعال نمود. 

 

 

گوگل کروم یکی از مرورگرهای محبوب میان کاربران اینترنت است که علی‌رغم مصرف بالای منابع سیستم، با ارائه قابلیت‌های جذاب و کاربردی همچنان در گروه بهترین مرورگرها قرار دارد. کروم افزونه‌ها متعددی دارد که هر یک از آن‌ها به جهت تسهیل امری کاربری طراحی شده‌اند. جالب است بدانید یکی از این افزونه‌ها می‌تواند مصرف بالای رم را تا حد قابل قبولی کاهش دهد. در این مطلب 10 مورد از بهترین و کاربردی‌ترین افزونه‌های مرورگر کروم را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم تا همانند کاربران حرفه‌ای از این نرم‌افزار مفید استفاده نمایید. به خاطر داشته باشید که همه این افزونه‌ها کاملا رایگان هستند و بدون مشکل روی گوگل کروم اجرا می‌شوند.

افزونه Google Dictionary

برخی کاربران اغلب با مقاله‌های غیر فارسی کار می‌کنند که در این شرایط ممکن است با کلماتی ناآشنا مواجه شوند. استفاده از یک فرهنگ لغت برای این افراد بسیار لازم و ضروری است. افزونه Google Dictionary فرهنگ لغتی همراه است که در هر وب‌سایتی که با کلمات ناآشنا روبه‌رو شوید به یاری شما می‌آید. برای استفاده از قابلیت‌های این افزونه تنها کافی است آن را روی مرورگر خود نصب نموده و هر زمان به آن احتیاج داشتید روی کلمه موردنظر دابل کلیک کنید. سپس یک پنجره پاپ آپ روی صفحه ظاهر می‌شود که تعریف آن واژه را به شما نشان می‌دهد. 

عده‌ای از کاربران نیز به فرهنگ لغتی چندزبانه احتیاج دارند که علاوه بر زبان فارسی از زبان‌های دیگر نیز پشتیبانی کند. به این افراد افزونه Abadis Dictionary And Translator را پیشنهاد می‌کنیم. این افزونه قادر است کلمات را به چند زبان مختلف ترجمه نماید. برای استفاده از آن، لازم است روی کلمه مورد نظر راست کلیک کرده و گزینه «معنی عبارت «…» به زبان» را انتخاب کنید. حال با فهرستی از زبان‌های مختلف مواجه می‌شوید که می‌توانید از میان آن‌ها زبان موردنظرتان را برگزینید. 

افزونه‌های Toby و OneTab

گاهی برای انجام کارها نیازمند باز نمودن تب‌های متعدد در مرورگر خود هستید. این تب‌ها اغلب ظاهری شبیه به هم دارند و ممکن است کار کردن در چنین فضایی پیچیده به نظر بیاید. افزونه‌های Toby و OneTab قابلیت دسته‌بندی نمودن تب‌های مختلف را فراهم می‌آورند. OneTab کمی قدیمی‌تر از Toby است و طراحی نسبتا ساده‌ای دارد. کاربرانی که از کار کردن در محیط ساده و بدون آیکون‌های گرافیکی لذت می‌برند، افزونه OneTab انتخابی مناسب و ایده‌آل خواهد بود. کاربر بعد از باز کردن چندین تب مختلف می‌تواند با کلیک روی آیکون آبی رنگ OneTab در لیست افزونه‌ها، همه تب‌ها را به یکباره به درون آن هدایت کند. این قابلیت تب‌ها باز را به صورت خطی به نمایش درمی‌آورد. 

Toby اما ظاهری جدیدتر و جذاب‌تر دارد. نحوه کار آن شبیه به برنامه‌هایی همچون Trello است. Toby نیز مانند OneTab همه تب‌های باز را درون یک تب جداگانه نمایش می‌دهد با این تفاوت که ظاهر آن از آیکون‎های گرافیکی استفاده کرده است و تب‌ها را درون پنجره‌های کوچکی شبیه به فلش کارت مرتب می‌کند. در این افزونه می‌توانید لینک مورد نظرتان را اضافه نموده و یا یادداشت‌های ضروری را کنار هر لینک ثبت کنید.  

