کارآفرین داخل سازمانی؛ نیرویی مهم برای هر کسب‌وکار

مقالات بازاریابی، فروش و موفقیت

  • 1789
  • 1067 مرتبه
کارآفرین داخل سازمانی؛ نیرویی مهم برای هر کسب‌وکار

کارآفرین داخل سازمانی؛ نیرویی مهم برای هر کسب‌وکار

چهار شنبه 04 اردیبهشت 1398

کارآفرین داخل سازمانی یکی از اصطلاحات پرکاربرد دنیای امروز کسب‌وکار است که به‌مرور، به نیازی حیاتی برای شرکت‌ها تبدیل شده است.

امروزه در دنیای کسب‌وکار، بارها با اصطلاحاتی همچون کارآفرین و آزادکار (فریلنسر) روبه‌رو می‌شویم. آنان افرادی هستند که زندگی‌های کاری سنّتی را به‌مرور رها کرده‌اند و تلاش می‌کنند سرنوشت مادی و درآمدی خود را خودشان تعیین کنند. علاوه‌بر چنین اصطلاحاتی، دسته‌ای دیگر از افراد حاضر در اکوسیستم کنونی نیز وجود دارند که با اصطلاح کارآفرین داخل سازمانی (Intrapreneur) شناخته می‌شوند. البته، شاید بسیاری از افراد با این اصطلاح و خصوصیات چنین افرادی آشنا نباشند. ویلیام آرودا، متخصص بین‌المللی برندسازی شخصی و نویسنده‌ی کتاب Career Distinction، تعریف مناسبی برای آن اصطلاح دارد:

"کارآفرین داخل سازمانی، فردی است که روح کارآفرینی را در داخل شرکت یا سازمان به‌‌نمایش می‌گذارد."


تعریف ویلیام آرودا یکی از نمادهایی است که تکامل و تحول در ساختارهای کارمندی‌کارفرمایی را به‌بهترین شکل نشان می‌دهد. اگر به‌ نقش مهم آن فکر کنیم، وجود کارآفرین داخل‌سازمانی در دنیای امروز، نیازی توجیه‌پذیر و حتی الزامی می‌شود. کارمندان امروزی به آزادی و اختیار بیشتری برای رشد هرچه‌بیشتر نیاز دارند. همچنین، کارفرمایان نیاز به ایجاد فرهنگ سازمانی قوی برای حفظ بیشتر استعدادها و نیز رشد نوآوری را درک کرده‌اند.

درنتیجه‌ی تحولات ایجادشده در ساختارهای کاری، شرکت‌ها بیش‌ازپیش به‌دنبال جذب افراد خلاق و فعال و منعطف هستند. همه‌ی آن خصوصیت‌ها در تعریف کارآفرین داخل سازمانی جای می‌گیرد. در ادامه‌ی این مطلب زومیت، خصوصیات کارآفرین داخل سازمانی و فرایندهایی را توضیح می‌دهیم که برای تبدیل‌شدن به چنین فردی نیاز خواهد بود.

 

ایده

کارآفرین داخل سازمانی کیست؟

در تعریف‌ اولیه، متوجه شدیم «روح کارآفرینی» خصوصیت اصلی کارآفرینان داخل سازمانی محسوب می‌شود. همه‌ی ما می‌دانیم نیروی محرکه‌ی کارآفرینان تمایل به ساخت سرویس‌ها و محصول‌های جدید است. چنین افرادی برای رسیدن به تمایلات خود، ایده‌های جدید و منحصربه‌فردی مطرح می‌کنند. همچنین، فراتر از آنچه قبلا انجام شده، تفکر می‌کنند. آن‌ها همیشه تلاش می‌کنند راهکارهایی جدید و باارزشی برای مشکلات موجود سازمان ارائه دهند.
همه‌ی توصیف‌های مذکور درباره‌ی کارآفرینان و ارزش‌آفرینان، درباره‌ی کارآفرینان داخل سازمانی هم صدق می‌کند. آن‌ها افرادی با تفکر آزاد و خلاق هستند که تمایل و اشتیاق فراوانی برای ارائه‌ی راهکارهای جدید انجام کارها دارند. تنها تفاوت آن‌ها با کارآفرینان آن است که به‌جای فعالیت انفرادی یا مدیریت تیمی مستقل، در داخل یک سازمان مشغول‌به‌کار هستند. هیچ عنوان شغلی مناسبی برای کارآفرینان داخل سازمانی وجود ندارد؛ اما برای تبدیل‌شدن به چنین افرادی، تنها به تغییراتی در ذهنیت افراد نیاز خواهد بود که در هر موقعیت شغلی و مقامی می‌توان به آن دست پیدا کرد.

