آیا اپل دست به ساخت آیفون تاشو می‌زند؟

اخبار فناوری

  • 1788
  • 1230 مرتبه
آیا اپل دست به ساخت آیفون تاشو می‌زند؟

آیا اپل دست به ساخت آیفون تاشو می‌زند؟

چهار شنبه 28 فروردین 1398

سامسونگ و هواوی با معرفی نخستین گوشی‌های تاشو خود، سروصدای زیادی به راه انداخته‌اند و توجه کاربران و رسانه‌های زیادی را جلب کرده‌اند. اگرچه این گوشی‌ها قیمت بسیار بالایی دارند، ولی به هر حال این تکنولوژی آن‌قدر جذابیت و پتانسیل دارد که افراد زیادی نسبت به آینده‌ی آن بسیار امیدوار هستند. حالا سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا اپل هم یک آیفون تاشو را روانه‌ی بازار می‌کند؟

اگرچه نمی‌توانیم با قاطعیت زیادی در مورد تلاش‌های مخفیانه اپل اظهارنظر کنیم، اما در رابطه با عدم تمایل اپل برای تولید چنین گوشی هوشمندی می‌توان دلایل زیادی را مطرح کرد. با وجود اینکه شاید در آینده‌ی نزدیک، این شرکت هم برای اینکه از قافله عقب نیفتد چنین گجتی را تولید کند، ولی با توجه به شرایط فعلی، تولید آیفون تاشو بسیار بعید به نظر می‌رسد. در ادامه ۳ دلیل برای عدم تمایل اپل به ساخت این نوع گوشی را مطرح می‌کنیم و البته در انتها به یک دلیل هم اشاره می‌کنیم که شاید به انگیزه‌ی اصلی اپل برای تولید آیفون تاشو بدل شود.

با وجود عرضه‌ی گوشی‌های تاشو، این تکنولوژی هنوز آماده نیست

کاملاً واضح است که هواوی و سامسونگ گوشی‌های گلکسی فولد و میت ایکس را برای عموم کاربران به بازار عرضه نمی‌کنند. این گجت‌ها نسل اول مبتنی بر تکنولوژی نوینی هستند که قرار است راه را برای ساخت محصولات بهتر هموار کنند. همچنین با توجه به وضعیت این گوشی‌ها در نمایشگاه MWC، این گجت‌ها هنوز مشکلاتی دارند و علاوه بر نگرانی‌های مربوط به موضوع دوام آن‌ها، باید به مشکلاتی مانند نمایشگر ناهموار گلکسی فولد و میت ایکس هم اشاره کنیم.

 

آیفون تاشو
ظاهرا نمایشگر هواوی میت ایکس چندان هموار نیست

 

در حال حاضر، کاملاً واضح است که با توجه به تازه‌نفس بودن این تکنولوژی، اپل هیچ عجله‌ای برای تولید گوشی تاشو ندارد. برای اینکه چنین موضوعی تحقق پیدا کند، باید مشکلاتی مانند برآمدگی نمایشگر در بخش میانی، دوام پنل‌ها، زیبایی طراحی و دیگر موارد حل و فصل شود. گلکسی فولد و هواوی میت ایکس گجت‌های هیجان‌انگیزی هستند ولی شباهت زیادی به مدل‌های اولیه دارند و باید بگوییم که اپل چنین محصولی را به بازار عرضه نمی‌کند.

یکی دیگر از مشکلات، مربوط به تولید انبوه چنین گجت‌هایی است. زمانی که اپل گوشی تاشو خود را تولید کند، باید چنین گجتی را در تعداد بالا به بازار بفرستد. با توجه به قیمت بسیار بالای گلکسی فولد و هواوی میت ایکس و همچنین گزارش‌های مختلف، در حال حاضر چنین موضوعی امکان‌پذیر نیست.

اپل باید راه‌حلی برای کسب‌وکار بخش آیپد مطرح کند

اگر آیفون تاشو با قیمت منطقی به بازار عرضه شود، آیا این محصول فروش آیپدها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؟ اگرچه روزبه‌روز از محبوبیت تبلت‌ها کاسته می‌شود، ولی آیپدها همچنان فروش قابل توجهی دارند. تقریباً در هر فصل، حدود ۱۰ میلیون آیپد فروخته می‌شود که آمار بسیار بالایی به حساب می‌آید.

 

آیفون تاشو

 

همچنین باید به رویکرد کلی اپل هم اشاره کنیم که معمولاً این شرکت به محصولاتی که تجربه‌های کاربری اصلی را دچار اختلال می‌کنند، علاقه‌ای ندارد. به‌عنوان مثال به اعتقاد این شرکت، یک گوشی باید باریک و سبک باشد و یک تبلت باید بزرگ و قدرتمند باشد. در حال حاضر، یک آیفون تاشو سنگین و بسیار ضخیم خواهد بود. گوشی‌های تاشو سامسونگ و هواوی حدود ۳۰۰ گرم وزن دارند و چنین وزن بالایی تأثیر منفی در تجربه‌ی کاربری دارد. علاوه بر اینکه گوشی تاشو نمی‌تواند تجربه کاربری مناسبی در رابطه با گوشی‌های هوشمند ارائه دهد، به دلیل نسبتاً کوچک‌تر بودن نمایشگر انعطاف‌پذیر از ارائه تجربه کاربری همه‌جانبه مربوط به تبلت هم ناتوان خواهد بود.