استفاده از افزونه‌های نام‌برده، تب‌های شما را حتی پس از خاموش نمودن و یا ریستارت کردن کامپیوتر حفظ خواهد کرد. ضمن این‌که Toby می‌تواند آن‌ها را در حافظه محلی سیستم نیز ذخیره کند. ویژگی جالب توجه این قابلیت‌ها، امکان به همراه داشتن و دسترسی به تب‌ها در سایر سیستم‌هایی است که کروم خود را با آن‌ها سینک نموده‌اید. 

 

افزونه های کاربردی گوگل کروم

 

افزونه Linkclump

کاربران زیادی به خواندن اخبار در وب‌سایت‌ها می‌پردازند. افزونه Linkclump مناسب این دسته از کاربران می‌باشد. هنگامی که وارد سایتی شده و قصد خواندن چند خبر آخر آن را دارید، می‌توانید دکمه Z را نگاه داشته و با کلیک چپ موس بر روی اخبار مورد نظر درگ کنید. به این صورت تمام آن‌ها به یکباره باز می‌شوند و شما می‌توانید به مطالعه بپردازید. 

در صورتی‌که با دکمه‌های پیش‌فرض این افزونه نامانوس هستید، می‌توانید وارد بخش تنظیمات آن شده و دکمه Shift را به جای دکمه Z جایگزین نمایید. ضمن این‌که تنظیمات این افزونه به شما اجازه می‌دهد به جای این‌که اخبار موردنظرتان را به صورت همزمان باز کنید، لینک‌های آن‌ها را در بوکمارک ذخیره نموده و در آینده به مطالعه این صفحات بپردازید. یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی افزونه Linkclump امکان فیلتر کردن کلمه‌ای به خصوص است. به این صورت که اگر صفحه‌ای شامل کلمه مورد نظر شما باشد، آن صفحه باز نخواهد شد. 

افزونه The Great Suspender

مرورگر کروم علارقم سرعت بالایی که دارد، منابع سیستم و خصوصا رم زیادی استفاده می‌کند. کاربران زیادی تاکنون بابت مصرف بالای منابع در این مرورگر شکایت داشته‌اند. گوگل کروم برای رفع این مشکل افزونه The Great Suspender را طراحی نموده است. این افزونه به سیستم‌هایی با مشخصات ضعیف‌تر کمک می‌کند استفاده بهینه‌تری از کروم داشته باشند و تا حدودی مصرف منابع را کاهش می‌دهد. 

روش کار در افزونه The Great Suspender به نحوی است که تب‌های بدون استفاده را به حالت فریز درمی‌آورد؛ اما آن‌ها را در سر جای خود نگه می‌دارد تا به هنگام نیاز به سرعت به تب مورد نظر دسترسی داشته باشید. این روش مانع از اجرای تب‌ها در پس زمینه شده و میزان استفاده از رم سیستم را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

این افزونه به صورت خودکار تب‌های باز را که مدت زمان مشخصی (این مدت زمان را شما در تنظیمات افزونه تعیین می‌کنید.) توسط شما بازدید نشده‌اند، به حالت فریز درمی‌آورد. به این ترتیب میزان مصرف رم کاهش می‌یابد اما تب‌های همچنان باز هستند و در صورت نیاز به راحتی در اختیارتان قرار می‌گیرند. The Great Suspender این امکان را به شما می‌دهد که برخی از وب‌سایت‌های خاص را در لیست سفید آن قرار دهید تا از بابت فریز نشدنشان خیالتان راحت باشد. زیرا سایت‌هایی که در لیست سفید افزونه قرار می‌گیرند فارغ از مدت زمان گذشته از آخرین بازدید تب، آن‌ها را فریز نمی‌کند. 

برخی از کاربران هنگام کار با سیستم از طریق یکی از تب‌ها به شنیدن موسیقی می‌پردازند. در چنین شرایطی می‌توان تب را پین نمود تا توسط The Great Suspender فریز نگردد. این امکان را در تنظیمات افزونه باید فعال نمود. همچنین پین کردن برای تب‌هایی که با فریز شدن اطلاعاتشان از بین می‌رود هم مفید است و با این‌کار مانع از فریز شدن آن می‌شوید. 

