چطور محتوای تکراری را پیدا کنیم؟

مقالات بهینه سازی و سئو سایت

  • 1802
  • 1046 مرتبه
چطور محتوای تکراری را پیدا کنیم؟

چطور محتوای تکراری را پیدا کنیم؟

یک شنبه 12 خرداد 1398

محتوا یکی از ارکان اصلی سئو و بهینه سازی سایت است. محتوای اصیل و غیر تکراری تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت وب سایت شما خواهد داشت.

شما با تولید محتوای خاص و با کیفیت می توانید رضایت کاربران خود را به دست آورید و خود را به عنوان منبعی معتبر به آن ها معرفی کنید. ضمن اینکه محتوای منحصر به فرد رتبه بهتری از سوی الگوریتم های موتورهای جستجو دریافت می کند و باعث می شود آن ها از میان صفحات مشابه، مجبور به انتخاب یک صفحه به خصوص نشوند.

 

 

 

 

 

گاهی پیش می آید محتوای صفحات شما سهوا و یا عمدا تکرار می شود. موتورهای جستجو به سرعت متوجه این اتفاق شده و سایت شما را جریمه می کنند. در نتیجه شما با افت رتبه در صفحات نتایج رو به رو خواهید شد. از این رو بهتر است به کمک ابزارهای تشخیص محتوای کپی شده و تکراری، موارد این چنینی را کشف کرده و درصدد رفع آن ها برآیید.

در این مقاله به شما کمک می کنیم محتوای تکراری وب سایت خود را تشخیص داده و با راه کارهای حل این مشکل آشنا گردید.

محتوای تکراری از نظر گوگل چیست؟

محتوایی که در چند دامنه متعدد قرار گرفته و به طور کامل مشابه یکدیگر بوده و یا بیش از 70 درصد تطابق داشته باشند، از نظر الگوریتم های گوگل تکراری و کپی شده تلقی می گردد.

محتوای تکراری می تواند در صفحات مختلف یک وب سایت و یا میان وب سایت های متعدد وجود داشته باشد. اغلب در مواردی همچون صفات فرود، پست های وبلاگ و یا در متاتگ ها شاهد حضور محتوای کپی شده هستیم. یافتن این محتوا در دو موقعیت اول ساده تر از زمانی است که در متاهای توضیحات باشد. زیرا در این موارد محتوای تکراری درون کدهای سایت مخفی شده و از نظرها پنهان می گردد.

 

تاثیرات محتوا تکراری بر سئو سایت

 

همانطور که در ابتدای متن اشاره نمودیم محتوای تکراری می تواند بر تجربه کاربران تاثیر منفی گذاشته و اعتماد آن ها را به سایت شما از بین می برد. تصور کنید وارد سایتی شده اید و مطلبی در رابطه با سئو می خوانید. پس از اندکی درمیابید این مطلب را پیش تر در همین سایت و یا در سایت دیگری خوانده اید. از این رو از صفحه مورد نظر خارج شده و احساس ناخوشایندی به آن خواهید داشت.

جالب است بدانید مشابه همین اتفاق برای موتورهای جستجو نیز پیش می آید. آن ها پس از خواندن مطلبی خاص درمیابند پیش تر همین مطلب را در URL دیگری ایندکس کرده اند. این مسئله موجب سردرگمی موتورهای جستجو می شود و آن ها نمی دانند کدام URL را باید به عنوان محتوای اصلی در نظر بگیرند. در نتیجه اقدام به جریمه و کاهش رتبه سایت شما می کنند.

البته برخی از افراد به صورت عمدی و با هدفی نامتعارف، محتوای کپی شده در سایت ها آپلود می کنند. آن ها محتوا را از دیگر سایت ها برداشته و به نام خود در سایتشان منتشر می کنند. هدف آن ها سرقت داده ها و سردرگم کردن الگوریتم های جستجو است. این مسئله در حوزه سئو کلاه سیاه قرار می گیرد و این سایت ها پس از مدتی توسط گوگل شناسایی شده و جریمه می گردند.

