آیا می‌دانید ویژگی‌های جدید اندروید در نسخه 11 چیست؟

اخبار فناوری

  • 1865
  • 1445 مرتبه
آیا می‌دانید ویژگی‌های جدید اندروید در نسخه 11 چیست؟

آیا می‌دانید ویژگی‌های جدید اندروید در نسخه 11 چیست؟

چهار شنبه 31 اردیبهشت 1399

گوگل هر ساله نخستین پیش‌نمایش‌های ورژن جدید سیستم عامل اندروید (android) را در ماه مارس برای توسعه‌دهندگان عرضه می‌کند. سپس در اوت و یا سپتامبر نسخه نهایی و به روز رسانی شده را برای تمام کاربران ارائه می‌دهد. اندروید نسخه 9 و 10 در سال‌های گذشته بر اساس همین روال رونمایی شدند اما نسخه 11 اندروید در سال 2020 کمی زودتر از زمان مورد انتظار و در تاریخ 19 فوریه رونمایی شد که این موضوع کاربران این سیستم عامل را شگفت زده کرده است. 

در این مقاله به بررسی 10 ویژگی جدید اندروید 11 خواهیم پرداخت. البته در نظر داشته باشید نسخه مورد بررسی، ورژن آزمایشی بوده و عرضه نهایی حتما با تغییرات بسیاری همراه خواهد بود. 

 

 

 

استفاده از حباب‌های چت برای پیام‌رسان‌ها

زمانی‌که نسخه پیش نمایش اندروید 10 ارائه شد، حباب‌هایی برای ارسال پیام در نظر گرفته شده بود که در نسخه نهایی از لیست ویژگی‌ها حذف شدند و دیگر ارائه نشد. گوگل بار دیگر در نسخه پیش نمایش اندروید 11 این حباب‌های چت را عرضه نموده است. 

حباب‌های چت همچون روالی که در پیام‌رسان فیسبوک شاهد آن هستیم، در اطراف صفحه نمایش حضور دارند و با لمس آن‌ها برای ارسال و دریافت پیام و مشاهده تاریخچه پیام‌های سابق در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، نیازی به باز کردن نرم‌افزار نداشته و می‌توان درون برنامه‌های دیگر به گفتگو با مخاطب مورد نظر پرداخت. در واقع هنگامی که حبابی را لمس کنید، پیام‌های سابق و یک بخش برای ارسال پیام جدید مشاهده خواهید نمود. اما در صورتی‌که نیاز به تنظیمات و قابلیت‌های دیگر اپلیکیشن پیام‌رسان داشته باشید، لازم است وارد آن شوید و دیگر حباب‌ها کمک حالتان نخواهند بود. با رابط برنامه‌نویسی (API) جدید Bubbles برای اعلانیه‌ها، هر برنامه پیام‌رسانی قادر است از حباب‌ها برای دسترسی آسان‌تر به گفت‌وگوها استفاده نماید.

امکان گفت‌وگو در بخش اعلانیه‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های جلب توجه اندروید 11، امکان مشاهده گفت‌وگو فعلیتان در قسمت اعلانیه‌ها (Notification Bar) وجود دارد. این قابلیت نیز با هدف راحت‌تر نمودن روال پیام‌رسانی و ارتباط با مخاطبان فراهم آمده است و از طریق آن شما می‌توانید گفت‌وگوهای خود را در هر پیام‌رسانی در نوتیفیکیشن بار مشاهده نمایید. ممکن است در این لحظه تصور کنید این ویژگی کاربرد زیادی نداشته باشد اما بهتر است تا زمان استفاده از آن پیش‌داوری نکنیم!

 

ویژگی های اندروید 11

 

قابلیت ارسال تصاویر در بخش اعلانیه‌ها

تغییر دیگری که گوگل برای تسریع و بهبود کارایی در ارسال و دریافت پیام‌ها ایجاد کرده، مربوط به ارسال تصاویر از طریق اعلانیه‌ها می‌باشد. به این ترتیب بدون نیاز به باز کردن اپلیکیشن پیام‌رسان می‌توان تصویر مورد نظر را در بخش نوتیفیکیشن بار برای مخاطب در حال گفت‌وگو ارسال نمود. لازم به ذکر است این قابلیت نیاز به پیشتیبانی نرم‌افزار پیام‌رسان مورد نظر، از امکان کپی و پیست کردن تصاویر دارد. در نسخه پیش‌نمایش اندروید، شما می‌توانید از گوگل کروم عکسی را در کیبورد خود ذخیره نموده و سپس در اعلانیه‌ها برای مخاطب مورد نظر ارسال نمایید. 

