۱۰ نکته درباره ی نوشتن، برای طراحان و توسعه دهندگان(و هرکسی که از نوشتن متنفر است!)

مقالات بازاریابی، فروش و موفقیت

  • 1673
  • 1072 مرتبه
۱۰ نکته درباره ی نوشتن، برای طراحان و توسعه دهندگان(و هرکسی که از نوشتن متنفر است!)

۱۰ نکته درباره ی نوشتن، برای طراحان و توسعه دهندگان(و هرکسی که از نوشتن متنفر است!)

پنج شنبه 01 شهریور 1397

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که در دوران تحصیل خود علاقمند به زمینه های فنی، مهندسی یا پزشکی بوده اید و هیچ وقت به نوشتن علاقه ای نداشته اید و ندارید. با این حال گهگاهی مجبور می شوید بنویسید. هرچند نوشتن در برخی زمینه های کاری مانند طراحی یا توسعه سایت مهارتی ضروری محسوب نمی شود؛ ولی برای ساخت نام تجاری شخصی خود، برای به اشتراک گذاری مطالب منحصر به فرد خود یا برای اینکه به عنوان رهبر گروه شنیده و شناخته شوید؛ بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در ادامه نکاتی را بیان می کنیم که توجه کردن به آن ها، شما را در حین نوشتن مطلب کمک می کند.

 

 

 

۱. چیزی بنویسید که برای نوشتنش انگیزه دارید.

نوشتن در مورد موضوعی که در آن تخصصی نداشته یا برای نوشتنش انگیزه و رقبتی ندارید؛ واقعا کار سختی است. امکان دارد ساعت های زیادی را صرف نگاه کردن به صفحه های خالی کرده باشید و متوجه شوید فقط چند روز دیگر تا زمان تحویل مقاله یا گزارش خود زمان دارید. برای جلوگیری از این وضعیت زمانتان را صرف پیدا کردن موضوعی کنید که هم اطلاعات و دانش کافی در موردش داشته باشید؛ هم شوق و اشتیاق. این کار باعث می شود نه تنها نوشتن دیگر برایتان سخت نباشد بلکه بسیار جذاب و سرگرم کننده نیز می شود. البته این نکته را هم بدانید که وقتی درباره موضوعی می نویسید که درباره آن تخصصی ندارید؛ این عدم آشنایی در متن شما ملموس خواهد بود.

 

۲. درباره تجربه شخصی خودتان بنویسید.

مهم نیست خواننده های شما حرفه ای باشند یا نه؛ موفق باشند یا نه؛ مطمئن باشید همه از تجربیات شما استفاده خواهند کرد. حتی شاید بسیاری از آن ها در حال حاضر درگیر همان شرایط باشند. پس نوشتن درباره وقایع و تجربیات شخصی خود نشان می دهد که هرکس مشکلات و دغدغه های خود را دارد و همیشه راه هایی برای بهتر کردن شرایط وجود دارد. وقتی درباره مشکلات و چالش های خود می نویسید؛ ضمن ارتباط برقرار کردن با خواننده های خود، اعتماد آن ها را نیز جلب می کنید. واقعا نوشتن در مورد وقایعی که برای خود شما رخ داده، ساده تر از نوشتن در مورد موضوعاتی نیست که حتی اسم آن ها را هم نمی دانید؟

 

۳. روی یادگیری تمرکز کنید.

حتما شنیده اید که «انسان هر روز چیز جدیدی یاد می گیرد». یادگیری یک راه برای زندگی کردن است. اگر شما هم در یک مسیر یادگیری هستید؛ پس چرا در مورد این تجربه چیزی ننویسید! شاید ندانید؛ اما ممکن است گروهی درگیر حل مساله ای باشند که شما قبلا آن را حل کرده اید. پس از نوشتن به عنوان فرصتی برای به اشتراک گذاری تجربیات و نکات شخصی خود استفاده کنید.

 

۴. همانطور که صحبت می کنید بنویسید.

درست است؛ نوشتن ترسناک به نظر می رسد. احتمالا شما احساس می کنید باید در نوشته های خود بسیار حرفه ای یا متخصص به نظر برسید؛ ولی اینچنین نیست. همانطور که با دیگران صحبت می کنید بنویسید. در این صورت نوشته شما بسیار طبیعی تر و واقعی تر به نظر می رسد و حتی شاید نظر مخاطبان شما را بیشتر جلب کند. با صدای بلند صحبت کنید و گفته های خود را بنویسید.

 

۵. وقتی در حال نوشتن هستید، ویرایش نکنید.(انتظار بهترین نتیجه را در اولین تلاش خود نداشته باشید.)

