آینده بازار کار اینترنت اشیا

اخبار فناوری

  • 1639
  • 3748 مرتبه
آینده بازار کار اینترنت اشیا

آینده بازار کار اینترنت اشیا

چهار شنبه 03 آبان 1396

از زمان ورود فن آوری  به کسب وکار ،همواره افراد نگران از بین رفتن مشاغل بوده انددر گذشته با تولید اولین ماشین بخار در اواخر سال 1700،مردم معتقد بودند که دوران کار یدی و مشاغل پر زحمت به سر آمده است.در حالیکه موتور بخار ،علاوه بر پایان دادن بسیاری از مشاغل دستی ،منجر به ایجاد مشاغل جدید در بخش های مختلف کارخانجات،ماشین آلات ،کشتیرانی،تعمیرات و نگهداری و مهندسی  و ...شده است.

نزدیک 250 سال بعد،ترس و نگرانی افراد در جهانی پر از تغییرات تکنولوژیکی هم چنان ادامه دارد.همان طور که از سپتامبر 2015،آمازون با استفاده از 30/000 ربات تارنما در بخش های مختلف انبارداری،جابه جایی های خودکار،ارسال سفارش علاوه بر کسب درامد میلون دلاری ،منجر به کاهش استفاده از کارگران  نیز شده است.با این حال ،در همان زمان تقاضا برای توسعه دهندگان نرم افزار همچنان افزایش می یافت.بطوریکه مارک اندرسون  بیانیه ای را در سال 2011 با عنوان " نرم افزار ها در حال خوردن جهان" منتشر کرده است. در ادامه این مطلب با اسکیل ما همراه باشید

در طول دهه های بعد،خواهیم دید که چطور یک بار دیگر اینترنت اشیا (Internet of Things (IoT جهان را دچار تحول می کند.اینترنت اشیا یا به تعبیری "کنترل اشیا فیزیکی بصورت آنلاین"  منجر به تغییراتی در محیط زندگی و کسب و کار ما خواهد شد بسیاری از مدل های کسب وکار اینترنت اشیا با هدف  کاهش هزینه ها،بهینه سازی دارایی ها و بهره وری کارکنان  موجبات موفقیت  کسب وکارها را فراهم می کنند و هم چنین در این مسیر برخی از مشاغل را نیز درو می کند. انتظار می رود در 10 سال آینده   اتصال اینترنت به اشیا ، آینده بسیاری از مشاغل را مختل خواهد کرد .

اما سوالی که از سالهای 1700 همچنان در ذهن افراد باقی مانده این است که  تکنولوژی منجر به حذف مشاغل خواهد شد؟

فناوری IOT  ،همراه خود نواوری به ارمغان می آورد و برای هر یک از این نوآوری ها نیازمند تعریف مشاغل جدید،مهارت های جدید ،تجربه ی کار کردن با زبان های برنامه نویسی هستیم.

شرکت مشاوره JUNCO در آخرین  کتاب خود در رابطه با مشاغل IT ، عنوان کرده است که اینترنت اشیا در سه سطح مشاغل جدیدی ایجاد خواهد کرد . در سطح ارشد  و مدیریت ، در سطح نظارت (اجرا ،تعمیر ،نگهداری، سیستم پشتیبانی فنی) و در سطح کنترل.

اتخاذ فناوری و پذیرش آن باید متناسب  با نیاز کسب و کار هدایت شود،به طور خلاصه  اینترنت اشیا در همه جا  تکنولوژی ایجاد می کند.گروه مشاغل با مهارت پایین تبدیل به مشاغلی با مهارت بالا می شوند و در فرایند های مدیریت،تولید،کنترل کیفیت،برنامه ریزی اثرات گسترده ای می گذارد.

مدیران ارشد اینترنت اشیا (Chief Internet of Things Officer (CIoTO) چه وظایفی دارند!

