اگر روزی سئو مفهوم پیشین خود را نداشت چه کار کنیم؟

مقالات بهینه سازی و سئو سایت

  • 1886
  • 1300 مرتبه
اگر روزی سئو مفهوم پیشین خود را نداشت چه کار کنیم؟

اگر روزی سئو مفهوم پیشین خود را نداشت چه کار کنیم؟

چهار شنبه 28 خرداد 1399

در سال‌های اخیر با تغییرات چشم‌گیر موتور جستجو گوگل، بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی زمان و هزینه زیادی را صرف سئو وب سایت خود نموده‌اند. زیرا آن‌ها مهم‌ترین روش بازاریابی خود را جذب مخاطب از طریق سرچ گوگل می‌دانند. 

گوگل در دو دهه اخیر رشد بزرگی را تجربه کرده و در پی آن موج بزرگی از جستجوها را به دنبال داشته است. در واقع تعداد کاربرانی که در حال حاضر از نتایج جستجو گوگل استفاده می‌کنند، چندین برابر کاربران در 20 سال گذشته است. 

نکته‌ای که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم تغییرات گوگل در 2 سال گذشته است. این تغییرات به گونه‌ای بوده که زنگ خطر را برای سئوکاران و صاحبان وب‌سایت‌ها به صدا در آورده است. این تغییرات سهم وب سایت ها از نتایج جستجو را کاهش داده و پاسخ‌هایی صریح در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. به طوری‌که مخاطب نیازی به وارد شدن به سایت‌ها نخواهد داشت. 

امروزه رسیدن به جایگاه اول در نتایج جستجو گوگل کار بسیار سخت و زمان‌بری است؛ در حالی‌که این جایگاه دیگر ارزش و اهمیت گذشته را ندارد. اگر این فرآیند در سال‌های آینده ادامه یافته و یا شدت آن بیشتر شود، اثرات سوء‌یی بر سئو وب سایت ها خواهد داشت. 

در چنین شرایطی چه کاری باید انجام داد؟ چطور خود را برای این موقعیت آماده کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید دانش سئو در سال‌های اخیر به صورت مداوم در حال تغییر بوده است. سئوکاران زمان و هزینه زیادی سالانه صرف آموزش تکنیک‌ها و اطلاعات جدید می‌کنند. با شرایط پیش آمده آیا این هزینه یک سرمایه‌گذاری مطمئن است؟

تاثیر ناشی از تغییرات گوگل بر مفهوم سئو چیست؟

در ادامه این مقاله به بررسی نقش تغییرات گوگل در سئو سایت‌ها می‌پردازیم:

نمایش پاسخ‌های سریع به کاربران

شاید برایتان پیش آمده که به دنبال مطلبی در گوگل به جستجو پرداخته و سپس پاسخ خود را درون باکسی سمت راست صفحه نتایج جستجو دیده‌اید. این قابلیت اخیرا در سرچ گوگل ایجاد شده است و احتمالا ایده‌ای جذاب و مورد پسند کاربران خواهد بود. اما قطعا این ایده خطری بزرگ برای صاحبان سایت‌ها محصوب می‌شود زیرا کاربران با دریافت پاسخشان، نیازی به مراجعه به سایت ها نخواهند داشت. در نتیجه بازدیدکننده سایت ها به طور چشم‌گیری کاهش خواهند یافت. 

 

نمایش پاسخ‌های سریع به کاربران در گوگل

 

تاثیر تبلیغات گوگل بر ارزش سئو

گوگل در سال‌های اخیر در صفحه نتایج اقدام به تبلیغات نموده است. در گذشته این تبلیغات adwords در نواری کنار صفحه بودند اما به مرور جای آن‌ها تغییر یافته و به چهار لینک بالای صفحه انتقال یافتند. در برخی مواقع علاوه بر لینک‌های بالایی، شاهد قرار گرفتن adwords در چهار لینک پایین نیز هستیم. 

مورد بعدی وجود امکاناتی مانند لینک‌های مرتبط، تماس مستقیم و ... در جزئیات adwords هستیم که این خود باعث جلب توجه بیشتر کاربران شده و احتمال کلیک کردن بر روی سایر لینک‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. 