ایجاد دسترسی‌های یک‌بارمصرف برای برنامه‌ها

همان‌طور که به یاد دارید در اندروید 10 تغییرات وسیعی در حوزه دسترسی اپلیکیشن‌ها به وجود آمد و گوگل قابلیت‌های بسیاری فراهم آورده بود تا امنیت و حریم شخصی کاربران حفظ شود. حال در اندروید 11 نیز شاهد تغییرات گسترده دیگری هستیم که سبب افزایش امنیت تلفن همراه و حفظ بهتر حریم شخصی کاربران می‌گردد. امکان ایجاد دسترسی‌های یک‌بار مصرف برای برنامه‌ها یکی از این قابلیت‌ها می‌باشد. در این شرایط کاربر می‌تواند هربار وارد برنامه مورد نظر می‌شود، امکان دسترسی به بخش‌های مهم تلفن‌همراه همچون دوربین، مکان و میکروفون را بدهد.. سپس با خروج از برنامه این دسترسی‌ها منقضی شده و برنامه امکان استفاده از آن‌ها را در پس‌زمینه نخواهد داشت. با این روش هربار که وارد برنامه می‌شوید لازم است مجدد دسترسی‌های مورد نظر را به آن بدهید تا امکان استفاده از نرم‌افزار را داشته باشید. 

 

حذف لرزش در زمان استفاده از دوربین تلفن همراه

 

حذف لرزش‌ها هنگام استفاده از دوربین

گاها کاربران از اعلام برقراری تماس، آلارم و یا دریافت اعلانیه‌های تلفن همراهشان به صورت لرزش، در زمان فیلم‌برداری و یا عکاسی شکایت می‌کنند. گوگل در اندروید جدید به فکر راه‌حلی برای این مشکل بوده است و APIهای جدیدی در نسخه جدید سیستم عاملش ایجاد کرده است که مانع از لرزش تلفن همراه به هر دلیلی در زمان استفاده از نرم‌افزار دوربین می‌شود. بنابراین هنگامی که برنامه دوربین گوشی هوشمندتان باز باشد، تمام تماس‌ها، آلارم‌ها و نوتیفیکیشن‌ها بی‌صدا خواهند شد. به این ترتیب می‌توانید تصاویر و ویدیوهایی عالی بدون هیچ‌گونه مزاحمتی به ثبت برسانید.

پشتیبانی از گواهینامه دیجیتال رانندگی

جهان امروز در حال دیجیتالی شدن هر چه بیشتر می‌باشد. بر این اساس اگر امکان استفاده از مدارک و گواهینامه‌های دیجیتال فراهم آید، می‌توان پیش‌بینی نمود که استفاده از کیف مدارک فیزیکی به پدیده‌ای عجیب تبدیل خواهد شد. این امکان سبب افزایش امنیت مدارک شما شده و مانع از به سرقت رفتن فیزیکی آن‌ها خواهد شد. اندروید 11 نیز در این راستا گام‌هایی برداشته و با ایجاد حافظه ذخیره‌سازی امن برای اسناد مهم و حساس هویتی همچون گواهینامه رانندگی از استاندارد گواهینامه‌های دیجیتال با نام ISO 18013-5 پشتیبانی می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید این امکان هنوز از طریق دولت‌ها فراهم نشده و تا زمانی‌که قوانین و مقررات مربوط به آن وضع نشده باشد همچنان نیاز به استفاده از گواهینامه رانندگی فیزیکی خود خواهید داشت. 

 

بهبود حافظه محصور در اندروید 11

 

بهبودهایی در حافظه محصور

اندروید 10، حافظه‌ای برای اطلاعات شخصی و مهم کاربران در نظر گرفته بود که برنامه‌های نامطمئن و جانبی امکان دسترسی به آن را نداشتند. این بخش که به حافظه محصور (Scoped Storage) نام‌گذاری شده است، انتقادات بسیاری را از سوی توسعه‌دهندگان به همراه داشت. آن‌ها از دقت پایین گوگل در پیاده‌سازی این بخش شکایت داشتند. ضمن این‌که حافظه محصور اگرچه برای کاربران بسیار مفید و کاربردی خواهد بود اما برای توسعه‌هندگان بار سنگینی به همراه دارد. 

