داستان انتخاب نام‌های تجاری شرکت‌های بزرگ

اخبار فناوری

  • 1521
  • 1543 مرتبه
داستان انتخاب نام‌های تجاری شرکت‌های بزرگ

داستان انتخاب نام‌های تجاری شرکت‌های بزرگ

سه شنبه 13 مرداد 1394

سامسونگ

سامسونگ در زبان کره‌ای به معنای سه ستاره است و این نام جهت نمایش ویژگی‌هایی همچون «بزرگ، پرتعداد و قدرتمند» انتخاب شده است. 

شاید باورش برایتان سخت باشد، ولی اولین چیزهایی که سامسونگ تولید می‌کرده است، محصولاتی همچون ماهی خشک، سبزیجات، میوه‌جات و ... بوده است.  حالا این کمپانی کره‌ای‌ رفته رفته در طیف وسیعی از بازارها وارد شده‌ است. در واقع در سال 1987 با درگذشت بنیانگذار اصلی این شرکت، یعنی Lee Byung-chull، فرزند وی Kun-Hee Lee تصمیم می‌گیرد که نام سامسونگ را به عنوان 5 برند برتر در زمینه محصولات الکترونیکی قرار دهد و اگر اکنون نگاهی به جداول و آمارها بیندازید, موفقیت آن‌ها در این زمینه را لمس خواهید کرد. هر چند امروزه غالب افراد این شرکت کره‌ای را بخاطر وسایل الکترونیکی و تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایشان می‌شناسند ولی طی این سال‌ها سامسونگ بازارهای بسیار گسترده‌تری همچون صنایع هوا فضا، بیمه و شرکت‌های سرمایه گذاری و بسیاری دیگر را تحت سلطه قرار داده است.

 

همچنین لوگوی سامسونگ  از سال 1938 تا 1993 شامل سه ستاره که با ابعاد مختلف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، طراحی شده بود. از 1993 به بعد لوگوی سامسونگ با همین شمایل امروزی‌اش بر روی محصولات این شرکت حک می‌شود. 

نوکیا 

 غول بازنشسته موبایل، از شرکت‌هایی است که  روزهای ابتدایی پدید آمدنش، هیچ ارتباطی با دنیای فناوری نداشته است.

 

داستان نوکیا از سال 1865 و کارخانه چوب‌بری در Tammerkoski Rapids فنلاند آغاز می‌شود. در سال 1868 و در جستجوی توسعه، بنیانگذاران این شرکت کارخانه دیگری را در فاصله چند مایی شهر نوکیا و در کنار کارخانه Nokianvirta تاسیس کردند. همین جابجایی‌ها سبب الهام گرفتن بنیانگذاران و شکل گیری نام نوکیا برای این مجموعه در سال 1871 شد. البته شاید فاصله زمانی مابین تاسیس کارخانه تا نام‌گذاری رسمی این شرکت برای شما هم علامت سوال ایجاد کرده باشد، ولی باید بگوییم که داستانی که برایتان نقل می‌کنیم در قرن 19 میلادی جریان دارد و در آن دوره اهمیت وجود نام تجاری و برندینگ به اندازه‌ای که امروز مشاهده می‌شود، نبوده است. 

در سال 1967، بالاخره مجموعه نوکیا به صورت رسمی با 5 شرکت زیر مجموعه ثبت شد. این شرکت‌ها در 5 بازار مختلف از جمله، سیم و کابل، لاستیک، جنگل‌داری، الکترونیک و تولیدات برقی فعالیت داشتند.

امروزه با فروش این مجموعه به مایکروسافت، سه بخش از مجموعه نوکیا باقی مانده است که از آن‌ها با نام‌های Nokia Networks, HERE و  Nokia Technologies یاد می‌کنیم. 

اپل

هر چند این روزها، اپل نامی است که به مراتب آن را می‌شنویم یا می‌بینیم، ولی بعید می‌دانم که در رابطه با نحوه جالب انتخاب نام این شرکت توسط استیو جابز فقید اطلاعی داشته باشید. 