سعی نکنید مقاله ی خود را در زمانی که می نویسید، ویرایش کنید. وقتی کلمات در فکر شما صف کشیده اند، فقط بنویسید. توقف برای اصلاح یا ویرایش چیزی که قبلا نوشته اید؛ فقط مانع کار شما خواهد بود. حتی ممکن است با اینکار ادامه مطالبی که قصد نوشتن آن ها را داشته اید فراموش کنید. پس فقط بنویسید و ویرایش را به بعد موکول کنید.

 

۶. هر آنچه در ذهن دارید را بیرون بریزید.

مهم نیست کلمات شما در جای درست قرار می گیرند یا در یک جمله ی ناتمام؛ مهم این است که تمامی مطالبی که در ذهنتان بوده است را نوشته باشید. بعد از اینکه مطمئن شدید مطالب شما کامل است؛ می توانید کار مرتب کردن و ویرایش آن را شروع کنید.

 

۷. زمانی که بیشترین بازدهی را دارید پیدا کنید.

برای اکثر افراد بهترین زمان از شبانه روز که بیشترین بازدهی را دارند اول صبح یا انتهای روز است. اگر نوشتن در طول یک روز کاری یا در پایان روز، در خانه برای شما سخت است؛ زمان یا حتی مکان دیگری را امتحان کنید. انتخاب زمان نامناسب برای نوشتن می تواند تنها دلیل توقف شما در نوشتن باشد.

بهترین زمان نوشتن

 

۸. هر چیزی که تمرکز شما را بر هم میزند از بین ببرید.

اگر از تک تک کارکنان یک شرکت بپرسید چه کاری باعث تمرکز کردن آن ها برای انجام کار خود می شود؛ مطمئن باشید با جواب های متفاوتی مواجه می شوید. بعضی ها گوش کردن به موسیقی را دوست دارند؛ برخی ها صدای باران؛ برخی از افراد هم دنبال محیط کاملا ساکت هستند. پس فقط به دنبال چیزی باشید که به شما کمک می کند بهتر تمرکز کنید و عوامل حواس پرتی شما را از بین می برد.

 

۹. مقاله خود را با صدای بلند بخوانید.

این نکته به کسانی که فکر می کنند نویسندگان خوبی هستند نیز مربوط می شود. وقتی کار نوشتن مقاله شما و ویرایش آن به اتمام رسید؛ آن را با صدای بلند برای خود بخوانید تا مطمئن شوید نوشته شما از نظر شونده مورد قبول خواهد بود. اگر نتوانید نوشته خود را بدون اشتباه و توقف بخوانید یا اگر جملات طولانی به درستی از هم جدا نشده اند؛ یعنی هنوز کار ویرایش مقاله شما تمام نشده است.

بلند خواندن نوشته

 

۱۰. از یک ساختار به عنوان راهنما استفاده کنید.

ساختار کلی یک مقاله می تواند شامل مقدمه، متن اصلی و نتیجه گیری باشد. مقدمه، معرفی مختصری از موضوع است که باید نظر خواننده را برای خواندن ادامه مقاله جلب کند. متن اصلی میانه ی مقاله است که درباره ی آنچه که در موردش صحبت کرده اید توضیح می دهد. و در آخر، مهم ترین قسمت، نتیجه گیری است که شامل خلاصه ای از مطالبی که گفته اید و دیگر نکاتی که فکر می کنید برای خواننده مقاله نیاز است می شود. این روش به شما کمک میکند تمام بخش های مهم مقاله را به خاطر داشته باشید و همچنین نوشته شما ساماندهی شود. پس وقتی مقاله خود را بررسی می کنید ساختار راهنما را با آن مرور کنید تا مطمئن شوید مقاله شما تمامی بخش های مورد نیاز را دارد. 

 

بنویسید!

همه می توانند بنویسند. شاید با چند بار رعایت کردن این نکات، دیگر از نوشتن متنفر نباشید و بتوانید از بن بست ها عبور کنید. مطمئن باشید با کمی تمرین، نوشتن برایتان ساده تر خواهد شد. امیدواریم این ۱۰ نکته به کسانی که نوشتن را دوست ندارند(مخصوصا طراحان و توسعه دهندگان) کمک کند به نوشتن با ذهن بازتری  فکر کنند و حتی شاید از آن لذت هم ببرند. مطمئن باشید مشارکت شما در تهیه مطالب شرکتتان ارزشمند خواهد بود.

 

 

منبع: سایت www.impactbnd.com

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.