تاثیرات واقعی طراحی نامناسب یک سایت بر روی کسب‌وکارها

مقالات طراحی وب سایت

  • 1744
  • 2023 مرتبه
تاثیرات واقعی طراحی نامناسب یک سایت بر روی کسب‌وکارها

تاثیرات واقعی طراحی نامناسب یک سایت بر روی کسب‌وکارها

سه شنبه 16 بهمن 1397

متخصصان طراحی وب همیشه درباره اهمیت طراحی وب سایت خوب دارای چالش های فراوانی هستند اما کسب‌وکارها از گذشته تا کنون در مقابل هزینه‌های طراحی مجدد و بهینه‌سازی سایت خود مقاومت کرده‌اند! در دنیای فناوری و تکنولوژی امروزی، داشتن یک سایت قدرتمند و حرفه‌ای اهمیت بسیاری بیشتری نسبت به وضعیت نمادین آن کسب‌وکار دارد. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی اهمیت داشتن یک سایت قوی و همچنین تاثیرات طراحی نامناسب یک سایت برای کسب‌وکارها بر روی آن کسب‌کار بپردازیم.

 

 

 

 

قدم اول: چرا قطع ارتباط صورت می‌گیرد؟

بسیاری از کسب‌وکارها با اهمیت و ارزش طراحی یک سایت آشنا هستندبخ و با انتخاب یک شرکت نا مناسب جهت برون سپاری پروژه خود معمولا هزینه های زیادی را از دست می دهند. معمولا این گونه کسب و کار ها با این نوع مشکلات رو به رو هستند:

روحیه‌ی کارآفرینی مزاحم: کسب و کار های نو و کوچک حاصل تفکرات و تجربیات صاحبان آنهاست، که به تازگی پای در آن کسب و کار گذاشته اند. مدیران این کسب‌وکارها روزها و ماه‌ها بر روی محصول خود و پرورش آن فکر می‌کنند و هدف آن‌ها به دست گرفتن بازار هدف در میان رقبا است. در چنین کسب‌وکارهایی معمولا مدیران کسب‌وکارها از مرحله پرورش ایده تا مرحله تولید و ارائه محصول تمامی تکنیک های مدیریتی خود را به کار می گیرند، اکنون که نوبت مدیریت یک سایت رسیده است، آنها فکر می‌کنند که بتوانند سایت خود را مدیریت کنند در صورتی که این کار سبب بروز روحیه کارآفرینی مزاحم در کسب‌وکار می‌شود.

محدودیت بودجه و سرمایه: در کسب‌وکارهای کوچک کنار گذاشتن هزینه‌های اضافی برای مصرف آن در بخش طراحی وب سایت بسیار خوب و یک گزینه موثر است.

عدم آگاهی صاحبان کسب‌وکار: بسیاری از مدیران کسب‌وکارهای مختلف از اهمیت یک طراحی باکیفیت و قدرتمند آگاه نیستند! به همین دلیل آنها شانس حضور فعال‌تر در میان رقبای خود را از دست می‌دهند؛ در واقع داشتن یک سایت باکیفیت همانند داشتن یک امتیاز برای رقابت با رقیبان آن کسب‌وکار و سبقت گرفتن از آنها است.

چه مواردی سبب بروز طراحی بد می‌شوند؟

یک طراحی بد فرمول و شناسه مشخصی ندارد و هر کسب‌وکاری ممکن است با چنین مشکلی مواجه شود. برخی از کسب‌وکارها ایده‌های بسیار خوبی دارند اما در مرحله اجرا نمی‌توانند خیلی موفق باشند؛ چنین کسب‌‌وکارهایی در میدان رقابت با سایر کسب‌وکارهای رقیب نمی‌توانند پیروز شوند؛ این مسئله در حالی است که برخی دیگر از کسب‌وکارها علاوه بر اجرای نامناسب، ایده‌های خوبی نیز ندارند! آیا فاکتورهای سئو و بهینه‌سازی سبب شده است تا کسب‌وکارهای با ایده خوب شانس حضور در موتورهای جستجو را نداشته باشند؟ در ادامه به بررسی چند مورد از مواردی که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند، خواهیم پرداخت.