برای تولید محتوا می توانید به دو روش عمل نمایید:

1. محتوای کاملا انحصاری و خاص برای موضوع مورد نظر خود ایجاد نموده و در سایت منتشر کنید.

2. محتوایی با کیفیتی یافته و آن را با شیوه نگارش جدیدی بازنویسی کنید. برای مثال می توانید از تکنیک های پست مهمان، محتوای هم نشری و تغییر بر روی محتوای اصلی استفاده نمایید.

حال زمان آن فرارسیده تا سایت خود را بازبینی نموده و هر گونه محتوای تکراری در آن را بیابید. برای این منظور می توانید از ابزارهای کشف محتوای تکرار شده استفاده نمایید. این ابزارها وب سایت شما را بررسی کرده و به راحتی مطالب تکراری موجود در صفحات و یا کدها را پیدا می کنند. آن ها URLها و متاتگ های تکراری را به شما معرفی می کنند تا درصدد رفع آن ها برآیید.

راه حل های رفع محتوای تکراری

پس از کشف مطالب تکراری در می یابید برخی از آن ها به عمد و برخی دیگر سهوا تکرار شده اند. از این رو باید به نحوی موتورهای جستجو را متوجه هدف خود نموده و به آن ها بگویید این محتواها برای چه منظوری منتشر شده است. استفاده از روش های زیر شما را در این امر یاری می رساند:

 

محتوای تکراری چیست

1. تگ canonical

گاهی شما چند صفحه با محتوای یکسان دارید که یکی از آن ها محتوای اصلی است و بقیه زیرمجموعه آن هستند. با قرار دادن تگ canonical در صفحات، به موتورهای جستجو می فهمانید کدام URL دارای محتوای اصلی است. این تگ کمک می کند موتورهای جستجو در مواجه با محتوای تکراری مورد نظر دچار سردرگمی نشوند.

2. ریدایرکت 301

اگر محتوای تکراری شما اشتباها ایجاد شده باشد و قصد حذف کردن آن را داشته باشید؛ می توانید به کمک ریدایرکت 301 بازدیدکننده های صفحه مورد نظر را به URL دیگری هدایت نمایید. این روش از نظر موتورهای جستجو مناسب و قابل قبول می باشد.

3. متاتگ های noindex

متاتگ noindex به موتورهای جستجو می گوید، صفحه مورد نظر را ایندکس نکنند. این روش در مواقعی به کار می آید که محتوای تکراری شما عمدا صورت گرفته و نباید حذف شود.

4. ابزار Google’s URL Parameters

گاهی پیش می آید صفحات مختلفی ایجاد می کنید که محتوای آن ها تنها در چند پارامتر معین (مانند رنگ، تیتر و ...) با یک دیگر تفاوت دارند. این صفحات اغلب برای ارائه توضیحات در رابطه با محصولاتی ایجاد می شوند که دارای انواع مختلف رنگ و مدل هستند. Google’s URL Parameters به شما کمک می کند صفحات این چنینی را به گوگل معرفی کنید و از او بخواهید این صفحات را کراول نکند. به عبارت دیگر این ابزار به گوگل می فهماند هدف شما از ایجاد این صفحات مباحث سئو نبوده و آن ها را عمدا ایجاد نموده اید.

نتیجه گیری:

برای رهایی از مشکل محتوای تکراری لازم است وب سایت خود را به صورت مداوم و پیوسته توسط ابزارهای تشخیص محتوای کپی شده، بررسی نمایید. این امر علاوه بر رفع مشکلات سئو و بهبود رتبه سایت شما در صفحه نتایج (SERP)، موجب بالا رفتن اعتبار شما نزد کاربران شده و آن ها محتوای شما را منبعی ارزشمند به شمار می آورند.

 

منبع:

faratechdp.com

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.