مایکروسافت در زمینه لباس های هوشمند تحقیق می کند!

اخبار فناوری

  • 1848
  • 2301 مرتبه
مایکروسافت در زمینه لباس های هوشمند تحقیق می کند!

مایکروسافت در زمینه لباس های هوشمند تحقیق می کند!

یک شنبه 03 آذر 1398

مایکروسافت به تازگی پتنتی ارائه داده است که حاکی از تمرکز تیم تحقیق و توسعه ردموندی ها بر تولید پارچه های هوشمند می باشد.

استفاده از پارچه های هوشمند در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از کمپانی های مطرح جهان گردیده است. تحلیلگران معتقدند بازار لباس های هوشمند (Smart Clothing) رو به رشد بوده و تغییرات بزرگی به خود دیده است. امروزه تحقیق و مطالعه در رابطه با صنعت پارچه هوشمند به طور وسیعی گسترش داشته و روز به روز بر علاقمندان به آن افزوده می شود. از این جهت شرکت های متعددی قصد دارند پتنت های خود را در حوزه تحقیق و توسعه لباس هوشمند به ثبت رسانده و خود را برای ورود به این بازار شگفت انگیز آماده سازند.

 

 

بهره گرفتن از لباس هوشمند در حوزه هایی همچون ورزش و سلامت بسیار مفید خواهد بود. از این جهت شرکت ها سعی می کنند با توجه به نیاز روز مردم، تمرکز خود را بر توسعه پارچه های هوشمند بگذارند. تا کنون کمپانی های نامداری همچون گوگل، اپل و سامسونگ از ورود خود به این بازار پرده برداشته اند. این تیم ها در حال حاضر مشغول تحقیق در مراحل اولیه ساخت لباس هوشمند هستند اما می توان امید داشت در سال های نزدیک صنعت پارچه هوشمند رونق یافته و به مرحله اجرا درآید.

رسانه Patently Mobile در سال 2017، گزارشی در رابطه با لباس تعاملی شرکت گوگل منتشر نمود. در این گزارش عنوان شد گوگل با همکاری شرکت تولید کننده البسه جین آمریکایی تبار به نام Levi Straus مشغول کار روی نوعی ژاکت از جنس جین آینده نگرانه هوشمند هستند که می توان با این ژاکت تعامل برقرار نمود. پروژه مشترک گوگل و Levi Straus به نام Project Jacquard معرفی گردید.

پس از گذشت مدتی رسانه ورج مطلبی جدید در رابطه با Project Jacquard درج نمود که در آن به رونمایی از ژاکت هوشمند در وب سایت شرکت Levi Straus اشاره نمود. قیمت این لباس حدود 198 تا 248 دلار تعیین شده است. گوگل تنها به این لباس بسنده نکرده و با همکاری Yves Saint Laurent کوله پشتی هوشمندی نیز طراحی نموده که با قیمتی معادل 880 دلار در دسترس علاقمند می باشد. از این رو می توان پی برد گوگل نسبت به دیگر رقبا با جدیت بیشتری به طراحی و خلق لباس های هوشمند پرداخته و از رقبایش پیشی گرفته است. این موضوع می تواند در آینده این کمپانی خلاق موثر بوده و او را پیشگام در حوزه لباس های هوشمند نماید.

لباس های هوشمند در راه هستند.

 

در سال 2018 مقالاتی در رابطه با تحقیقات اپل بر روی پارچه های هوشمند خاصی در رسانه Patently Apple منتشر شد. طبق این گزارش اپل در صدد ساخت پارچه ای هوشمند برای استفاده در محصولاتی همچون ریموت اپل TV، مک بوک، لباس هوشمند و ... می باشد. همچنین اپل قصد دارد این پارچه های تعاملی را در دیگر محصولات خود از قبیل بند ساعت های هوشمند (Apple Watch) و کیبوردهای محصولات آتی به کار گیرد.

سامسونگ، کمپانی دیگری است که قصد ورود به بازار پارچه های هوشمند را دارد و در این راستا پتنت هایی به ثبت رسانده است. مایکروسافت هم با ارائه پتنت در حوزه لباس هوشمند از قصد خود برای ملحق شدن به دیگر شرکت های فعال در عرصه پارچه هوشمند پرده برداری نمود. جالب است بدانید مایکروسافت نسخه اولیه این پتنت را در سال 2015 ثبت نمود اما با گذر زمان و اهمیت یافتن پارچه های هوشمند فعالیت خود را متمرکزتر نموده و قصد دارد به صورت جدی وارد این صنعت رو به رشد شود.

طرح لباس هوشمند مایکروسافت

 

پتنت لباس هوشمند مایکروسافت

 

مایکروسافت در ماه های اخیر پتنت جدید خود را در جهت تکمیل طرح های قبل به دفتر ثبت اختراعات و علامت تجاری ایالات متحده (USPTO) تسلیم نموده است. این طرح حامل تکنولوژی های خاص مایکروسافت برای ساخت پارچه های هوشمند (Smart cloth) است و در آن به صورت مختصر به جزئیات این فناوری اشاره شده است. در وب سایت رسمی دفتر ثبت اختراعات و علامت تجاری ایالات متحده، شماره انحصاری این پتنت 20190327832 است.

پتنت ردموندی ها به تیشرتی پرداخته که درون الیاف پارچه آن، الیافی الکترونیکی قرار دارد. این طرح با نام " الیافی که به صورت برقی کار می کند." مدون شده است. پتنت مایکروسافت می گوید آن ها قصد دارند الیاف الکترونیکی در میان دیگر الیاف پارچه به کار برند و در واقع فناوری های جدید امپیوتری را در آن قرار دهند. البته که این طرح تی شرت هوشمند مایکروسافت را معرفی نموده است اما باید بگوییم هدف از این پتنت استفاده از فناوری پارچه هوشمند در سطح وسیع در برخی وسایل که رویه پراچه ای دارند، عنوان می شود.

 

لباس های هوشمند آینده ای شگفت انگیز را به همراه دارند.

 

صنایع متعددی در دنیا می توانند از پارچه های هوشمند استفاده نموده و خدمات بهتری برای مشتریان خود فراهم سازند. برخی از این صنایع شامل ورزش و تناسب اندام، پزشکی و سلامت، خودرو و حمل و نقل، خانه و معماری، حفاظت و ایمنی، موارد نظامی و مد و سرگرمی می باشند. محققان معتقدند کاربرد پارچه هوشمند در موارد نام برده مزایای مفید و قابل توجهی به همراه خواهد داشت.

در پایان باید عنوان کنیم ردموندی ها تاکنون تنها به ارائه پتنت های پارچه هوشمند بسنده نموده و فعالیت فیزیکی مبنی بر تولید لباس های هوشمند نداشته اند. البته تولید این پارچه توسط گروه مهندسان مایکروسافت دور از ذهن نبوده و ممکن است به زودی خبرهای شگفت انگیزی در این باره منتشر گردد. این اخبار مطمئنن موجبات شادی طرفداران مایکروسافت را فراهم آورده و آن ها را اولین خریداران این محصول جدید سوق دهد.

به نظر شما صنعت پارچه هوشمند تا چه میزان می تواند موفق شده و در بازارهای جهانی جایگاه شایسته ای به خود اختصاص دهد؟ تصور می کنید مایکروسافت می تواند با وجود شروع دیرهنگام خود در این حوزه راه را بر دیگر رقبا ببندد؟

منبع:

faratechdp.com

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.