CIOT O  مسئول بسیاری از پیشرا ن ها وتصمیم های فناوری است که به نوبه خود هدایت کننده کسب و کار می باشد.مدیر اینترنت اشیا با استفاده از توسعه استراتژی اشیا و پذیرش فناوری های جدید کار خود را آغاز می کند  و در راستای تولید محصولات IOT ،طرح نظارت و جمع آوری داده ها ،تجزیه و تحلیل  داده ها و در نهایت اقدام بر اساس آنها عمل می کند ، پیش بینی می شود پست مدیر ارشد اینترنت اشیا در سال 2016 متولد شود و از  500  شرکت برتر موجود در سایت فورچون  تعداد بسیاری متقاضی پست مدیر اینترنت اشیا خواهند بود. هم چنین پیش بینی می شود بخش های مختلفی همچون آموزش و پرورش،خرده فروشان،صنایع مخابرات ،الکترونیک   سرمایه گزاری  برای پرورش و استفاده از CIOTO خواهند کرد.این در حالیست که 94% کسب و کارها طبق نظر سنجی های صورت گرفته در طرح های سرمایه گزاری برای آماده شدن محیط و افراد ،زیر ساخت ها،امنیت،توسعه و تحقیق، مهارت ها و پرسنل  شرکت خواهند داشت.

آیا جذب مدیران IOT  زود است؟

تقاضا برای ارتباطات بیشتر به معنی ایجاد و توسعه‌ی بخش‌هایی تحت عنوان «دپارتمان اینترنت اشیا» در صنعت است و بنابراین برخی شرکت‌ها به مدیرانی برای این بخش نیاز پیدا می‌کنند.اما هنوز حدود وظایف این پست مشخص نیست چرا که باید ارتباط  این پست و نحوه تعامل آن با با دیگر بخش های مکمل همچون مدیر ارشد نوآوری (Chief Innovation Officer)، مدیر ارشد استراتژی (Chief Strategy Officer)، مدیر ارشد عملیاتی (Chief Operations Officer) و مدیر ارشد فناوری (Chief Information Officer) مشخص شود.نکته ای که وجود دارد این است که فناوری ها می توانند مشاغل خاص تولید کنند.

طراحان اینترنت اشیا چه کسانی هستند؟

برخی ها معتقدند ،شاید بهتر باشد به جای جذب مدیران اینترنت اشیا ،در ابتدا به دنبال طراحان اینترنت اشیا باشیم.شرکت ها در جذب طراحان IOT باید به نکات زیر توجه نمایند که :

این افراد ،کسانی هستند که چشم انداز روشنی از آینده کسب و کارها داشته باشند.می توانند به تعریف و اجرای طرح های ابتکاری بپردازند.فناوری را بخوبی درک می کنند.اما شیفته ی آن نیستند از آن برای حل مشکلات استفاده می کنند.و در این راه شرکت هایی موفق می شوند که مدل های کسب وکار درستی انتخاب کنند.تفکر خلاقانه ای داشته باشند و بهترین تجارب را برای کاربران ایجاد کنند.

اینترنت اشیا به سرعت در حال پیشرفت است. با وجود پیش‌بینی‌هایی که در خصوص پیشرفت و تاثیر آن بر آینده‌ی تکنولوژی شده، آیا ممکن است در نهایت به نتیجه نرسد؟  

ظهور اینترت اشیا شباهت بسیاری با انقلاب های صنعتی و تکنولوژی دارد  اما یادمان باشد به جای ترس برای حذف  بسیاری از مشاغل،ما باید با واقعیات اینترنت اشیا آشنا شویم و تمامی تغییرات و تحولات آن را با آغوش گشاده پذیرا باشیم . چرا که:

شاید اثرات اینترنت اشیا تا به امروز، بسیار کندتر از سایر پدیده‌های تکنولوژیک ظاهر شده باشد؛ اما یک چیز واضح است: IoT آمده که بماند.

 

منبع:

www.techcrunch.com

 

ترجمه شده در:

www.skillema.ir

نظرات
 
   
 

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.
  • جعفر

    1398/01/20 01:42:20
    • 0
    • 0
    مقاله جالبی بود