آیا سر مایه گذاری جمعی را می شناسید؟ (قسمت دوم)

مقالات بازاریابی، فروش و موفقیت

  • 1830
  • 1139 مرتبه
آیا سر مایه گذاری جمعی را می شناسید؟ (قسمت دوم)

آیا سر مایه گذاری جمعی را می شناسید؟ (قسمت دوم)

چهار شنبه 02 مرداد 1398

در جهان امروز روش های متعددی برای دست یابی به سرمایه جهت راه اندازی یک کسب و کار و یا پرورش دادن یک ایده وجود دارد. یکی از این روش ها سرمایه گذاری جمعی (Crowdfunding) است. در قسمت قبل تا حدودی با این روش جمع آوری سرمایه آشنا شدیم و آموختیم سیستم Crowdfunding مناسب چه کسب و کارهایی است. سپس به معرفی روش های دریافت سرمایه گذاری جمعی پرداختیم و مدل های مختلف آن را معرفی نمودیم. دریافتیم سرمایه گذاری جمعی در 4 مدل مختلف قابل اجرا است. این مدل ها عبارت از سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر پاداش، کمک های مالی، سهام محور و در نهایت سرمایه گذاری بر پایه قرض دادن هستند. در این قسمت، سعی داریم جزئیات دقیق تری در رابطه با روال کار در هر یک از مدل های سرمایه گذاری جمعی بیان کنیم. با ما همراه باشید!

 

 

سرمایه گذاری جمعی بر پایه کمک های مالی

در این روش سرمایه گذاری، افرادی که بخشی از پرداخت پول (سرمایه) را به عهده می گیرند؛ انتظار بازگشت آن را ندارند. در واقع جمع آوری سرمایه توسط موسسات خیریه و کمک به افرادی که دچار آسیب های طبیعی (از قبیل سیل، آتش سوزی، زلزله و ...) نوعی سرمایه گذاری مبتنی بر کمک های مالی است. از این رو برخی این روش را سرمایه گذاری اهدایی می نامند.

سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر پاداش

برخی کسب و کارها در مقابل سرمایه ای که از رویکرد جمع سپاری سرمایه دریافت می کنند پاداش هایی برای سرمایه گذاران در نظر می گیرند. این پاداش معمولا یکی از خدمات و یا محصولات شرکت خواهد بود. استارتاپ ها نیز با استفاده از این روش اقدام به اجرای ایده خود نموده و پاداش سرمایه دهندگان محصول تولیدی و یا سرویس در حال راه اندازی است. سرمایه گذاران در مدل مورد بحث اغلب به مشتریان شرکت تبدیل شده و به عبارت دیگر این روش نوعی بازاریابی برای محصول و ایده شما خواهد بود. با توجه به توضیحاتی که ذکر کردیم، Crowdfunding بر پایه پاداش یکی از زیر مجموعه های مدل کمک های مالی است؛ زیرا سرمایه گذاران سهام و یا مبلغی بابت ارائه سرمایه خود دریافت نمی کنند و صرفا یک پاداش به آن ها تعلق می گیرد.

در سرمایه گذاری جمعی پاداش محور، مدیر کسب و کار نیازمند فراهم آوردن مقدمات، تعیین برنامه دقیق و در نهایت کنترل تمامی فرآیندها نسبت به روش های دریافت سرمایه سنتی بسیار ساده تر بوده و دیگر نیاز به طی کردن سازوکارهای وقت گیر اداری نیست. از این رو اغلب کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها مشتاق جذب سرمایه بر این اساس هستند. ضمن اینکه می توان به آسانی با مشتریان در ارتباط بوده و اطمینان آن ها را به دست آورد. سرمایه گذاران نیاز به پرداخت مبالغ بالا ندارند و یا پرداخت های نقدی کوچک هم می توانند از این طرح و ایده خلاقانه حمایت مالی کنند.

برای موفقیت در این روش کسب سرمایه لازم است محصول و یا سرویسی مطابق نیازهای بازار در اختیار داشته باشید و بتوانید آن را در اختیار مشتریان بگذارید. تنها به این طریق می توانید مدیری موفق در جمع آوری سرمایه جایزه محور باشید. شما باید نیازهای مردم را به خوبی درک کنید و سوالات احتمالی آنان را واضح و روشن پاسخ دهید.