خصوصیات شخصیتی کارآفرین داخل سازمانی

با نگاهی کلی به کارمندان هر سازمان، می‌توان به‌راحتی کارآفرینان را در میان آن‌ها تشخیص داد. آن‌ها افرادی هستند که با کسب‌وکار،شبیه به دارایی شخصی و کسب‌وکار خودشان برخورد می‌کنند. به‌علاوه، هوش فراوان آن افراد را به کارمندان ستاره‌ی شرکت تبدیل می‌کند. چنین کارمندانی همیشه راهکارهایی بهینه برای موقعیت‌های مشکل‌ساز شرکت دارند. درادامه، برخی خصوصیات کارآفرین داخل سازمانی را ذکر می‌کنیم:


کارآفرین

معتبر و مطمئن:

کارآفرینان موفق معمولا افرادی متواضع و صمیمی هستند. آن‌ها از اعتبار درخورتوجهی بین اطرافیان برخوردار هستند و در موقعیت‌های مختلف از ایمیل‌های کاری تا مکالمه‌های رودررو، خلوص‌ِنیت خود را نشان می‌دهند. چنین رفتارهایی در کارآفرینان داخل سازمانی هم وجود دارد و آن‌ها را به متخصصانی در داخل سازمان تبدیل می‌کند که همه به آن‌ها اعتماد دارند و به‌نوعی محبوب کل شرکت هستند.

همکاری هوشمندانه:

افرادی را در سازمان خود دیده‌اید که در موقعیت‌های مختلف، برای پاسخ به مسائل متعدد راهکارهای سریع ارائه دهند؟ آن‌ها اکثرا پاسخی بهینه و سریع برای مسائل شما (به‌عنوان مدیر یا همکار) دارند. چنین خصوصیت‌هایی نشان‌دهنده‌ی کارآفرین داخل سازمانی هسنند. آن افراد استاد ایجاد ارتباط محسوب می‌شوند و به‌‌دلیل کمک به دیگران، همیشه دوستانی هم برای ارتباط بهتر و کسب تجربه و راهکار در اطراف خود دارند.

اطمینان فراوان:

برای ارائه‌ی ایده‌های جدید و شروع پروژه‌های نوآورانه، قطعا به میزان درخورتوجهی اطمینان و اعتماد‌به‌نفس نیاز خواهد بود. کارآفرین داخل سازمانی فردی خطرپذیر است که به فعالیت‌های خود اعتماد بسیاری دارد؛ به‌همین دلیل، ترسی از امتحان‌کردن کارهای متفاوت یا یادگیری از آزمون‌وخطا ندارند.


کارمند قبلی

انعطاف‌پذیری:

کارآفرین داخل سازمانی در هر وضعیتی از پیداکردن پاسخ برای مسئله تا برنامه‌ریزی جزئی برای طرح‌های پیش روی شرکت هیچ‌گاه تسلیم نمی‌شود. آن افراد هیچ‌گاه از فشارهای مشکلات شکسته نمی‌شوند و همیشه تلاش می‌کنند تا آخرین مرحله برای پیداکردن راهکار در میدان باقی بمانند.