ابهام صفحه‌ اول وب سایت

هنگامی که کاربر شما وارد سایت می‌شود، در مرحله اول با صفحه اصلی سایت رو به رو می شود که توجه کاربر را جذب می‌کند! یک سایت حرفه‌ای و قدرتمند از برخی موارد مختصر و ارزشمند نظیر تصاویر جذاب، تماس با کارشناسان، توضیحات کوتاه درباره کسب‌وکار و… تشکیل شده است. در واقع صفحه ‌اصلی سایت برای ارائه اطلاعات ارزشمند و کوتاه درباره کسب‌وکار به کاربر طراحی می‌شود و طراحی بصری آن اهمیت بسیار زیادی دارد. سایت‌هایی که صفحه اول شلوغی دارند نه تنها نمی‌توانند دید بصری کاربر را به خود جلب کنند، بلکه تجزیه‌وتحلیل آن توسط چشم و مغز انسان مشکل‌تر است! از طرفی چنین سایت‌هایی هیچ‌گاه به اندازه یک سایت ساده و کاربردی قادر به جلب اعتماد کاربران نخواهند بود و با مشکل مواجه می‌شوند.

سایت‌های شلوغ، قوانین ارزشمند وجود فضای سفید در صفحات سایت را نقض می‌کنند، وجود چنین صفحاتی برای حفظ توجه کاربران بسیار اهمیت دارد. مغز انسان به سادگی و نظم اشتیاق زیادی نشان می‌دهد و محتوای شلوغ و بیش‌ از حد در یک صفحه از سایت می‌تواند کاربران را از سایت شما دور کند.

وجود مشکلات محتوایی سایت

کیفیت بالای محتوای سایت و مفید بودن آن برای کاربران یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو محسوب می شود و به افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو و همچنین افزایش نرخ تبدیل بسیار کمک خواهد کرد. یک سایت تجاری برای آنکه اعتماد کاربران را جلب کند، باید با تولید محتوای باکیفیت و مفید بتواند خود را به صفحات اول گوگل برساند! در ادامه به برخی از موارد اشاره می‌کنیم که می‌تواند به محتوای شما آسیب بزنند:

اهمیت محتوای سایت را جدی بگیریم.

یک سایت شرکتی بخش وبلاگ ندارد یا بخش وبلاگ این سایت فعال نیست! اگر بخش وبلاگ سایت خود را هر چندماه یک‌بار بروزرسانی می‌کنید، به این معنی است که به اندازه کافی برای سایت خود ارزش قائل نیستید! هدف از بخش وبلاگ یک سایت شرکتی این است که چندبار در هفته آن را به‌روزرسانی کنید. همین مسئله سبب می‌شود تا شانس حضور در رتبه‌های اول گوگل و شناخته‌شدن توسط کاربران را داشته باشید و در حوزه فعالیتی و صنعتی خود بتوانید کاملا فعال باشید.

محتوای نامربوط در بخش وبلاگ خود قرار می‌دهید! یکی دیگر از مسائلی که در برخی از وبلاگ‌ها به چشم می‌خورد، این است که بسیاری از شرکت‌ها به جای تولید محتوای مرتبط با صنعت و فعالیت خود، اقدام به تولید محتوای نامرتبط در سایت می‌کنند. چنین سایت‌هایی تنها به دنبال پر کردن محتوا در بخش وبلاگ خود هستند و از اهمیت بخش وبلاگ مطلع نیستند. بخش وبلاگ باید با محتوای باکیفیت و ارزشمند که متناسب با فعالیت تجاری شما است پر شود تا بتوانید به کاربران اطلاعات مفید ارائه کنید. مدیریت وبلاگ یک سایت شرکتی به معنای کاهش تعطیلات خانوادگی آخر هفته  نیست و در صنعت خود باید برای آن نیرو کافی استخدام کرده و زمان کافی صرف کنید.

محتوای خود را به درستی مدیریت نمی‌کنید! بسیاری از تولیدکنندگان محتوا و شرکت‌ها در بخش وبلاگ خود برای افزایش رتبه سایت خود در موتورهای جستجو به دنبال کلمات کلیدی مهم‌ می‌گردند تا با لینک‌دادن به آن بتوانند رتبه خود را افزایش دهند؛ لینک‌دادن به کلمات کلیدی بسیار مهم است و می‌تواند سبب افزایش محبوبیت سایت شما در موتورهای جستجو شود اما شرط آن صحیح بودن لینک‌دهی است! با گذشت زمان اشتباهات شما نیز به مرور کاهش پیدا می‌کند و به یک سایت خوب دست خواهید یافت.

