CTO کیست و چه‌کاری انجام می­‌دهد؟

مقالات بازاریابی، فروش و موفقیت

  • 1786
  • 1759 مرتبه
CTO کیست و چه‌کاری انجام می­‌دهد؟

CTO کیست و چه‌کاری انجام می­‌دهد؟

چهار شنبه 21 فروردین 1398

تکنولوژی با تجارت آمیخته شده، و نقش اصلی مدیر ارشد فناوری یا  (chief technology officer (CTO این است که مطمئن شود استراتژی­‌های فنی با اهداف کلی شرکت همسو هستند. این بدین معنا نیست که CTO همیشه بر کار دپارتمان IT یا تیم­‌های پشتیبانی نظارت می­کند، بلکه کاری که او باید انجام دهد، ترکیب دانش فن‌آوری موجود و فن‌آوری در حال ظهور است، او باید بتواند این کار را به شکلی انجام دهد که بهترین تاثیر را در آینده یک کسب و کار داشته باشد.

Matt Mead، مدیر ارشد فناوری یک شرکت مشاوره دیجیتالی در شیکاگو درباره نقش یک CTO اینچنین می‌گوید:

« من فکر می‌­کنم CTO می­تواند همانند یک چسب بین پیاده سازی فن‌آوری و استراتژی محصول عمل و کمک کند همه چیز در یک کسب‌وکار به خوبی در کنار هم قرار بگیرند. چیزی که امروزه در بسیاری از شرکت­‌ها دیده نمی­‌شود.»

 

CTO باید راه‌حل‌­های فنی فعلی شرکت را مدیریت کند، از فن‌آوری­‌های جدید آگاه باشد و با سایر مدیران درباره بودجه مورد نظر جهت پیاده‌سازی فن­‌آوری‌­های جدید و برطرف کردن مشکلات موجود، همکاری کند. علاوه بر این مسئولیت­‌ها، CTO ها باید درباره آینده مسیر حرکت یک شرکت نیز فکر کنند، اهداف کلی شرکت را در نظر بگیرند و دریابند که فن‌آوری چطور می‌­تواند به تصمیم‌گیری­‌های کلیدی یک شرکت کمک کند.

همه شرکت­‌ها به CTO نیاز ندارند اما اگر یک استارت‌آپ راه اندازی کرده‌اید و یا کسب‌وکار شما با داده‌­ها و اطلاعات سنگین و زیادی سر و کار دارد، CTO می­‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشید. Matt Mead می‌­گوید سازمان­‌هایی که شرکت فناوری سنتی نیستند اما «مرکز داده برای یک صنعت هستند» به یک CTO نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنند، تکنولوژی که می­‌خواهند به کار بگیرند همسو با اهداف کسب‌وکارشان باشد و به صورت تصادفی و بدون برنامه راه‌‌اندازی نشود.

CTO، مدیر IT نیست

نکته­‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که همه CTO ها بخش IT یک شرکت را مدیریت نمی­‌کنند. در حالی‌که برخی CTO ها تیم پشتیبانی را مدیریت می­‌کنند و درباره ابزار فنی که شرکت باید برای پیشبرد کار خود به کار بگیرد تصمیماتی اتخاذ می‌­کنند، بسیاری از کسب‌وکارها تصمیم می‌­گیرند این بخش از کار را به یک مدیر ارشد اطلاعات بسپارند. مدیر ارشد اطلاعات (CIO) به طور مجزا به روی IT تمرکز دارد و تضمین می‌­کند موارد مربوط به این بخش در راستای اهداف شرکت انجام گیرد.

Matt Mead در این باره می‌­گوید «نقش CIO نیز این روزها در حال رشد و تکامل است، اما من فکر می‌­کنم نقش CIO بیشتر زیرساختی باشد، چیزی شبیه به روشن نگه داشتن چراغ­‌ها، ایجاد کارایی با پیاده سازی IT و دورنمایی از عملیات.»