 

سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر پاداش

 

توصیه می کنیم قبل از راه اندازی کمپینی برای جذب سرمایه از طریق ارائه پاداش این نکات را بخوانید و در رابطه با هر یک از آن ها عمیقا فکر کنید تا موفقیتتان تضمین شود.

1. صفحه ای جذاب و وسوسه برانگیز داشته باشید!

برای راه اندازی پیج معرفی شرکت خود فکر کنید و برنامه ای دقیق و جامع طرح نمایید. شما باید داستان شروع فعالیت خود را به خوبی شرح دهید تا مخاطبان احساس همدلی با شما داشته باشند. از تمام موفقیت ها و ایده هایی که در این راه داشته اید بگویید و ارتباط خود را با مخاطب تقویت نمایید. فراموش نکنید شما باید مشتریانتان را قانع کنید که هدف نهاییتان ایجاد رفاه بیشتر برای جامعه و حل مشکلات زندگی مردم است. از این رو توصیه می کنیم پیش از شروع فعالیت خود 3 مرحله ذیل را دنبال کنید:

یافتن مسئله: اینکه شما بتوانید مشکلی بزرگ در جامعه بیابید مهم ترین بخش شروع کارتان خواهد بود. نیازهای جامعه را شناخته و تلاش کنید دردناک ترین آن ها را پیدا کنید. ایده شما باید یکی از اساسی ترین نیازهای مردم را رفع سازد تا آن ها به شما اعتماد کنند.

یافتن راهکار: پس از اینکه مشکل را یافتید و مردم با شما همراهی کردند، زمان معرفی ایده شما فرا می رسد. شما باید به صورت مختصر و واضح خدمت و یا سرویس خود را به عنوان راهکاری برای حل مشکل مردم ارائه دهید. دقت کنید نیازی به بررسی یکایک جزئیات نیست و تنها باید به صورت کلی توضیحی در رابطه با راهکار خود بیان کنید.

تعیین بازار هدف: پس از اینکه مخاطبان مشکل را شناخته و با ایده شما برای حل آن آشنا شدند، باید بازار هدف را به آن ها نشان دهید. هر چه بازار محصول شما بزرگ تر باشد، ارزش بالقوه کسب و کار شما بیشتر می شود. در نتیجه مخاطبان ترغیب می شوند از شما و ایده تان حمایت کنند.

2. ارسال درخواست از طریق ایمیل

بازاریابی ایمیلی، تنها یکی از رویکردهایی است که کارآفرینان باید برای توسعه کمپین جمع‌آوری کمک مالی خود به آن تکیه کنند. در شباهت با لحن بالارونده، یک نسخه کوتاه از درخواست ایمیلی با لحن بالارونده تهیه کنید که دریافت‌کننده بتواند به‌سرعت در عرض ۲ دقیقه آن را بخواند. اطمینان حاصل کنید که از بهترین روش‌ها برای نوشتن ایمیل‌های ترغیب‌کننده استفاده نمایید.

3. تهیه ویدئو معرفی کسب و کار

صاحبان کسب‌وکارها باید برای تولید یک ویدئوی حرفه‌ای با محوریت حضور مؤسس یا تیم مرکزی شرکت سرمایه‌گذاری کنند و به تشریح نیازهای برآورده نشده‌ای که ایده ساخت محصول یا ارائه خدمت را موجب شده‌ است؛ جزییات محصول و چگونگی متفاوت بودن آن از دیگر محصولات؛ جایگاه کنونی کسب‌وکار و پتانسیل بالقوه و درازمدت این کسب‌وکار بپردازند.

این نوع محتوایی است که یک کارآفرین باید در یک کمپین جذب سرمایه جمعی وارد کند تا نه‌تنها شانس آن برای دیده شدن را افزایش ‌دهد؛ بلکه به‌صورت آنلاین نیز به اشتراک گذاشته ‌شود.

