۷ اقدام عجیب گوگل برای افزایش کاربران گوگل پلاس

اخبار فناوری

  • 1700
  • 1230 مرتبه
۷ اقدام عجیب گوگل برای افزایش کاربران گوگل پلاس

۷ اقدام عجیب گوگل برای افزایش کاربران گوگل پلاس

چهار شنبه 25 مهر 1397

چند روز پیش، بعد از اینکه مشخص شد گوگل کشف یک حفره امنیتی موجود در گوگل پلاس را به اطلاع کاربران نرسانده، بالاخره اعلام شد این شبکه اجتماعی به‌زودی تعطیل می‌شود. گوگل پلاس که در ژوئن ۲۰۱۱ به راه افتاد، مهم‌ترین تلاش گوگل در راستای ایجاد یک پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی بود. این سرویس خیلی سریع توانست میلیون‌ها کاربر جذب کند ولی با کاهش سرعت این رشد، گوگل تصمیم گرفت گوگل پلاس را روانه‌ی دیگر سرویس‌های خود کند تا آمار کاربران این پلتفرم افزایش پیدا کند.

این رویکرد هم موفقیت‌آمیز نبود و در سال ۲۰۱۵ گوگل اعلام کرد که به مرور زمان از وسعت این یکپارچگی کاسته می‌شود تا کاربران برای بهره‌گیری از دیگر سرویس‌های این شرکت نیازی به عضویت در این شبکه اجتماعی نداشته باشند. و حالا، گوگل اعتراف کرده که ۹۰ درصد کاربران در هر بار مراجعه به این پلتفرم، فقط ۵ ثانیه وقت صرف آن می‌کنند. حالا که این شبکه اجتماعی رو به مرگ است، تصمیم گرفتیم به اقدامات عجیب‌وغریب گوگل برای افزایش آمار کاربران گوگل پلاس، نگاهی بیندازیم.

 

یوتیوب

youtube

این مورد شاید معروف‌ترین مثال برای رویکرد عجیب گوگل در راستای افزایش آمار کاربران این شبکه اجتماعی باشد. در سال ۲۰۱۳، یوتیوب اعلام کرد که کاربران برای کامنت گذاشتن، باید از اکانت گوگل پلاس خود استفاده کنند. علاوه بر این، کامنت‌های گذاشته به‌صورت خودکار در پروفایل گوگل پلاس کاربر موردنظر هم ثبت می‌شد، و کاربرانی که خواستار این مشخصه نبودند، باید به‌صورت دستی آن را غیرفعال می‌کردند. کاملاً واضح است که این مشخصه سروصدای زیادی به راه انداخت. دو سال بعد در سال ۲۰۱۵، گوگل شکست این رویکرد را پذیرفت و گفت که کاربران یوتیوب برای فعالیت در این سایت تنها با داشتن اکانت گوگل می‌توانند کارهای موردنظر خود را انجام دهند.

 

 

جیمیل

gmail

در اواخر ۲۰۱۱، گوگل مراحل ثبت‌نام اکانت جیمیل را تغییر داد و در این فرایند جدید، ایجاد اکانت جیمیل بدون ایجاد اکانت گوگل پلاس تقریباً امکان‌پذیر نبود. در صفحه‌ی مربوط به ثبت‌نام، گزینه‌ی برای عدم ثبت‌نام در گوگل پلاس تعبیه نشده بود و کاربرانی که نمی‌خواستند در این پلتفرم ثبت‌نام کنند، باید در میانه‌ی این فرایند، صفحه مربوط را می‌بستند و در یک صفحه جدید دوباره وارد بخش مربوط به اکانت گوگل می‌شدند.

در سال ۲۰۱۴ هم گوگل تصمیم گرفت ایمیل و گوگل پلاس را در محیط جیمیل یکپارچه کند و این مشخصه به کاربران اجازه می‌داد که پیام‌های مربوط به این پلتفرم را به اینباکس جیمیل دیگر کاربران ارسال کنند. در همان سال، گوگل بالاخره کوتاه آمد و علاوه بر جدا شدن گوگل پلاس و جیمیل، دیگر برای ایجاد اکانت گوگل نیازی به ثبت‌نام در گوگل پلاس نبود.