به گفته­‌ی وی، CTO بیشتر به روی محصول و استراتژی تمرکز دارد، در حالی‌که تمرکز CIO اغلب به روی عملیات روزانه است. این بدین معناست که عملکرد CTO ربطی به روز و مسائل فنی روز ندارد بلکه تصویر وسیع‌­تری را در بر می­گیرد.

 

CTO کیست

CTO­ها مدیرانی هستند که تصاویر بزرگ­تری را می­بینند

یکی از مهم­‌ترین نکاتی که درباره نقش CTO باید اشاره کرد، تمرکز به آینده است. برای مثال، یک CTO باید بتواند چیزی حدود سه یا حتی شش ماه آینده یک شرکت را ببیند. این مساله به شرکت مسیر می‌­دهد، بنابراین CTO باید دائم از اطلاعات جدید و تکنولوژی‌­های روز مطلع شود. این کار راحتی نیست، با توجه به آپدیت­‌ها و تغییرات روزانه و سریعی که در برنامه­‌هایی نظیر Microsoft Azure و Amazon Web Services رخ می­‌دهد، به روز بودن در کنار سخت بودن الزامی به نظر می‌­رسد.

Matt Mead می­‌گوید «اگر بخواهم نقش خودم را توصیف کنم، باید اینگونه بگویم که ما باید اولین نفراتی باشیم که به افق نگاه می­‌کنیم و چشم‌‌مان را از چیزی که در حال بیرون آمدن است بر نمی­داریم، بخصوص ابزار و تکنیک­‌هایی که باید در فن آوری روز از آن­‌ها استفاده شود.»

بنابراین، CTO باید همسو با تکنولوژی­‌های در حال ظهور حرکت کند تا بتواند یک کسب‌و‌کار را به بهترین موقعیت تبدیل کند.

با داشتن مسیر و چشم انداز، CTO می‌­تواند با CEO نیز به خوبی همکاری کند تا مطمئن شود اهداف نهایی شرکت رو به پیشرفت هستند. این بدین معناست که CTO باید در زمینه­‌های مختلف با مدیران ارشد همکاری داشته باشد. این مساله به مدیران شرکت این امکان را می‌­دهد تا در زمینه‌‎­های مختلف همانند بحث­‌های مالی و مسیردهی به کسب‌وکار بهتر تصمیم‌گیری کنند.

 

CTO کیست

CTO  چهره‌­ی فنی یک شرکت است

یکی دیگر از مهم‌­ترین مسئولیت­‌هایی که CTO بر عهده دارد، این است که باید چهره‌­ی فنی یک شرکت باشد. یعنی در کنفرانس‌­های مختلفی شرکت کند و نه تنها در این مراسم از اخبار مهم روز دنیای تکنولوژی باخبر شود، بلکه تکنولوژی­‌های پیشروی استفاده شده در این شرکت را به بازارهای مختلف معرفی کند. Matt Mead می‌­گوید برای معرفی تکنولوژی و اهداف شرکت خود در کنفرانس­‌ها و سمینارهای مختلفی شرکت کرده و حتی با رسانه‌­های مختلف نیز در این باره صحبت می‌­کند.

 

CTO کیست

جمع‌بندی

CTO یک نقش اجرایی حیاتی است که بر روی توسعه طولانی مدت اهداف فنی یک شرکت، تمرکز دارد. به روز بودن در زمینه دنیای فن‌آوری و کار کردن با سایر مدیران ارشد یک شرکت در مسیر اهداف نهایی شرکت، از جمله مسئولیت‌­هایی است که CTO برعهده دارد. اگرچه همه شرکت‌­ها به CTO نیازی ندارند، اما حداقل کاری که یک CTO می‌­تواند برای یک کسب‌وکار انجام دهد، هم ترازی بین استراتژی محصول یا خدمات، با فن‌آوری شرکت است. اغلب اوقات، در گذشته مدیران پروژه و توسعه‌دهندگان CTO شرکت بودند، اما امروزه به عنوان شغلی تخصصی تبدیل شده است.

 

منبع:

businessnewsdaily.com

ترجمه شده در:

mag.hostiran.net

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.