4. تعیین پاداش سرمایه گذاران

در بطن هر روند جذب سرمایه جمعی جایزه محوری جوایز قرار دارند. اگرچه تعداد بسیار کمی از حامیان مالی تنها به دلیل خویشاوند بودن یا تمایل به دیدن موفقیت صاحب کسب‌وکار کمک‌های خود را ارائه می‌دهند، اکثریت قریب به‌اتفاق حامیان بر اساس چیزی که درنهایت تولید می‌شود و بیرون می‌آید تصمیم‌گیری می‌کنند. چیزی که کارآفرین به حامیان مالی عرضه می‌کند به شرکت بستگی دارد؛ ازاین‌رو باید مدت طولانی به این‌که چه چیزی می‌تواند مشتریان بالقوه را به کمک کردن ترغیب کند فکر شود.

5. درخواست خود را بیان نمایید.

هدف از جمع‌آوری سرمایه جمعی این است که مقداری پول برای کسب‌وکاری خاص جمع‌آوری شود؛ ازاین‌رو همه‌چیز به درخواست شما بازمی‌گردد. به همین دلیل باید در مورد مقدار کمک مالی که کسب‌وکار شما می‌خواهد جمع‌آوری کند و نحوه هزینه کردن آن کاملاً واضح و دقیق صحبت کنید. جزییات در این زمینه بسیار مهم هستند. هر چه اطلاعات بیشتری تهیه کنید بهتر خواهد بود. در این اطلاعات کامل و فراوان باید بتوانید نحوه برنامه‌ریزی شرکت برای هزینه پول جمع‌آوری‌شده و اهدافی که با کمک این پول محقق خواهند شد را تشریح کنید.

 

سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر سهام

سرمایه گذاری جمعی مبتنی بر سهام

برخلاف روش جمع‌آوری سرمایه بر پایه کمک های مالی و جایزه محور، روش سهام محور به حامیان مالی این امکان را می‌دهد که با کمک مالی در ازای دریافت سهام، سهمی در شرکت مذکور داشته باشند. این حامیان مالی به‌عنوان دارندگان سهام به خاطر سرمایه‌گذاری خود در آینده سودی به اشکال متفاوت دریافت خواهند کرد. جمع‌آوری سرمایه جمعی سهام محور برای شرکت‌هایی که به دنبال جذب سرمایه قابل‌توجه هستند مناسب است. این شرکت‌ها معمولاً به دنبال جذب سرمایه‌ای بیش از ۵۰۰۰۰ دلار بوده و شانس بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاران خواهند داشت. این روش جذب سرمایه هنوز بسیار تازه و درحال‌توسعه است و قوانین جدیدی در مورد آن در حال شکل‌گیری هستند. در ادامه شما را با نحوه انجام این روش جذب سرمایه آشنا خواهیم کرد:

1. شرایط و قوانین را مشخص کنید:

سرمایه مورد نیاز خود را تعیین کنید: شما باید به درستی اهداف خود را مشخص نموده و هزینه های مورد نیاز را برآورد کنید. اولین کار شما یافتن میزان سرمایه لازم است. هدف خود را از جذب سرمایه مشخص کنید و حداکثر هزینه مورد نیازتان را مشخص کنید. شما باید بدانید قصد دریافت چه مقدار سرمایه از طریق جمع سپاری سرمایه سهام محور را دارید.

زمان دوره کمپین را تعیین کنید:  اینکه یک شرکت در چه مدت به کمپین جذب سرمایه خود پایان دهد به عوامل متعددی مانند مقدار سرمایه جذب‌شده، تکمیل برنامه‌ها و سندسازی برای حامیان مالی، مدت‌زمان پاسخگویی به سؤالات سرمایه‌گذاران بالقوه و کوشش پیوسته آن وابسته است. یک کمپین جذب سرمایه معمولاً ۶۰ روز ادامه می‌یابد اما سرمایه‌گذاران می‌توانند تا ۹۰ روز سرمایه خود را باز پس گرفته یا به آن بیفزایند.