مقاله‌ی مرتبط

  • دایره‌ی تحریف واقعیت: جادوی سحرآمیز استیو جابز برای موفقیت
  • یادآوری «دایره‌ی تحریف واقعیت استیو جابز» توسط تیم توسعه‌ی آیفون

در یکی از ویدیوهایی که از جابز منتشر شده است، استیو جابز جوان توضیح می‌دهد که چگونه در روزهای ابتدایی ناچار به انتخاب یک نام ساختگی برای انجام یک کار اداری می‌شود. در این بین پیشنهاداتی همچون ماتریکس الکترونیکس وجود داشته است، ولی بالاخره این اسم اپل است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع شرط بر این گذاشته می‌شود تا اگر قبل از پایان مهلت مقرر نام بهتری پیشنهاد داده نشود، از اسم اپل به عنوان نام تجاری شرکت استفاده شود. 

اما خب همین نام اپل از کجا به ذهن استیو جوان رسیده است؟ این نام خودش قضیه جالب و حتی بانمکی دارد. جابز خودش در این باره می‌گوید:"نیمی از دلایل من به این برمی‌گشت که  سیب را خیلی دوست داشتم و نیمی دیگر نیز آن  بود که من قبل از آن در شرکت آتاری مشغول به کار بوده‌ام و اسم اپل (Apple) بالاتر از نام  آتاری (Atari) در دفترچه تلفن قرار می‌گرفت.» در سال 2007 کلمه کامپیوتر از نام Apple Computer کنار گذاشته شد و نام تجاری این شرکت به همان Apple خشک و خالی محبوب تبدیل شد. 

 محض اطلاعتان، Atari نیز فعلی در زبان ژاپنی به معنای «به هدف زدن» است که برای یک شرکت بازی نام در خوری محسوب می‌گردد. 

 

Microsoft

هر چند مایکروسافت دیگر به عنوان یکی از ارکان دنیای نرم‌افزار به حساب می‌آید، ولی زمانی این شرکت به عنوان یک استارت‌آپ کوچک بیل‌گیتس و پاول آلن محسوب می‌شد.  

 

این شرکت در  آوریل سال ۱۹۷۵ تاسیس شد. نام این شرکت برگرفته از دو کلمه مایکروپروسسور‌ (Microprocessor) و نرم‌افزار (Software) برگرفته شده است. این نامگذاری با کار اولیه آن که مربوط به تولید نرم افزار برای دستگاه Altair 880 بود، همخوانی دارد. Altair 880 یک دستگاه اندازه‌گیری از راه دور با دقت میکرو محسوب می‌شد.

در سال ۱۹۷۷  این شرکت اولین دفتر رسمی خود را در کشور ژاپن و تحت نام ASCII Microsoft ایجاد کرد. بعد از آن این شرکت به صورت قانونی در واشنگتن آمریکا به ثبت رسید و اولین قدم‌ برای ایجاد Microsoft Inc که در آینده به یکی از ابرقدرت‌های دنیای نرم‌افزار بدل شد، برداشته شد.

پیش از ایجاد مایکروسافت، آلن و گیتس کسب و کار کوچک دیگری را نیز تحت نام Traf-O-Data ایجاد کرده بودند که در آن اطلاعات خام مربوط به ترافیک داده‌ها به شکل گزارش‌هایی به مهندسین اطلاع داده می‌شد. هر چند این پروژه با موفقیت همراه نبود، ولی درس‌های آموزنده بسیاری برای این دو داشت که در سرمایه گذاری مشترک بعدی‌شان، یعنی مایکروسافت بسیار به دردشان خورد.

Facebook

 

با توجه به محبوبیت بسیار این شبکه در بین مردم و همچنین فیلم سینمایی که از پیدایش این پدیده اجتماعی ساخته شد، تاریخچه پیدایش فیسبوک معمول‌تر از دیگر سرویس‌ها محسوب می‌شود. فیس بوک در واقع یک سایت اجتماعی کوچک برای دانشجویان دانشگاه هاروارد بود که در آن می‌توانستند افراد دور و بری خود را بهتر بشناسند. این ایده کوچک و به ظاهر ساده در سال ۲۰۰۴ با دامنه Thefacebook.com به ثبت رسید و در سال ۲۰۰۵ و با محبوبیت این شبکه به Facebook.com تغییر نام داد. 