تمام این مسائل باعث شده جایگاه اول در نتایج گوگل، معادل رتبه پنجم آن خواهد بود، زیرا چهار لینک adwords پیش از لینک اول نشان داده می‌شود. جالب است بدانید طبق آمار تعداد کلیک به روی رتبه پنجم تقریبا معدال یک شانزدهم رتبه اول خواهد بود!

در کنار این موارد، نمایش باکس‌های رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما و یا خرید از سایت‌های اینترنتی نیز تاثیر زیادی در کاهش کلیک به روی لینک وب سایت ها داشته است و در نهایت ارزش سئو برای سایت‌های دچار تزلزل نموده است. 

 

گوگل ادز چیست؟

 

نمایش اطلاعات محلی در نتایج جستجو

در سال‌های اخیر استارت آپ‌های زیادی در حوزه فن‌آوری پدید آمده‌اند که یکی از آن‌ها راه‌اندازی یک سایت مرجع به جهت معرفی شرکت‌ها و مراکز مهم در سطح شهر می‌باشد. این وب سایت‎ها اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی، حوزه فعالیت، ساعات کاری، خدمات ارائه شده، شماره تماس مراکزی همچون رستوران، سینما و ... را جمع‌آوری نموده و در اختیار کاربران می‌گذارند. 
مسئله‌ای که در اینجا وجود دارد، جمع‌آوری اطلاعات ذکر شده از کاربران، توسط گوگل؛ موجب ایجاد یک بانک اطلاعاتی بزرگ برای موتور جستجو معروف شده است. گوگل این اطلاعات را در صفحه نتایج جستجو به کاربران نشان می‌دهد که این اقدام باعث کاهش چشم‌گیر ترافیک ورودی استارت آپ های یادشده گردیده است.

جستجو در گوگل بدون نمایش نتایج ارگانیک

یکی از قابلیت‌های جدیدی که گوگل به موتور جستجوی خود اضافه کرده است، ارائه پاسخ به سوال‌های واضح کاربر بدون نمایش وب سایت های جانبی است. در این شرایط گوگل خود پاسخ کاربر را می‌دهد و کاربر نیازی به استفاده از دیگر سایت ها نخواهد داشت!
ناگفته نماند این ویژگی هنوز به صورت فراگیر اجرا نشده است اما اجرای محدود آن هم موجب بروز نگرانی برای آینده است. زیرا هیچ تضمینی برای فراگیر نشدن آن در سال‌های پیش رو نیست.

 

جستجو در گوگل بدون نمایش نتایج ارگانیک

 

چه راه‌حلی برای بقای کسب و کار در اینترنت وجود دارد؟

با در نظر گرفتن صحبت‌های ابتدای مقاله درمیابیم تکیه کردن بر سئو به تنهایی تضمینی برای موفقیت و بقای یک کسب و کار در فضای مجازی نخواهد بود. شما به عنوان یک مدیر کسب و کار اینترنتی باید در پی یافتن راه‌حل‌های جایگزینی باشید تا همچنان مشتریان جدید جذب نموده و آمار فروش خود را افزایش دهید. 

راه‌کارهایی که در ادامه بیان نمودیم روش‌هایی کاربردی برای رهایی از دست چنین مشکلاتی هستند:

تاثیر برندینگ بر سئو در آینده چشم‌گیر خواهد بود!

ایجاد برند برای کسب و کار منجر به ایجاد حس اعتماد در مشتریانتان خواهد شد. بنابراین لازم است در کنار فعالیت‌هایی که برای دست‌یابی به جایگاه بهتر در نتایج گوگل انجام می‌دهید، برای برندینگ نیز برنامه‌ریزی دقیقی طراحی کنید. 

به یاد داشته باشید افراد در مواجه با نام‌های آشنا احساس بهتری خواهند داشت. به طور مثال زمانی‌که فرد برای خرید دستمال کاغذی به بازار می‌رود، معمولا محصولی که نامش را شنیده باشد، خرید می‌کند. این فرآیند فقط به دلیل تبلیغات هدفمند و البته برندینگ مناسب آن مجموعه اتفاق می افتد.