برندسازی قوی شخصی:

افرادی که به‌عنوان کارآفرین داخل سازمانی طبقه‌بندی می‌شوند، به‌خوبی از نحوه‌ی نشان‌دادن توانایی‌های خود آگاهی دارند. آن‌ها تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرند تا از اعتبار خارجی خود برای تبلیغ هرچه‌بیشتر تخصص و خدمات استفاده کنند. تصویر حرفه‌ای برای آنان بسیار مهم است. کارآفرین داخل سازمانی حضوری کامل و معتبر در دنیای آنلاین و آفلاین دارد.

چرا کارآفرینان داخل سازمانی مهم هستند؟

شاید با درک مشخصات کارآفرین داخل سازمانی، این سؤال‌ها مطرح شود: «آن‌ها تهدیدی برای موفقیت شرکت نیستند؟» و «آن‌ها با دیدن فرصت‌های جدید، به فکر ترک شرکت نمی‌افتند؟» شاید چنین نگرانی‌هایی محتمل باشند؛ اما قطعا حضور افرادی که کسب‌وکار را از خودشان بدانند، برای هر شرکت نعمتی بزرگ محسوب می‌شود. کارمندانی که حس کنند همکاری و استعدادشان اهمیت دارد، قطعا هوشمندانه‌تر کار می‌کنند و رضایت بیشتری دارند و ایده‌های عالی خود را بهتر ارائه می‌کنند؛ ایده‌هایی که درنهایت به ایده‌ها و محصول‌های شرکت تبدیل می‌شوند.

 

کارآفرین

 

برخی افراد تصور می‌کنند آزادی بیش‌ازحد به نوآوری‌های کارمندان باعث می‌شود آن‌ها از کارهای خود در داخل شرکت برای پیشرفت شخصی استفاده کنند و فعالیت متفرقه‌ی خود را توسعه دهند. به‌هرحال،‌ اگر چنین اتفاقی هم رخ دهد، اشکال چندانی نخواهد داشت. تا زمانی‌که فعالیت‌ها تداخلی باهم نداشته باشند، خطری شرکت را تهدید نمی‌کند. تداخل شامل وضعیتی می‌شود که در زمان کار، به پروژه‌های متفرقه پرداخته شود یا فعالیت‌هایی با هدف رقابت صریح با شرکت انجام شود.

چرا و چگونه کارآفرین داخل سازمانی شویم؟

اگر به پیشرفت در شغلتان فکر کرده باشید، قطعا متوجه شده‌اید ذهنیت کارآفرین داخل سازمانی دارایی‌ باارزشی برای پیشرفت و موفقیت شخصی محسوب می‌شود. اگر برای چنین رویکردی آماده هستید، باید ایده‌های خود را علاوه‌بر مطرح‌کردن در سازمان، در پروفایل لینکدین و رزومه و مکان‌های مشابه هم مطرح کنید. 

هر ابتکارعملی که عضوی از آن باشید، مثالی عالی از رویکردهای مثبت و ایده‌های خلاقانه و به‌تعریف ساده، نمونه‌هایی از نتیجه‌گیری ایده‌ها است. این‌ها ظرفیت شما برای کسب درآمد بیشتر و دستیابی به فرصت‌های بیشتر را آماده می‌کند. به‌علاوه، تبدیل‌شدن به کارآفرین داخل سازمانی به شما امکان می‌دهد پروژه‌ی دلخواه خود را با مزیت‌های بیشتری همچون دراختیار داشتن منابع کسب‌وکار پیگری کنید. در چنین موقعیتی، به‌جای شروع‌کردن از صفر و سرمایه‌گذاری‌های شخصی، منابع اولیه برای پیشرفت را دراختیار دارید.

