تک کنونیکال (Canonical) را بشناسیم!

مقالات بهینه سازی و سئو سایت

  • 1806
  • 1201 مرتبه
تک کنونیکال (Canonical) را بشناسیم!

تک کنونیکال (Canonical) را بشناسیم!

یک شنبه 02 تیر 1398

گوگل همواره در تلاش است بهترین و مرتبطترین نتایج را به کاربران ارائه دهد. از این رو الگوریتم های مختلفی طی سال های گذشته طراحی کرده است که هر یک وظیفه بررسی امری به خصوص را به عهده دارند. الگوریتم هایی مانند پنگوئن، پاندا، کبوتر، مرغ مگس خوار و ... بخشی از ابداعات موتور جستجوی گوگل هستند.

جالب است بدانید زمانی که الگوریتم پاندا گوگل راه اندازی شد، مشکلات عدیده ای برای گوگل به وجود آمد. مهمترین آن ها "محتوای تکراری" بود، به این معنا که در زمان ایندکس کردن صفحات، محتوایی یکسان در آدرس های مختلف یافت می شد. گوگل نمی توانست صفحه اصلی را شناسایی کند و رتبه درستی به آن اختصاص دهد. در حال حاضر به جهت ممانعت از بروز چنین مشکلی، توسعه دهندگان وب از متا تگ کنونیکال (Canoninal) در کدهای صفحه استفاده می کنند.

در این مطلب قصد داریم ویژگی ها و مزایای تگ کنونیکال را با هم بررسی نماییم:

 

کاربردهای تگ کنونیکال چیست؟

وجود محتوای تکراری در یک سایت اتفاق عجیبی نیست اما در صورت عدم توجه به آن ها، مشکلات متعددی برای رتبه و اعتبار سایت ایجاد می شود. برخی از دلایل به وجود آمدن محتوای تکراری عبارتند از:

1. آدرس های URL داینامیک: URLهای داینامیک و مختلف اغلب در سایت های تجارت الکترونیکی استفاده می شوند. زیرا آن ها از فیلترهای متعددی نظیر رنگ، جنس، ابعاد و ... استفاده می کنند.

مثال: http://example.com/?post=1&var=2&var=3

2. دامین متفاوت نسخه موبایل سایت: برخی از وب سایت ها برای نسخه های موبایلی خود آدرس URL متفاوتی در نظر می گیرند.

مثال: m.example.com  و  www.example.com

3. سایت های بین المللی: گاهی وب سایت ها با هدف فعالیت در سطح بین المللی ایجاد می شوند و برای موقعیت های جغرافیای مختلف از دامین ها مختلف استفاده می کنند.

4. استفاده و یا عدم استفاده از www در نام دامنه سایت و موارد مرتبط با زیر دامنه آن

مثال: www.example.com یا  example.com

5. ایجاد آدرس های URL مختلف: سیستم مدیریت محتوا سایت (CMS) معمولا به صورت اتوماتیک اقدام به تولید این شناسه های مختلف می کند.

6. کپی مطالب وبلاگ در سایت های دیگر: برخی وب سایت ها اقدام به کپی محتوای سایتی دیگر می کنند و مطالب آن را عینا در وب سایت خود منتشر می کنند.

7. استفاده از حروف کوچک و بزرگ در آدرس وب سایت: در صورتی که هاست سایت شما نسبت به کوچک و بزرگ بودن حروف حساس نباشد، مشکل محتوای تکراری بروز می کند.

8. بارگذاری سایت بر روی HTTP و HTTPS به طور همزمان: انتفال آدرس سایت از HTTP به HTTPS، از نظر امنیت تاثیرات عالی بر سئو وب سایت شما می گذارد. اما برخی از وبمستران سایت خود را به صورت همزمان با دو آدرس HTTP و HTTPS فعال می کنند که این اتفاق منجر به ایجاد محتوای تکراری از نظر گوگل می شود.

موارد فوق از جمله علل اصلی ایجاد محتوای تکراری هستند که جهت رفع آن ها لازم است از متا تگ کنونیکال در کدهای وب سایت استفاده نمایید. این کار موجب می شود گوگل مطلب اصلی را شناسایی کرده و از ایندکس کردن سایر صفحات خودداری می کند.