2. ارزش‌ کسب و کار خود را مشخص کنید:

ارزش‌گذاری یک ارزش پیشنهادی برای شرکت در زمان سرمایه‌گذاری است. کارآفرینان باید مطمئن شوند که ارزش هر سهم هنگام درخواست جذب سرمایه را مشخص کرده باشند. برای مثال اگر یک کارآفرین ارزش شرکت خود را ۷۵۰٫۰۰۰ دلار تعیین کرده است و قصد جذب سرمایه به ارزش ۲۵۰٫۰۰۰ دلار را دارد، باید ارزش نهایی شرکت را یک میلیون دلار تعیین کرده و به هر یک از سرمایه‌گذاران ۲۵ درصد ارزش کلی سهام را واگذار کند. برخی از عواملی که بر ارزش‌گذاری یک استارتاپ تأثیرگذار خواهند بود عبارت‌اند از:

قدرت کشش: شاید این مورد باارزش‌ترین دارایی باشد که استارتاپ می‌تواند به یک سرمایه‌گذار بالقوه نشان دهد و نقش مهمی نیز در تعیین ارزش دارد. آیا شرکت به مقبولیت عام دست‌یافته است؟ چه مقدار کاربر دارد؟ در چه زمانی این کاربران را به خود جلب کرده است؟ آیا پیش‌فروش موجود است؟

اعتبار: اگر شرکت یک تیم قوی در اختیار خود داشته باشد، سرمایه‌گذاران همیشه نسبت به یک فرصت مناسب سرمایه‌گذاری بسیار مشتاق‌تر خواهند بود. کارآفرینان با موفقیت‌های قبلی یا شرکت‌های دارای اعضای هیئت‌مدیره‌ای متشکل از افراد باتجربه و خوش‌نام بهترین گزینه‌ها برای جلب‌توجه سرمایه‌گذاران هستند.

درآمد: اگر یک شرکت از پیش به سهامداران خود سود پرداخت کرده باشد، ارزش‌گذاری آن آسان‌تر خواهد بود؛ زیرا نمی‌توان تنها با پیش‌بینی و برآورد سوددهی یک کسب‌وکار را تشریح کرد. سرمایه‌داران می‌خواهند ببینند که یک کسب‌وکار سودآور است؟ اما رشد سریع نیز برای آنان اهمیت بالایی دارد.

به‌جا بودن: یک استارتاپ خوش آتیه در یک صنعت داغ و پرسود برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب‌تر خواهد بود و ارزش شرکت شما را بالاتر خواهد برد.

3. میزان مالکیت خود را از سهام شرکت تعیین کنید:

این کار بسیار ساده است؛ به این معنی که به محض این‌که یک کارآفرین در قبال ارائه سهام از حامیان خود کمک مالی دریافت می‌کند، این حامیان به جزئی از صاحبان شرکت تبدیل می‌شوند که به معنی کاهش درصد مالکیت صاحب کسب‌وکار است. هر چه تعداد افرادی که این سهام را به اشتراک می‌گذارند بیشتر باشد، سهم هرکدام از یک سهام نیز کمتر خواهد بود. بدین ترتیب صاحبان کسب‌وکار باید در همان ابتدا نسبت به درصدی از مالکیت شرکت که می‌خواهند در اختیار داشته باشند تصمیم‌گیری کنند و بر اساس آن به جمع‌آوری کمک مالی و ارائه سهام بپردازند.

4. جهت پیاده سازی کمپین آماده شوید:

آمادگی واقعی برای برگزاری یک کمپین جمع‌آوری کمک مالی در قبال ارائه سهام با کمپین جمع‌آوری سرمایه به روش جایزه محور کمی متفاوت است. باید از همان ابتدا مطمئن شد که همه‌چیز سر جای خودش قرار دارد ته تا از تأخیرها و اتفاقات غیرمنتظره در روز برگزاری کمپین جلوگیری کرد. برای مثال خلاصه‌ای از روش انجام کمپین، قواعد و قوانین آن، برنامه کاری کسب‌وکار، اسناد مشارکتی، اسناد مالی و غیره تهیه شود.

سخن پایانی

نکته ای که در رابطه با روش های جمع سپاری سرمایه باید بدانید؛ این روش یک راهکار زود بازده و سریع نیست و برای موفقیت در آن باید زمان و انرژی بگذارید. شما باید به درستی مخاطبان را بشناسید و برای تمامی کارهای خود برنامه داشته باشید. موفقیت در سرمایه گذاری جمعی تنها با تلاش و پشتکار در کنار استراتژی و برنامه ریزی صحیح به دست می آید.

منبع:

faratechdp.com

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.