 

تاثیر برندینگ بر سئو در آینده چشم‌گیر خواهد بود!

 

توجه به برندینگ در هر کسب و کاری سوددهی بلندمدت خواهد داشت و نیازمند یک برنامه استراتژیک بلندمدت است. 

آیا تا به حال به فرآیند خرید مشتریان دیجی‌کالا توجه کردید؟ امروزه تعداد کسانی که نام دیجی کالا را جستجو می‌کنند بیش از افرادی است که کلمه موبایل را در گوگل سرچ می‌کنند! وب سایت دیجی کالا برای رسیدن به این مرحله سال‌ها برنامه‌ریزی دقیق داشته است و تمرکز خود را بر روی برندینگ و تبلیغات گذاشته است. این وب سایت فروشگاهی در کنار فعالیت‌های برندینگ، سئو را نیز از یاد نبرده و این دو را هم راستا با یک‌دیگر پیش برده است.

در پایان به یاد داشته باشید، حتی با کسب جایگاه‌های پایین‌تر در صفحه اول نتایج باز هم مشتریانی که نام شما را می‌شناسند، سایت شما را انتخاب خواهند نمود. 

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، یک استراتژی کاربردی است!

شبکه های اجتماعی در سال‌های اخیر به سرعت در دل جامعه جایگاه بالایی به دست آورده‌اند. به طوری‌که امروزه کمتر کسی را میابید که دنبال کننده این شبکه‌ها نباشد. آن‌ها همین امروز هم ابزاری کارآمد و دوست‌داشتنی برای بازاریابی کسب و کارها هستند. اما توجه داشته باشید با گذشت زمان و ادامه روند گوگل در ارائه نتایج جستجو اهمیت این شبکه بسیار بیشتر از گذشته شده و مهم‌ترین جایگزین برای وب سایت شما خواهند بود. 

کاربران در شبکه‌های اجتماعی ارتباط عمیق‌تری با شما برقرار می‌کنند و تا مدت‌ها دنبال‌کننده صفحه شما خواهند بود، اما کاربرانی که از طریق موتور جستجو وارد سایت شما می‌شوند، این ارتباط عمیق را نداشته و لزوما به یک مشتری وفادار تبدیل نخواهند شد. ضمن اینکه امکان برقراری ارتباط مجدد با کاربران وب سایت بسیار مشکل است اما در شبکه های اجتماعی این ارتباط به سرعت شکل گرفته و امکان ادامه آن به راحتی وجود دارد. 

 

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، یک استراتژی کاربردی در موفقیت سئو است!

 

انتقال اطلاعات از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و لینکدین بسیار سریع و راحت انجام میشود.

اگر تا به حال در این شبکه ها حضور نداشته‌اید، بهترین زمان برای شروع همین الان است و فردا ممکن است دیر باشد. 

تبلیغات اینترنتی، کم بازده ولی قابل توجه

برخی وب سایت های خبری و مجله های اینترنتی روزانه حجم بالایی بازدیدکننده دارند. این سایت‌ها تنها راه درآمدی که دارند بارگذاری بنرهای تبلیغاتی در صفحاتشان است. با گذشت زمان و کاهش تاثیر سئو در دست‌یابی به مشتریان بیشتر می‌توان به تبلیغات در این سایت‌ها به عنوان راه کار جایگزین اشاره نمود. 

البته باید در نظر داشته باشید این تبلیغات نمی‌تواند بازدهی بسیار زیادی داشته باشد و در رتبه‌های پایین‌تری نسبت به سئو و شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد اما می‌تواند ایده‌ای مناسب برای زمان‌های کوتاه باشد. 

 

تبلیغات اینترنتی چیست؟

 

راه دیگری که برای تبلیغات در فضای اینترنت وجود دارد، استفاده از تبلیغات گوگل است. اما هزینه‌های این روش به نسبت ارزش پول ایران بسیار زیاد است و با فراگیر شدن آن امکان افزایش هزینه‌ها نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه این راه‌کار به میدان رقابتی میان وب سایت ها تبدیل خواهد شد که جز ضرر حاصل دیگری برای کسب و کارهای اینترنتی در پی نخواهد داشت. 
 

منبع:

faratechdp.com

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.