 

idea

 

وقتی فردی به کارآفرین داخل سازمانی تبدیل شود، تجربه‌های او به‌معنای مهارت‌های زودبازده هستند که در هر موقعیت جدید، تغییردادنی خواهد بود. درنتیجه، چنین فردی هیچ‌گاه به موقعیت‌ها و عناوین شغلی محدود نیست. برای تبدیل‌شدن به چنین فردی، باید خصوصیاتی را در خود تقویت کنید که درادامه، آن‌ها را برمی‌شماریم:

پیش‌گام و فعال:

به‌جای آنکه منتظر دستورها یا مسائل جدید شرکت باشید، خودتان دست‌به‌کار شوید. هر کارآفرین همیشه ایده‌های جدیدی دارد و حتی مشکلات را قبل از بروز کشف می‌کند. سپس، به‌دنبال راهکارهای بهینه می‌گردد و با سرعت تمام به‌سمت اجرای آن‌ها پیش‌ می‌رود. چنین رویکردی با فعالیت‌های ساده‌ای همچون ارسال ایمیل یا مکالمه با همکاران یا پیشنهاد جلسه‌ی هم‌فکری به‌محض کشف ایده‌ی جدید اجرا می‌شود.

هماهنگی سریع با تغییرات:

برخی اوقات، موقعیت‌هایی پیش‌بینی‌ناپذیر در کار به‌وجود می‌آیند که باید به‌سرعت به آن‌ها وارد شوید و راهکار مناسب را ارائه کنید. در آن موقعیت، باید سریعا کار کنونی خود را رها کنید و به‌نوعی کارایی را تغییر دهید. برای چنین رویکردهایی باید انعطاف‌پذیری بسیاری داشته باشید و همیشه آماده‌ی بالازدن آستین‌ها برای همکاری باشید. فراموش نکنید مهم‌ترین بخش در هماهنگی با تغییرات و مشکلات، تغییر بهینه‌ی تمرکز ذهنی و کاری است.

تمرکز روی سؤال‌های کنجکاوانه:

پیش از انجام هر کار یا تصمیم‌گیری جدید، با سؤال‌های کنجکاوانه حداکثر جزئیات را دریافت کنید. سؤال‌هایی که با «چه» و «چرا» و «چگونه» شروع می‌شوند، برای دریافت جزئیات بیشتر هستند. چنین روشی در جمع‌آوری اطلاعات، به شما کمک می‌کند انتخاب‌های سریع‌تر و هوشمندانه‌تر داشته باشید.

 

question

به چالش‌کشیدن وضعیت موجود:

اگر تصور می‌کنید روشی بهتر برای انجام فرایندی وجود دارد، از ایجاد تغییر و پیشنهاد برای بهینه‌سازی هراس نداشته باشید. البته، چنین رویکردهایی باید باتوجه‌به اختیارات داخل سازمانی انجام شود. ابتدا ایده‌های جدید را در حوزه‌ی کاری خود بررسی کنید و سپس، فرایند بهینه‌سازی‌شده را به‌عنوان ایده‌هایی به سایر تیم انتقال دهید.

گزارش‌گیری دستاوردها:

قبلا گفتیم کارآفرینان داخل سازمانی همیشه دستاوردهای جدید و تجربه‌ها را به پورتفولیو و رزومه‌ی خود اضافه می‌کنند. اگر می‌خواهید به چنین افرادی تبدیل شوید، باید ردگیری دستاوردهای خود را در دوره‌های زمانی منظم انجام دهید. با این کار، همیشه گزارشی از پیشرفت خود خواهید داشت که در موقعیت‌های مختلف، می‌تواند به‌عنوان اثباتی از مفیدبودن ایده‌ها و رویکرد نوآورانه‌ی شما استفاده شود.

درنهایت، باید یادآوری کنیم کارفرینان داخل سازمانی به‌‌دلیل کمکی که به پیشرفت کسب‌وکارها می‌کنند، همیشه موردتقاضا هستند. فراموش نکنید کارمندان زمانی به‌‌صورت طولانی‌مدت در سازمان‌ها باقی می‌مانند که موقعیت‌ها و مشکلات متنوع را تجربه کرده و آن را با موفقیت پشت‌سر گذاشته باشند. به‌علاوه، شرکت‌ها هم زمانی پیشرفت می‌کنند که بهترین افراد و ایده‌ها را نزد خود نگه می‌دارند. درنتیجه، رویکردهای مذکور برای طرفین سودمند خواهد بود.

 

منبع:

www.themuse.com

ترجمه شده در:

www.zoomit.ir

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.