 

جایگزین کردن HTTPS به جای HTTP

نکات مهم در استفاده از تگ کنونیکال

1. عدم استفاده از تگ Canonical در تمام آدرس URL های موجود:

ابتدا URL اصلی وب سایت خود را مشخص کنید و سپس سایر آدرس های وب سایت خود را به URL اصلی کنونیکال کنید. برای مثال تصور کنید آدرس اصلی وب سایت شما معادل https://www.sitename.com است. جهت به کار بردن تگ کنونیکال کافی است کد زیر را در هدر HTML آدرس های مختلف خود قرار دهید:

< link rel=”canonical” href=”https://www. sitename.com" />

2. به کار بردن تنها یک تگ کنونیکال در یک صفحه:

دقت کنید برای یک آدرس به خصوص چندین تگ کنونیکال تعریف نکنید. در این صورت موتور جستجو دچار سردرگمی شده و نمی تواند آدرس درست را تشخیص دهد.

3. انتخاب صحیح لینک کنونیکال:

جهت تعیین آدرس اصلی و کنونیکال کردن آن، لازم است از URL هایی که دارای HTTPS و WWW هستند، استفاده نمایید.

اشتباهات بزرگ هنگام تعریف تگ کنونیکال

خصوصیت کنونیکال توسط تعداد زیادی از موتورهای جستجو نظیر گوگل، بینگ، یاهو و ... مورد خوانش قرار می گیرد. از این رو به کار بردن آن در مکان صحیح تاثیر بسیار زیادی در رتبه گرفتن صفحات وب سایت شما خواهد داشت. اما عدم استفاده از آن باعث می شود گوگل و یا دیگر موتورهای جستجو، صفحاتی که محتوای تکراری دارند، را نادیده بگیرند و محتوای شما ایندکس نمی شود. به عبارت دیگر بهره نگرفتن از ویژگی rel=canonical موجب ایجاد رقابت میان صفحات تکراری یک وبسایت با یکدیگر شده و در واقع وب سایت شما به رقابت با خود می پردازد.

 

canonicaltags

مورد اول: تعریف rel=canonical در صفحاتی که دارای صفحه بندی هستند

فرض کنید وب سایت شما دارای محصولات مختلفی است که آن ها در چندین صفحه چیده اید. آدرس این صفحات اغلب به این صورت خواهد بود:

Sitename.com/Products/Page=1

Sitename.com/Products/Page=2

اگر در چنین مواردی از ویژگی مورد معرفی استفاده نموده و صفحات شماره 2 به بعد را به صفحه اول کنونیکال کنید، موتورهای جستجو دیگر صفحات بعدی شما را ایندکس نمی کنند و آن ها را نادیده می گیرند. اما حقیقت این است که محتوای شما در این صفحات یکسان نیست و آن ها duplicate page نیستند، بلکه هر کدام محصولات مختلفی را به نمایش گذاشته اند. در این حالت توصیه می کنیم اگر صفحه ای دارید که تمامی محصولات را در خود گنجانده از rel=canonical استفاده کنید و در غیر این صورت خصوصیاتی نظیر rel=next و rel=prev را جهت حرکت میان صفحات به کار ببرید.

مورد دوم: استفاده از آدرس های نسبی به جای آدرس های مطلق

لازم است بدانید تگ کنونیکال هر دو آدرس نسبی و مطلق را قبول می کند اما موتورهای جستجو آدرس های نسبی را به عنوان کنونیکال نمی پذیرند و آن ها را در نظر نمی گیرند. بنابراین دقت کنید برای آدرس های مطلق از rel=canonical استفاده نمایید.