افزونه Wayback Machine

گاهی وارد یک وب‌سایت می‌شوید و با پیغام خطای 404 روبه‌رو می‌گردید در صورتی‌که مطمئن هستید چند وقت پیش به این صفحه آمده‌اید و محتوای آن را مطالعه نمودید. افزونه Wayback Machine در چنین شرایطی به کار می‌رود. به کمک آن به محتوای صفحاتی که از دسترس خارج شده‌اند دسترسی خواهید داشت. برای استفاده از این افزونه ابتدا باید آن را دانلود نموده و در مرورگر کروم خود فعال کنید. سپس زمانی که وارد یک صفحه وب‌سایت می‌شوید که می‌دانید در آینده نیز به آن محتوا احتیاج خواهید داشت، گزینه Save Page Now را در افزونه انتخاب می‌کنید. چند لحظه بعد، تمام محتوای صفحه مورد نظر ذخیره خواهد شد. بنابراین هر زمان که به این صفحه وارد شده و با پیغام خطای 404 و یا ... مواجهه شوید که حاکی از ز دست رفتن محتوا باشد، افزونه Wayback Machine به صورت خودکار فعال شده وو تاریخچه آن صفحه را به نمایش درمی‌آورد. جالب است بدانید این افزونه تنها یک نسخه از تاریخچه را نگه نمی‌دارد؛ بلکه نسخه‌های متعدد در زمان‌های مختلف که از سایت ذخیره نموده‌اید را در اختیارتان می‌گذارد. 

در صورتی‌که نمی‌خواهید افزونه به صورت خودکار در برخورد با خطاهای 404، 408، 410 و ... فعالیت خود را آغاز کند، می‌توانید وارد تنظیمات آن شده و در قسمت This can read and change site data، گزینه When you click the extension را فعال کنید. در این حالت کنترل افزونه به صورت دستی و تحت اختیار شما خواهد بود. 

امکان دیگری که مرورگر کروم برای کاربران خود فراهم آورده مناسب افرادی است که تمایل به نصب افزونه‌های متعدد ندارند. این کاربران می‌توانند بدون نصب افزونه مورد نظر، برای ذخیره یک وب‌سایت آدرس آن را در انتهای URL ذیل وارد کنند:

https://web.archive.org/save/

برای مثال اگر قصد ذخیره اطلاعات وب‌سایت فراتک را داشته باشید، باید آدرس را به این صورت در نوار آدرس مرورگر وارد کنید:

https://web.archive.org/save/ https://www.faratechdp.com/

سپس منتظر بمانید تا وب‌سایت ذخیره شود. از این پس می‌توانید هنگام ورود به این وب‌سایت به نسخه‌های مختلف آن در طول زمان دسترسی داشته باشید.

 

افزونه های کاربردی گوگل کروم

 

افزونه Text Blaze

زمان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های بشر است و صرفه‌جویی در زمان اهمیت بالایی برای افراد دارد. افزونه Text Blaze به شما کمک می‌کند زمان بیشتری برای خود در ذخیره کنید. این افزونه شما را از تایپ کردن عبارات تکراری و پر استفاده معاف می‌کند. تصور کنید برای عضویت در وب‌سایت‌های مختلف هربار لازم است ایمیل خود را تایپ کنید و یا برای خرید از وب‌سایت‌های فروش آنلاین باید آدرس خود را وارد نمایید. افزونه Text Blaze در چنین شرایطی شما را از نوشتن عبارات تکراری نجات می‌دهد. این افزونه با استفاده از کدهای دستوری (ماکروها) طراحی شده است و نحوه کار به این صورت است که شما وارد پنل کاربری Text Blaze شده و برای عبارت‌های مورد نظرتان یک ماکرو وارد می‌کنید. برای مثال می‌توانید برای آدرس ایمیل خود از ماکرو gmail/ استفاده نمایید. سپس در هر صفحه‌ای که این کد دستوری را وارد نمایید، آدرس ایمیل شما درج خواهد شد. همچنین این‌کار را می‌توانید برای عبارات و یا جملات پرکاربرد دیگر نیز انجام دهید و هنگام کار با مرورگر خود از نهایت سرعت برخوردار شوید. 