Mozilla 

 

روزی روزگاری تیمی از Netscape دور هم نشسته بودند و برای انتخاب نام مرورگری که قرار بود رقیب مهمی برای مرورگرNCSA یعنی Mosaic باشد، همفکری می‌کردند. این مرورگر قرار بود رقیب خود را در هم شکند، پس می‌بایستی نامی در خور این رقابت داشته باشد. بدین ترتیب نام گودزیلا (Godzilla) به مذاقشان خوش آمد و  ترکیب کلمه Moasic (که ژانری هنری است که در آن تصاویر را با کمک خرده شیشه در کنار هم ایجاد می‌کنند) و هیولای فیلم‌های تخیلی یا همان گودزیلا اسمی به نام موزیلا را پدید آورد. نامی که نه تنها لرزه بر اندام مرورگرهای آن زمان می‌انداخت بلکه باعث جهش دنیای مرورگرها تا به امروز شده است. است. دیو تیتوس اولین لوگوی موزیلا را در سال ۱۹۹۴ طراحی نمود. 

Wikipedia

ویکیپیدیا، بزرگترین دانشنامه دنیای آنلاین، در ابتدا Nupedia نام داشت. دانشنامه آنلاین رایگانی که به عنوان سرویس جانبی شرکت تبلیغاتی آقای جیمی ویلیس، یعنی شرکت Bomis محسوب می‌شد. 

 

اما روند بسیار کند درج مقالات و مطالب در این سایت (در واقع ۱۲ مقاله در طی یک سال)، سبب شد که تیم سازنده به دنبال الهام گرفتن از دیگر پروژه‌ها و جستجوی راه حل بهتری برای تقویت بنیان‌های این مجموعه باشند.  همین موضوع سبب شد تا آن‌ها از روشی که پروژه WikiWikiWeb بهره ببرند؛ یعنی تشویق افراد و کاربران برای همکاری و قرار دادن مطالب در سایت. 

کلمه ویکی احتمالا در واقع از کلمه WikiWikiWeb برگرفته شده است و در زبان بومی هاوایی به معنای سریع و با سرعت است.  پدیا نیز در زبان انگلیسی به معنای شهر دانایی است. در حال حاضر لغت ویکی به سایت‌ها و سرویس‌هایی که حاوی مطالب دانشنامه در رابطه با موضوع خاصی باشند اطلاق می‌شود.

Asus 

داستان انتخاب نام Asus آبرومندانه‌تر از بسیاری از شرکت‌های بزرگی است که نام‌های خود را بر حسب اتفاق یا از روی شانس انتخاب کرده‌اند! Asustek یا به صورت عمومی همان Asus که در واقع توسط چهار نفر از کارکنان Acer در سال ۱۹۸۹ پایه گذاری شد، از پگاسوس، اسب بالدار معروف در افسانه‌های یونان برگرفته شده است. اما چرا این نام و این افسانه برگزیده شد؟

 

بر اساس توضیحات خود ایسوس این نام تفاسیر رویایی در پس پرده خود دارد. در واقع ایسوس قرار است یادآور و مجسم کننده قدرت خلوص و روح ماجراجویانه این موجود افسانه‌ای باشد که با تولید هر محصول جدید به سمت مراتب بالاتر پر می‌کشد.

Lenovo

زمانی که بنیانگذاران ابتدایی این شرکت اتاق جلسه را در سال ۱۹۸۴ ترک می‌کردند، بر روی انتخاب «Chinese Academy of Sciences Computer Technology Research Institute New Technology Development Company» که به معنای «شرکت توسعه تکنولوژی‌های نوین و انستیتو تحقیقات تکنولوژی و آکادمی علوم کامپیوتر چین» به اتفاق نظر رسیده بودند. خوشبختانه چنین انتخابی دوام چندانی نیاورد، در غیر این صورت گفتن نام این شرکت (البته اگر حافظه‌تان جایی برای به خاطر سپردن آن را دارد!)، چند دقیقه‌ای وقت می‌گرفت.

 

در نهایت خوشبختانه نام این شرکت در زبان انگلیسی به Legend تغییر یافت. این اسم تا سال ۲۰۰۳ و در حدود دو دهه به فعالیت ادامه داد. بعد از آن و با جدا شدن بخش کامپیوتر این برند و تبدیل به یک بخش مجزا، لغت لنوو که از واژه‌های لاتین Le و Novo می‌آید و به معنای «جدید» است برگزیده شد. 

Hulu

در حالی که کلمه هولو به خودی خود  معنای بخصوصی در زبان انگلیسی ندارد، به گفته رئیس قبلی این شرکت آقای جیسون کیلر (Jason Kilar) در زبان چینی به دو طریق معنا می‌شود.