پاسخگوی انتظارات و نیازهای کاربران نیستید! کاربران هنگامی که از سایت شما بازدید می‌کنند، انتظاراتی دارند که مهم‌ترین آنها کاربردپذیری سایت است. یک‌پارچه‌ بودن یک سایت از دید کاربران بسیار مهم است و یک‌پارچگی سایت به این معنا است که کاربران به راحتی بتوانند به تمامی بخش‌های سایت شما دسترسی پیدا کرده و تمامی اطلاعات موردنیاز خود را آنالیز کنند. Hubspot به تازگی یک نظرسنجی ایجاد کرده است و از کاربران خواسته تا درباره مهم‌ترین مشخصه یک سایت نظر دهند؛ بیش از ۷۵درصد کاربران، سهولت استفاده از یک سایت را انتخاب کرده‌اند.

سایت‌های بهتر، برای کیفیت هزینه می‌کنند! یکی از مهم‌ترین مسائلی که کسب‌وکارهای موفق به آن مورد توجه قرار می گیرد، داشتن یک سایت باکیفیت است؛ در واقع کسب‌وکارهای بزرگ برای داشتن یک سایت باکیفیت هزینه می‌کنند تا بتوانند درآمد بیشتری را کسب کنند. سایت‌های بی‌کیفیت کمتر قابل استفاده هستند و به مرور زمان مشتریان خود را از دست می‌دهند! برای آنکه به میزان رضایت کاربران و برآورده کردن انتظارات آنها پی ببرید، از کاربران تازه‌کار و البته بالقوه بخواهید تا بازخوردهای خود را برای شما ارسال کنند.

استفاده بیش از حد از عناصر انیمیشنی در سایت! هنگامی که از انیمیشن‌ها در سایت خود به اندازه کافی استفاده می‌کنید، آنها می‌توانند پیگیر یک هدف ارزشمند باشند. از طرف دیگر استفاده بیش از حد و غیرمنطقی از عناصر فلش و انیمیشنی می‌تواند سبب کند شدن سایت شما شوند و دلیل آن حجم بالای چنین فایل‌هایی و فراخوانی آنها در سایت است. بر اساس آمار و بررسی‌های صورت‌ گرفته، حدود ۴۰ درصد از افراد هنگامی که بارگذاری تصاویر سایت بیشتر از حد متعادل طول بکشد آن سایت را ترک خواهند کرد.

البته پراکندگی صفحات و اجزای یک سایت نیز نقش بسیار مهمی در بستن سایت توسط کاربران دارد! هنگامی که کاربران به دنبال اجزای خاصی از سایت شما باشند و نتوانند آن را به راحتی پیدا کنند، سایت شما را ترک کرده و به دنبال سایت دیگری می‌گردند. از طرف دیگر استفاده از انیمیشن‌ها و تصاویر مناسب می‌تواند برای سایت شما بسیار سازنده و مفید باشد؛ به طور مثال بسیاری از افراد انتظار دارند هنگامی که بر روی لوگوی سایت شما کلیک می‌کنند، به صفحه اول سایت منتقل شوند اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد آنها فکر می‌کنند که با پیوند شکسته مواجه شده‌اند.

چگونه یک سایت بد بر روی کسب‌وکار شما تاثیر می‌گذارد؟

تاثیر سایت بد بر روی کسب و کاربررسی تاثیرات منفی عوامل مختلف در کسب‌وکار به صورت دقیق امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان گفت هر عامل سبب می‌شود تا چقدر از درآمد سایت توسط کاربران ناراضی از دست برود! در واقع اندازه‌گیری میزان از دست رفتن درآمد توسط کاربران ناراضی به صورت دقیق امکان‌پذیر نیست اما برخی از تاثیرات منفی آن عبارتند از:

از بین رفتن اعتماد کاربران به کسب‌وکار شما: اگر شما مدیر یک کسب‌وکار حرفه‌ای و شناخته‌شده را برعهده دارید اما سایت شما حاوی انیمیشن‌ها، تصاویر و عناصر اضافی است، نمی‌توانید پیام‌های مفیدی را به کاربران منتقل کنید.
در دید کاربران قرار نمی‌گیرید: هنگامی که کاربران از سایت شما بازدید می‌کنند و متوجه می‌شوند که زمان بروزرسانی سایت شما مربوط به مدت‌ها قبل است، این موضوع سبب می‌شود تا آنها فکر کنند که کسب‌وکار شما برایتان مهم نیست! از طرفی سایتی که مرتب بروزرسانی نشود، در گوگل نمی‌تواند رتبه‌های خوبی را به خود اختصاص دهد و آن سایت از تکنولوژی‌های روز عقب خواهد افتاد.
کاهش درآمد حاصل از مشتریان: اگر سایت شما دارای اجزای مختلف اضافی است که کاربران نمی‌توانند به راحتی از خدمات کسب‌وکار شما بهره‌مند شوند، کاربران وارد سایت رقیبان شما می‌شوند و از خدمات آنها استفاده می‌کنند! نتیجه‌ این عمل سودرسانی به رقیبان به صورت ناخودآگاه است و درآمد شما کاهش زیادی پیدا می‌کند.