افزونه Text Blaze دارای دو نسخه رایگان و پولی می‌باشد که در نسخه رایگان آن می‌توانید 30 میانبر تعریف کنید. اما اگر نیاز به استفاده از سایر قابلیت‌های این افزونه دارید و یا تعداد میانبرهای مورد نیازتان بیشتر از 30 عدد می‌باشد، لازم است سالانه 36 دلار بابت شارژ افزونه Text Blaze پرداخت نمایید. 

افزونه Join

اشتراک‌گذاری اطلاعات میان دستگاه‌های مختلف یکی از نیازهای اساسی کاربران فضای مجازی است. آن‌ها می‌خواهند به سرعت اطلاعات مورد نظرشان را با دیگر دستگاه‌های خود و یا دوستانشان به اشتراک بگذارند. افزونه Join تمام این نیازهای کاربران را مرتفع می‌سازد، به گونه‌ای که اغلب افراد آن را بهترین افزونه ساخته شده برای کروم می‌دانند.  

قابلیت‌های این افزونه بسیار زیاد است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

 - ادامه دادن مطالعه یک متن طولانی از کامپیوتر به گوشی
 - امکان استفاده از کلیپ‌برد مشترک؛ در این صورت شما می‌توانید متنی را درون کروم‌بوک خود کپی نموده و در لحظه از طریق کروم دسکتاپ آن را Paste نمایید. جالب است بدانید این ویژگی امکان Copy و Paste کردن اطلاعات میان کروم دسکتاپ و گوشی اندرویدی را نیز فراهم آورده است. البته لازم است افزونه Join در تمام این دستگاه‌ها فعال باشد. 
 - انتقال اسکرین شات گوشی اندرویدی به سیستم‌های دیگر؛ برای این عمل لازم است عکس مورد نظر را در برنامه گالری گوشی از طریق Join با سیستم خود به اشتراک بگذارید تا در کامپیوتر نیز به آن دسترسی داشته باشید. 
 - امکان برقراری ارتباط با دیگر افرادی که Join را در کروم خود فعال نموده‌اند. بر این اساس شما می‌توانید عکس، متن و یا سایر اطلاعات مورد نظرتان را با دیگر افراد نیز به اشتراک بگذارید. 
استفاده از افزونه Join در 30 روز ابتدایی رایگان است و پس از آن لازم است یک‌بار مبلغ 5 دلار پرداخت نمایید تا تمام قابلیت‌های این افزونه در اختیارتان قرار بگیرد. 

افزونه‌های File Converter و Convertio

یکی دیگر از کاربردی‌ترین افزونه‌های مرورگر گوگل کروم File Converter است. زمانی‌که نیاز به تبدیل فرمت‌ها به یک‌دیگر داشته باشید این افزونه نیاز شما را برطرف خواهد ساخت. به این ترتیب شما می‌توانید فرمت انوع اسناد، عکس، ویدئو و یا سرویس‌های وب را تغییر دهید. این افزونه برای تبدیل فرمت شما را به وب سایتی دیگر هدایت می‌کند که در آن می‌توانید فرمت مورد نظرتان را به دست آورید. 

افزونه دیگری به نام Convertio وجود دارد که می‌توان آن را رقیب اصلی File Converte دانست. افزونه Convertio برخلاف رقیب خود اغلب نیازهای کاربران را در قالب خود انجام می‌دهد و شما را به وب‌سایت دیگری هدایت نمی‌کند. سرعت آپلود و تبدیل فرمت‌ها در هر دو افزونه بسیار خوب است و می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید.