معنای اول از یک ضرب المثل باستانی چینی برگرفته شده که هولو را به عنوان نگهدارنده اشیا و چیزهای قیمتی توصیف می‌کند. معنای دقیق این کلمه نیز همان کدو است که می‌تواند خشک شود داخلش خالی شود و با ترکیب با یکدیگر یک ظرف برای نگهداری اشیا ایجاد کند.

در تصویر نیز می‌توانید یک قاشق ساخته شده با کدو را مشاهده کنید.

 

معنای دوم این کلمه نیز به گفته آقای کیلر Interactive Recording یا ضبط تعامل‌گرا و واکنش‌گرا است. بدین ترتیب هر دو معنا را می‌توان در فرآیند و کارآیی سرویس هولو مشاهده کرد.

این لغت در زبان مالایی نیز به معنای «بالادست» است.

Skype

اسکایپ هم جز شرکت‌هایی است که در ابتدا قرار بود تا نام دیگری داشته باشد ولی به علت از پیش ثبت شدن نام مورد علاقه بنیانگذارن آن‌ها ناچار به تغییر نام شده‌اند.

 

اسکایپ که از دو کلمه Sky به معنای آسمان و Peer-to-Peer که اصطلاحی برای اشتراک گذاری مستقیم اطلاعات بین دو کامپیوتر در شبکه است در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد. در واقع آنطور که از نوشته‌های یکی از کارمندان سابق این شرکت Andreas Sjölund مشخص است، این شرکت قرار بود در ابتدا Skper که ترکیب دو اسم Sky و Peer است نامیده شود ولی با توجه به ثبت شدن آن نام آنها ناچار به تغییر اسم به Skype می‌گردند.

Twitter

توییتر از جمله شرکت‌های معروفی است که اکثر کاربران وب نام آن را شنیده‌اند. توییتر که از Flicker الهام گرفته استدر ابتدا Twttr نام گرفته بود. Dom Sagolla یکی از همکاران Jack Dorsey  و Ev Williams در شرکت Odeo بیان می‌کند که نام FriendStalker نیز که توسط یکی از کاربران ابتدایی‌ این سرویس یعنی Crystal@ پیشنهاد شده بود جزو گزینه‌های این سرویس محسوب می‌شده است. اما چرا این سرویس ابتدا Twttr نام گرفت؟

 

Dorsey در مصاحبه با LA Times در رابطه با انتخاب این نام توضیحاتی داده است: «ما در ابتدای راه نام‌های بسیاری را امتحان کردیم و در نهایت به Twich برخوردیم. اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم این کلمه نام مناسبی برای سرویس ما نیست چرا که تصور درستی برای معرفی یک محصول در ذهن ایجاد نمی‌کند. به این ترتیب در دیکشنری به دنبال اسم‌های مشابه دیگر گشتیم تا به لغت توییتر برخورد کردیم و این کلمه کاملی بود. کلمه‌ای که معنای آن «اطلاعات بی اهمیت کوتاه پشت سر هم» یا آواز پرندگان بود و این دقیقا همان کلمه‌ای بود که محصول ما قرار بود گواه آن باشد.  

Yahoo

در سال ۱۹۹۴ وبسایت «راهنمای Jerry  و David در دنیای وب» یا همان  "Jerry and David’s Guide to the World Wide Web" توسط Jerry Yang و David Filo فعالیت خود را آغاز کرد. یک سال بعد در ژانویه سال ۱۹۸۵ و در زمان رسمی شدن این شرکت دامنه یاهو خریداری و ثبت شد.

 

هر چند یاهو در لغت به معنای  فرد پر سر وصدا و شلوغ خشمگین و پررو معنا می‌شود ولی در اصل مخفف جمله Yet Another Hierarchical Officious Oracle است. اما با این وجود به نظر می‌رسد بنیانگذاران یاهو چندان از معنای لغوی یاهو نیز بدشان نمی‌آمده است. در تصویری که از این سرویس در سال ۱۹۹۶ و توسط ماشین زمان تهیه شده مشاهده می‌کنید نام یکی از سرویس‌های مخصوص کودکانشان در آن زمان Yahooligans است.

 

گردآوری: داده پردازی فراتک (طراحی سایت، طراحی وب سایت، طراحی سایت مشهد، طراحی در سایت مشهد)

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.