گوگل این بخش را در اندروید 11 بهبود داده و تلاش نموده ضعف‌های آن را برطرف سازد و در این رابطه می‌گوید:

ما به تلاش خود در ارتقا حفاظت از داده‌های کاربران در حافظه‌های خارجی و برنامه‌ها ادامه داده و بهبودهایی برای تسهیل در دریافت فیدبک‌ها از توسعه‌دهندگان اعمال کرده‌ایم. این پیش‌نمایش شامل چندین بهبود بر قابلیت‌هایی است که ما سال گذشته در مراسم توسعه‌دهندگان اندروید معرفی نمودیم. در به‌روزرسانی‌های بعدی منتظر بهبودهای بیشتر باشید.

بهبود امنیت احراز هویت بیومتریک

اندروید 11 تلاش نموده داده‌های بیومتریک و هویتی کاربران را در فضایی امن قرار دهد و با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته آن‌ها را حفظ نماید. از این رو با طراحی مجدد رابط برنامه نویسی (API) اندروید به نام BiometricPrompt، در جهت بهبود بهره بردن از حسگرهای اثر انگشت و دوربین برای تشخیص چهره تلاش نموده است. این API امکان استفاده از احراز هویت بیومتریک را برای کاربر فراهم می‌آورد. تغییرات ایجاد شده در BiometricPrompt، امکان پشتیبانی از سه نوع احراز هویت متفاوت در سطوح امنیتی جدید ایجاد کرده است و در واقع داده‌های امنیتی کاربر در فضایی مطمئن قرار خواهد گرفت. از دیگر تغییرات این API می‌توان به رابط تراکنشی بهتر در ایجاد ارتباط با اپلیکیشن‌های جانبی برای استفاده از احراز هویت بیومتریک اشاره نمود.

 

پشتیبانی از شبکه 5G در اندروید 11

 

بهبود شرایط برای شبکه‌های 5G

شبکه‌های ارتباطی موبایل 5G در سال 2019 برای اولین بار شروع به کار کردند. و با گذشت زمان در سال 2020 این شبکه‌های گسترده‌تر شده و به محدوده بیشتری از کاربران خدمات‌رسانی خواهد نمود. نسخه پیشین اندروید نیز قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های 5G را داشتند اما در اندروید 11 تغییراتی در راستای بهبود تجربه بهره گرفتن از این شبکه‌ها انجام شده است. 

Dynamic Meterdness API یکی از بخش‌هایی است که تغییرات بسیاری مشاهده کرده است. وظیفه این API بررسی اتصال نامحدود 5G می‌باشد که اگر گجتی قابلیت چنین اتصالی را داشته باشد، می‌تواند ویدئوها و محتواهای گرافیکی با رزولوشن بالاتری دریافت نماید. 

Bandwidth Estimator API نیز در اندروید ۱۱ معرفی شده‌ است. اگرچه شاید هیچ‌وقت به کار ما نیاید اما این API نظارت بر سرعت دانلود و آپلود اتصال 5G را آسان‌تر می‌کند.

سازگاری بیشتر با نمایشگرهای آبشاری و دارای بریدگی

در سال‌های اخیر سازندگان تلفن‌های همراه به استفاده از نمایش‌گرهای دارای بریدگی و آبشاری روی آورده‌اند تا از این طریق بتوانند حاشیه نمایش‌گرها را کم و کمتر کنند. گوگل از اندروید 9 به بعد این بریدگی‌ها را پشتیبانی نمود و در طی این سال‌ها در جهت بهبود صفحه نمایش تلاش بسیاری کرده است. اندروید 11 نیز از این تغییرات بی‌نصیب نبوده است. این تغییرات نه تنها به APIهای موجود افزوده شده است بلکه API جدیدی در اندروید 11 در نظر گرفته شده تا به اپلیکیشن‌ها امکان استفاده از تمام صفحه‌نمایش را در نمایش‌گرهای آبشاری بدهد.

نظر شما در رابطه با این تغییرات در اندروید 11 چیست؟ کدام یک از این تغییرات را کاربردی‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌دانید؟ دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.
 

منبع:

faratechdp.com

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.