 

افزونه های کاربردی گوگل کروم

 

افزونه Tab Snooze

یکی دیگر از افزونه‌های مرورگر گوگل کروم، Tab Snooze است که به صورت رایگان اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این افزونه به نحوی طراحی شده که با کلیک کردن بر روی آیکون آن فعال می‌شود. وظیفه Tab Snooze به تعویق انداختن یک تب خاص می‌باشد. به عنوان مثال زمانی‌که دو سایت مختلف را در تب‌های جداگانه باز کرده‌اید اما یکی از آن‌ها را تا ۱۰ دقیقه دیگر نیاز ندارید، می‌توان با فعال کردن افزونه Tab Snooze، اجرای تب مورد نظر را به تعویق انداخت. در نهایت با گذشت زمان و درست پس از ۱۰ دقیقه تب مربوطه روی صفحه نمایش شما اجرا می‌شود.

در نظر داشته باشید که امکان ذخیره تب مورد نظر در افزونه‌های OneTab و Toby نیز وجود دارد. تا هر زمان که به آن نیاز داشتید به راحتی پیدایش کنید. اما Tab Snooze آن را در زمان مشخصی به شما نمایش می‌دهد و به عبارت دیگر به شما یادآوری می‌کند تا مطالعه تب مورد نظرتان را فراموش نکنید. 

برای استفاده از افزونه Tab Snooze تا به اینجای کار نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست و می‌توان از آن به صورت رایگان استفاده نمود. اما در صورتی‌که قصد استفاده از سایر امکانات و قابلیت‌های آن نظیر همگام‌سازی تب‌ها میان دستگاه‌های مختلف، تعویق زمان بارگذاری تمام تب‌های ویندوز در یک لحظه و فعال‌سازی کلیدهای میانبر قابل شخصی‌سازی را داشته باشید، باید ماهانه مبلغ 5 دلار به ازای آن بپردازید. 

افزونه Papier

یادداشت‌برداری از نکات مهم حین وب‌گردی یکی از کارهای پراستفاده میان کاربران فضای مجازی است. این‌که شما هر مطلب مهمی که در وب‌سایت‌ها می‌بینید و هر نکته‌ای که در حین مطالعه صفحات وب به ذهنتان خطور می‌کند را برای خود نگاه دارید، نیازمند استفاده از تکه‌ای کاغذ است که ممکن است در هر لحظه به آن دسترسی نداشته و یا از سوئیچ کردن میان کامپیوتر و برگه‌های کاغذ حس ناخوشایندی داشته باشید. افزونه Papier این مشکل شما را برطرف ساخته و امکان یادداشت‌برداری در فضای کروم را فراهم آورده است. 

برای استفاده از Papier تنها لازم است آن را در مرورگر نصب نموده و هر زمان قصد نوشتن نکته‌ای مهم داشتید تب جدید باز کرده و آن را یادداشت کنید. به نحوی که گویی تب جدید پنلی برای وارد کردن نوشته‌های شما است. رابط کاربری این افزونه بسیار ساده است و در هر لحظه که به یادداشت کردن نیاز داشتید در دسترس شما خواهد بود. لازم است بدانید نکاتی که در این افزونه ثبت می‌کنید با خروج از مرورگر و یا خاموش کردن سیستم، حذف نشده و هر زمان که وارد کروم خود شوید به آن‌ها دسترسی خواهید داشت. تنها ایرادی که به این افزونه می‌توان گرفت، عدم همگام‌سازی اطلاعات با دیگر دستگاه‌ها می‌باشد. 

سخن پایانی

در این مقاله 10 مورد از افزونه‌های کاربردی و به زعم ما بهترین افزونه‌های طراحی شده برای مرورگر گوگل کروم را معرفی نمودیم. مسلما این تعداد تنها بخش کوچکی از افزونه‌های کروم است و کاربران می‌توانند بر حسب نیاز خود برنامه‌های مورد نظرشان را روی مرورگر فعال کنند. 

در صورتی‌که از این افزونه‌ها استفاده نموده‌اید تجربه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین اگر افزونه کاربردی دیگری می‌شناسید که استفاده از آن برای کاربران مفید خواهد بود آن را معرفی کنید.
 

منبع:

faratechdp.com

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.