 

 

گوگل مپس

google maps

در سال ۲۰۱۲، گوگل اپلیکیشن گوگل پلاس Local را عرضه کرد که نقد و بررسی‌ها و عکس‌های دوستان کاربران در گوگل پلاس را روانه‌ی صفحات کسب‌وکارهای مربوطه می‌کرد. هرچند گوگل با این کار حجم اطلاعات مربوط به کسب‌وکارها را افزایش می‌داد، اما این تلاش در راستای افزایش آمار کاربران گوگل پلاس هم محسوب می‌شد. اپلیکیشن مربوط به این سرویس یک سال بعد تعطیل شد و بسیاری از قابلیت‌های آن روانه‌ی گوگل مپس شد. در سال ۲۰۱۴، گوگل قابلیت جدیدی معرفی کرد که عکس‌ها و نوشته‌های عمومی کاربران گوگل پلاس در صفحات کسب‌وکارها در گوگل مپس به نمایش درمی‌آمدند.

 

 

بخش جستجو

google search

در سال ۲۰۱۲، گوگل برای شخصی‌سازی کردن نتایج بخش جستجو، از پلتفرم گوگل پلاس کمک گرفت. به همین خاطر اگر هنگام جستجو در سایت گوگل، اکانت گوگل پلاس شما هم فعال بود، نتایج مربوط به عکس‌ها و پست‌های دوستان شما در این پلتفرم در بین نتایج جستجو به نمایش درمی‌آمد. در حال حاضر این مشخصه دیگر فعال نیست و شخصی‌سازی نتایج صرفاً مربوط به جستجوهای قدیمی و موقعیت مکانی کاربر است.

 

 

گوگل پلی

google play

گوگل در سال ۲۰۱۳ سرویس Google Play Games را ارائه کرد. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد رکوردهای ثبت شده خود را مشاهده کنند، همزمان با چند نفر بازی کنند و اچیومنت‌های بازی‌های موردنظر خود را آنلاک کنند. در آن زمان برای بهره‌گیری از این سرویس، کاربران به ناچار باید از اکانت گوگل پلاس‌ خود استفاده می‌کردند. در سال ۲۰۱۶ این الزام حذف شد.

 

 

نوار گوگل پلاس

google plus

در سال ۲۰۱۱، Google Bar نوار سیاهی بود که در بخش فوقانی تمام سرویس‌های تحت وب گوگل قرار داشت. این نوار خیلی سریع به یک منو همه‌فن‌حریف بدل شد و به کاربران اجازه می‌داد در صفحات مختلف به‌راحتی به بخش‌هایی مانند گوگل مپس، یوتیوب و بخش جستجو مراجعه کنند. البته هرچند این نوار تغییر و تحولات زیادی را از سر گذارند، ولی یک موضوع ثابت در بین این تحولات، اولویت اشتراک‌گذاری محتوا در گوگل پلاس و مشاهده‌ی انواع و اقسام نوتیفیکیشن‌های مربوط به این پلتفرم بود.

 

 

گوگل هنگ اوت

google hangout

در سال ۲۰۱۱، گوگل از اپلیکیشن Hangouts رونمایی کرد که به کاربران اجازه می‌داد به‌صورت گروهی و انفرادی و از طریق متن و ویدیو با یکدیگر چت کنند. در آن زمان ثبت‌نام برای این سرویس، نیازمند اکانت گوگل پلاس بود. در سال ۲۰۱۲، این سرویس با جیمیل یکپارچه شد و به همین خاطر برای استفاده از این سرویس دیگر نیازی به اکانت گوگل پلاس نبود و با اکانت اصلی گوگل هم استفاده از آن امکان‌پذیر شد.

 

 

منبع:

theverge.com

 

ترجمه شده در:

digikala.com

نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.