کارهایی که برای داشتن یک سایت خوب باید اجرا کنید!

یک سایت خوب کسب‌وکار شما را بهبود می‌بخشد، به حفظ مشتریان شما کمک می‌کند و سایت مربوط به کسب‌وکار شما را در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار می‌دهد. برای افزایش پتانسیل سایت خود کافی است موارد زیر را رعایت کنید:

بروزرسانی محتوای سایت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سایت، محتوایی است که در آن قرار می‌گیرد؛ سعی کنید به صورت منظم محتوای سایت خود را بروزرسانی کنید و در میان محتوای خود، به منابع معتبر و مرتبط با صنعت کسب‌وکار خود لینک‌هایی را ارجاع بدهید! ارجاع لینک‌ها در صورتی که به درستی انجام شود، می‌تواند سبب افزایش رتبه سایت شما نیز شود.

طراحی تمیز و کاربرپسند سایت: طراحی کاربرپسند سایت به معنای این است که کاربران در سایت شما راحت باشند و به راحتی بتوانند به بخش‌های موردنظر و مختلف سایت دسترسی پیدا کنند! همچنین وجود عناصر بصری نظیر فرم‌های زیبا، تصاویر و ویدئوها در جلب نظر مشتریان بسیار موثر است.

سازگاری سایت با دستگاه‌های مختلف: سازگاری سایت با انواع دستگاه های هوشمند و طراحی وب سایت واکنشگرا از اهمیت زیادی برخوردار است همچنین یکی از فاکتورهای سئو را شامل می‌شود؛ اما موردی که افراد کمتری به آن توجه می‌کنند، سازگاری سایت با مرورگرهای مختلف است! بسیاری از کاربران با مرورگری وارد سایت شما شوند که سایت خود را با آن بررسی نکرده‌اید و نمایش آن مشکل بوجود آمده است.

سریع و راحت بودن سایت: کاربران باید بتوانند به تمامی بخش‌های سایت به راحتی و در کمترین زمان ممکن دسترسی داشته باشند؛ این مورد نیازمند طراحی یک سایت راحت و سریع است تا کاربران از سایت رضایت داشته باشند. همچنین داشتن یک سایت سریع که در کمترین زمان ممکن بارگذاری شود، نزد کاربران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

سادگی تجربه کاربری: تجربه کاربری سایت شما باید طراحی ساده و مناسبی داشته و از تجسم بصری کاربر بهره گرفته باشد! وجود فضاهای سفید در میان سایت و درج عکس‌های منطقی و زیبا حاصل از یک عکاسی حرفه‌ای کمک زیادی به داشتن تجربه کاربری استاندارد و حرفه‌ای می‌کنند.

اهمیت دادن به بخش‌های مهم سایت: یکی از مسائلی که مدیران سایت‌ها باید به آن توجه کافی داشته باشند، اهمیت دادن به بخش‌های مهم سایت است. شما می‌توانید Call to actionهای سایت خود را برجسته‌تر کنید و در دید کاربران قرار دهید تا به آنها کمک کنید تا به راحتی به بخشی از سایت که می‌خواهند بروند.

نتیجه‌گیری

با وجود اهمیت یک سایت برای کسب‌وکارها و تاثیر آن بر روی فروش، هنوز هم کسب‌وکارهای بزرگی هستند که به آن اهمیت نمی‌دهند. چنین شرکت‌هایی در تلاش هستند تا هزینه‌های داشتن یک سایت و وب‌سرویس را توجیه کنند! بسیاری از مدیران کسب‌وکارها مدت زیادی از زمان خود را بدون هدف تلف می‌کنند؛ چنین افرادی فرصت کافی برای کار بر روی سایت مربوط به کسب‌وکار خود را دارند و به راحتی می‌تواند رونق خوبی به کسب‌وکار خود دهند! در ابتدای مسیر ممکن است مشکلات زیادی به سراغ شما بیایند اما با رفع این مشکلات به مرور زمان به راحتی می‌توانید سایت و در نهایت کسب‌وکار خود را گسترش دهید. بسیاری از کسب‌وکارها با استفاده از سایت توانسته‌اند کسب‌وکار خود را متحول سازند و کسب‌وکار آنها از وضعیت متوسط به وضعیت بسیار عالی تبدیل شود.
 

منبع:

webdesignerdepot.com

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.