اپل علاقه‌ای به قطعات متحرک ندارد

این یک موضوع ساده محسوب می‌شود ولی کاملاً صحت دارد؛ حافظه‌های SSD جایگزین هارد درایوها شدند، طراحی‌های کشویی و تاشو کنار رفتند، نمایشگرهای لمسی جای کیبوردهای فیزیکی را پر کردند و دیگر موارد از این قبیل. اگرچه سال گذشته برخی از شرکت‌ها گوشی‌های مبتنی بر طراحی کشویی معرفی کردند، ولی این نوع طراحی ماندگار نخواهد بود. راحتی و دوام طراحی مبتنی بر فقدان قطعات متحرک آن‌قدر جذابیت دارد که این نوع طراحی‌ها را کنار می‌گذارد.

 

آیفون تاشو
قطعات متحرک می‌توانند دردسرزا باشند

 

از آنجایی‌که اپل در بسیاری از موارد رویکرد محافظه‌کارانه‌ای اتخاذ می‌کند، پس تکنولوژی گوشی‌های تاشو که مبتنی بر قطعات متحرک است باید به حدی از ثبات و دوام برسد که اپل در این زمینه وارد عمل شود. هنوز نمی‌دانیم که چه زمانی نمایشگرهای انعطاف‌پذیر به‌طور کامل آماده می‌شوند تا بتوانند عمر، کیفیت و دوام بسیار بالایی پیدا کنند. در زمینه‌ی رایانش شخصی، تکنولوژی بزرگ بعدی احتمالاً واقعیت افزوده است ولی با توجه به شواهد و قرائن، تا همه‌گیر شدن آن هنوز فاصله‌ی زیادی داریم. به همین خاطر تا آن زمان، شاید گوشی‌های تاشو بتوانند از این فرصت استفاده کنند و توجه کاربران را زیادی جلب کنند. اگر در چنین مسیری حرکت کنیم، پس احتمالاً اپل هم به گروه سازندگان گوشی‌های تاشو می‌پیوندد.

گوشی تاشو اپل می‌تواند گجت بسیار سودآوری برای این شرکت باشد

آیفون تاشو 
اپل در زمینه‌ی گوشی‌های تاشو پتنت‌های متعددی ثبت کرده است

 

علی‌رغم تمام دلایل مطرح شده، این دلیل شاید بتواند اپل را راضی کند که به‌زودی گوشی تاشو خود را توسعه دهد. با معرفی آیفون X و آیپد پرو جدید، اپل نشان داده که یکی از استراتژی‌های جدید این شرکت برای رشد بیشتر، افزایش میانگین قیمت گجت‌های خود است. عرضه‌ی یک آیفون تاشو با قیمت حدود ۱۵۰۰ دلاری به خوبی در این استراتژی قرار می‌گیرد و به اپل اجازه می‌دهد یک محصول گران‌قیمت دیگر را به گجت‌های خود اضافه کند. با این حال، همین موضوع می‌تواند به دلیلی برای عدم عرضه آیفون تاشو بدل شود زیرا قیمت قطعات مربوط به این تکنولوژی باید آن‌قدر کاهش پیدا کند که اپل بتواند با این قیمت، تعداد زیادی آیفون تاشو را روانه‌ی بازار کند. با توجه به اینکه گوشی‌های تاشو هواوی و سامسونگ به ترتیب ۲۶۰۰ و ۲۰۰۰ دلار قیمت دارند، پس به این زودی‌ها نباید انتظار کاهش قابل توجه قیمت قطعات این تکنولوژی را داشته باشیم.

در حال حاضر هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت در مورد تولید یا عدم تولید آیفون تاشو اظهارنظر کنیم. اگرچه در این زمینه پتنت‌های مختلفی از شرکت اپل منتشر شده که البته این پتنت‌ها چیزی را ثابت نمی‌کنند زیرا شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تکنولوژی همواره انواع و اقسام پتنت‌های مختلف را ثبت می‌کنند. با توجه به اینکه گوشی‌های تاشو هنوز روانه‌ی بازار نشده‌اند، اگر این گجت‌ها بعد از عرضه مورد استقبال کاربران موردنظر شرکت‌های سازنده قرار بگیرند، شاید اپل هم در آینده‌ی نزدیک آیفون تاشو را به بازار عرضه کند. این آینده‌ی نزدیک می‌تواند یک یا دو سال دیگر باشد ولی سه سال دیگر احتمالاً برای ملحق شدن به این رقابت دیگر دیر خواهد بود.

شما چه فکر می‌کنید؟ آیا به نظر شما اپل هم مانند هواوی و سامسونگ باید به‌سرعت یک آیفون تاشو روانه‌ی بازار کند یا اینکه صبر کند و بعد از تثبیت تکنولوژی‌های موردنظر چنین کاری را انجام دهد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

 

منبع:

PhoneArena.com

ترجمه شده در:

DigiKala.com

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.