مورد سوم: به کار بردن تگ کنونیکال چندگانه

هر صفحه مجاز است تنها یکبار از این تگ استفاده نماید اما گاهی شاهد این هستیم که مدیران وب سایت ها به اشتباه و غیر عمد، چندین بار این تگ را در کدهای هدر یک صفحه به کار می برند. این مورد هنگامی رخ می دهد که مدیر سایت از پلاگین های سئو متعددی در یک صفحه استفاده می کند که دارای یک rel=canonical پیش فرض هستند. در چنین مواقعی گوگل هیچ کدام از این لینک ها را در نظر نمی گیرد و مزایایی که می توانستید از این راه کسب کنید را از دست خواهید داد.­

موضوع بعدی استفاده از یک rel=canonical تکراری در صفحات متعدد وب سایت است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مدیر سایت قالب مورد نظرش را کپی کرده و در سایت خود قرار می دهد اما این کدها را مجدد بازخوانی نمی کند. اغلب قالب های آماده دارای تگ کنونیکالی هستند که به وب سایت طراح قالب لینک داده است. در نتیجه تمام صفحات وب سایت با محتوای های منحصر به فرد به عنوان کپی از سایت طراح قالب به گوگل معرفی شده و هیچ کدام از آن ها ایندکس نمی شوند.

 

محتوای تکراری ایندکس نمی شود

مورد چهارم: استفاده از کنونیکال در صفحات فرود وب سایت و یا یک گروه از مقالات

در ابتدا باید بگوییم خصوصیت canonical برای صفحه ای استفاده می شود که قصد دارید آن را در صفحه نتایج جستجو گوگل نمایش دهید. بنابراین دقت کنید صفحات آن را در صفحه گروهی از مقالات و یا صفحه فرود وب سایت به کار نبرید. زیرا در این صورت سایر صفحات شما ایندکس نشده و شانس ورود به صفحه نتایج جستجو را از دست خواهند داد.

فرض کنید وب سایتی در رابطه با معرفی مکان های تاریخی دارید و مطالب آن در دو بخش مکان های تاریخی کشور و جهان تقسیم شده است. حال شما صفحه فرود بخش مکان های تاریخی کشور را مقاله ای در رابطه با قدمت ایران و موفقیت های آن در طول تاریخ قرار داده اید. در صورتی که لینک کنونیکال سایر مطالب بخش مکان های تاریخی کشور را روی این صفحه تنظیم کنید، به گوگل می گویید سایر صفحات شما کپی از این مقاله هستند و در نتیجه موجب نادیده گرفتن آن ها از سوی موتورهای جستجو می شوید. در چنین شرایطی توصیه می شود از تگ کنونیکال در صفحات خود استفاده نکرده و یا برای هر صفحه به آدرس همان صفحه کنونیکال بدهید.

مورد پنجم: تعریف متا تگ کنونیکال در بخش body سایت

تگ کنونیکال تنها در بخش هدر HTML سایت باید قرار بگیرد و در صورت به کار بردن آن در بخش body صفحات، گوگل آن را نادیده گرفته و توجهی به لینک معرفی شده شما نخواهد داشت.

تفاوت میان تگ کنونیکال و استفاده از ریدایرکت 301

گاهی پیش می آید که شما صفحه ای همچون namepage1 را به صفحه دیگری با نام namepage2 از طریق ریدایرکت 301 متصل می کنید. این عمل موجب می شود کاربران صفحه namepage1 را مشاهده نکرده و مستقیما به namepage2 منتقل شوند. اما در صورتی که میان این دو صفحه از تکنیک کنونیکال بهره بگیرید، موتورهای جستجو نیز متوجه این انتقال شده و علاوه بر کاربران، موتورهای جستجو نیز به صفحه namepage2 منتقل می شوند.

 

تفاوت تگ کنونیکال و ریدایرکت 301

سخن پایانی

در این مقاله دریافتیم ایجاد محتوای تکراری امری نسبتا عادی است، اما در صورت بی توجهی به آن مشکلات بسیاری برای رتبه سایت ایجاد می کند. استفاده از تگ کنونیکال سبب می شود محتوای اصلی نسبت به صفحات تکراری مشخص شده و در نتیجه نتایج بهتری در SERP برای وب سایت شما به وجود می آورد. اما عدم تعریف صحیح آن موجب می شود شما در زمین سئو با خودتان رقیب شوید.

همچنین این ویژگی به افرادی که دارای چندین سایت با محتوای مشابه دارند کمک می کند، وب سایت اصلی را مشخص کرده و تمرکز خود را بر بهبود آن بگذارند.

منبع:

faratechdp.com

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.